Rekrutacja do Przedszkola Publicznego na rok szkolny 2020/2021
Drodzy Rodzice,
informujemy Państwa, iż rekrutacja – zapisy nowych dzieci do Przedszkola Publicznego w Przecławiu rozpocznie się po 30 marca 2020r.
Publiczny Żłobek Gminny w Przecławiu
Drodzy Rodzice,
informujemy Państwa, iż rekrutacja – zapisy nowych dzieci do Przedszkola Publicznego w Przecławiu rozpocznie się po 30 marca 2020r.
– czy na wiosnę pada śnieg ?
– czy na wiosnę odlatują bociany?
– czy na wiosnę robi się coraz cieplej?
( przylaszczka, pierwiosnek, zawilec, krokus, sasanka)
Zadanie na dziś…
Prosimy wdrażać dziecko do mycia zębów przy zakręconym kranie i wytłumaczyć, dlaczego lepiej brać prysznic, niż wylegiwać się w wannie. Taka oszczędność jest konieczna – pamiętaj, że aż 1,1 miliarda ludzi na świecie nie ma dostępu do pitnej wody.
Zapraszamy do wykonania eksperymentu „Wędrująca woda”
Eksperyment ten to ciekawe doświadczenie, które wymaga od dziecka nieco cierpliwości. Do zabawy należy przygotować 6 szklanek podobnej wysokości. Do co drugiej wlewamy wodę, a następnie dodajemy barwnik. Jeśli nie macie barwników, wodę można łatwo zabarwić wkładając do szklanki z ciepłą wodą kolorową bibułę.
Do przygotowanych szklanek wkładamy złożone w paski papierowe ręczniki. Eksperyment trwa kilka godzin, choć pierwsze reakcje czyli barwienie się i zwilżenie papierowych ręczników zauważymy dosyć szybko.
Całe doświadczenie w przyśpieszonym tempie możecie Państwo zobaczyć na filmie, na poniższej stronie internetowej:
W kosmicznej przestrzeni
Cele:
Temat: Kto nam pomaga w segregowaniu śmieci?
1.Słuchanie literatury dziecięcej.
„Potwór ekologiczny” N. Usenko
Raz potwór na śmietniku żył, wybredny niesłychanie.
Od wschodu słońca, aż po zmrok wciąż chrupał śmiecie niczym smok-
na podwieczorek , obiad, lunch, kolację i śniadanie…
Miał śliczny przód i cudny tył, i uszy miał futrzane .
By wszędzie porządek był, pochłaniał śmiecie z całych sił ,
lecz tylko sortowane..! Zapamiętajcie jak to szło?…
Oddzielnie PLASTIK, PAPIER, SZKŁO, OBIERKI i OGRYZKI
By nam oczyścić ślicznie świat, potworek wstrętne śmieci jadł bez łyżki i bez miski!
Więc skoro już się znalazł ktoś, kto nasze brudy zjada, chyba zgodzicie się – no nie? Że warto posortować je, bo wymieszanych dań na stół PODAWAĆ NIE WYPADA!
Proponowane pytania.
Co to takiego jest ekologia? Wyjaśniamy dziecku znaczenie słowa ekologia.
Gdzie mieszkał potwór ekologiczny?
Co zjadał potwór ekologiczny?
Jakie śmieci zjadał potwór?
Czy potwór ekologiczny jadł śmieci używając łyżki?
2.Oglądamy bajkę edukacyjną pt: „Rady na odpady” https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
3.Proponuję wykonać z dziećmi filtr do wody.
Demonstrujemy dzieciom 2 przeźroczyste naczynia z wodą. Do jednego naczynia wrzucamy kawałki mydła, drobne papierki, ciemny piasek. Mieszamy wodę. Opisujemy wygląd wody i własne odczucia przy oglądaniu jej. Następnie przygotowujemy filtry. Na słoiku gumką recepturką przymocowują gazę, na nią kładziemy trochę waty, na to kawałek lnianej szmatki, na wierzch ponownie złożony gazik. Wolno przelewamy połowę brudnej wody przez filtr. Porównujemy wygląd wody brudnej i przefiltrowanej. Podajemy własną definicję słowa „filtr”. Wyjaśniamy dziecku , że prawdziwe filtry dokładniej oczyszczają brudną wodę.
Praca plastyczna – wykonanie na kartce A4 rysunku “Ekologicznego potwora”,którego można wyciąć
Fabryka śmieci
Proponujemy dziecku grę. Zbieramy wszystkie produkty, zaproponowane w środkach dydaktycznych i prosimy dziecko o posegregowanie. Kryterium początkowo według materiałów, z jakiego zostały wykonane (plastik, papier, metal…). Wyjaśniamy, że wszystkie produkty kiedyś były nowe, pochodziły z fabryk. Możemy poszukać przedmiotów domowych, wykonanych z jakiegoś konkretnego materiału. Proponujemy dziecku zabawę w fabrykę śmieci. Zamieniamy się w fabrykantów śmieci, więc wybieramy sobie dla siebie fabryki, np. dziecko nakrętki, my papierowe kule. Każdy z fabrykantów rzuca kostką, ale bierze tyle przedmiotów, ile wskazała kostka rzucona przez przeciwnika. Dziecko przelicza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane. Ustala się, która z fabryk ma mniej odpadów, a która więcej. Wygrywa oczywiście fabryka, która wyprodukowała mniej śmieci.
Środki dydaktyczne: po 10 sztuk przedmiotów np. butelek, pudełek od zapałek, nakrętek plastikowych, nakrętek od słoików czy kul z gazety (dowolność wyboru), dwie kostki do gry
Cel: dziecko
-porównuje przedmioty ze względu na materiał, z jakiego zostały wykonane oraz liczebność
– liczy w miarę swoich możliwości i podaje prawidłowo liczbę przedmiotów
– pokonuje trudności
– przestrzega kolejności ruchu i zasad zabawy
Co można zrobić z gazety?
W tej zabawie nadamy przedmiotom- śmieciom drugie życie. Nie wszystkie wykorzystane przedmioty trzeba od razu wyrzucić. Czasami warto zastanowić się, czy nie można byłoby ich ponownie do czegoś użyć. Jako przykład stanowią stare, przeczytane gazety. Można zrobić kulkę do rzucania, lunetę, wachlarz, obrazek …
Cel: dziecko
-wykorzystuje przedmioty w niekonwencjonalny sposób
-jest zainteresowane otaczającym światem
-czerpie radość z rozwija wyobraźnię
Wychowawczynie
Kto nam pomaga w segregowaniu śmieci?
1 .Ekologia – co to takiego? Wysłuchanie wiersza i rozmowa na jego temat rozwijanie umiejętności rozróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości, kształtowanie postawy proekologicznej)
Potwór ekologiczny
Raz potwór na śmietniku żył,
wybredny niesłychanie.
Od wschodu słońca,
aż po zmrok
wciąż chrupał śmieci niczym smok-
na podwieczorek, obiad, lunch,
kolację i śniadanie…
Miał śliczny przód i cudny tył,
i uszy miał futrzane.
Był wszędzie porządeczek był,
pochłaniał śmieci z całych sił,
lecz tylko…sortowane!
Zapamiętajcie?
Jak to szło?…
Oddzielnie plastik, papier, szkło,
Obierki i ogryzki.
By nam oczyścić ślicznie świat,
Potworek wstrętne śmieci jadł
bez łyżki i bez miski!
Więc skoro już się znalazł ktoś,
Kto nasze brudy zjada,
Chyba zgodzicie się – no nie? –
Że warto posortować je,
Bo wymieszanych dań na stół
PODAWAĆ NIE WYPADA!
2. Jak myślisz dlaczego wiersz ma tytuł „potwór ekologiczny” ?
Co to jest EKOLOGIA?
Co lubił jeść potwór?
Jak wyglądał ekologiczny potwór? (dzieci wykonują rysunek na kartce a4 jak wyobrażają sobie takiego ekologicznego potwora)
Dla utrwalenia wiadomości o segregowaniu film edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
3. Zabawy z literami „j” i „J” synteza i analiza słuchowa wyrazów, zapoznanie z obrazem liter „j” i „J”
Do worka, torby rodzic chowa 3-4 przedmioty z domu , których nazwa zaczyna się na „j”. Dziecko z zamkniętymi oczami wyciąga z worka, rozpoznaje przedmioty za pomocą dotyku i nazywa je. Następnie pytamy dziecko: na jaką głoskę rozpoczynają się nazwy tych rzeczy? Podziel na sylaby te nazwy (dzieli na sylaby, liczy sylaby w każdym słowie). Pokazujemy dziecku obraz graficzny „j” i „J” czyli literę pisząc ja na kartce lub wykorzystując tekst drukowany. Dziecko może wskazać pozostałe litery „j” i „J” w tekście, opisuje jak wygląda ta litera, co mu przypomina, próbuje odtworzyć jej obraz w powietrzu, na dywanie jedną a następnie obiema rączkami. Jeśli jest plastelina w domu lub inna masa może wykonać z niej poznaną literkę.
Dziś troszkę gimnastyki buzi i języka, czyli zabawne sposoby na usprawnianie narządów mowy.
Głównym celem jest usprawnianie aparatu artykulacyjnego i kształtowanie prawidłowego toru oddechowego.
Cele ogólne:
Dziecko losuje kartę i stara się odzwierciedlić minę ufoludka. Trochę zabawy oraz nauka J
Dziecko porusza się w podskokach po całym pokoju. Na hasło: WYSOKO – podskakuje jak najwyżej (przyciąganie jest słabe). Na hasło: NISKO – skaczą ciężko, ledwo odrywając stopy od podłogi (przyciąganie jest silne).
Miłej zabawy 🙂
załącznik Załącznik nr 1