• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 27.03.2020r

Marzanna” – rodzic czyta opowiadanie o zwyczaju robienia Marzanny.

Marzanna, to kukła która była symbolem zimy. Dawno temu robiono ją ze słomy, ubierano w białą suknię, przyozdabiano wstążkami, koralikami i kwiatami. Dzieci chodziły z kukłą po wsi od domu do domu. Wieczorem młodzież w pochodzie wynosiła Marzannę ze wsi nad wodę. Tam podpalano ją, a następnie wrzucano do wody, co miało symbolizować koniec zimy i początek wiosny”.

Zróbcie proszę razem kukłę. Jeśli chcecie pochwalić się Waszą wspólną pracą prześlijcie mi na maila, a ja chętnie udostępnię na naszej stronie przedszkola 😊 patrycja343@tlen.pl

  • Przygotowanie drewnianego patyka.

  • Wykonanie z gazety kuli – głowy i owinięcie białą bibułą.

  • Wykonanie z bibuły sukienki.

Marzanna to zimowa panna” – nauka krótkiej rymowanki.

(do wyboru)

Płyń Marzanno w daleki świat, bo teraz wiosny nadszedł już czas.”

Gdy Marzannę utopimy. wiosnę do nas zaprosimy.”

Żegnamy Marzannę, zimową pannę, witamy Wiosnę, porę radosną.”

Marzanną, kukłą szmacianą, Zimę żegnamy. a uśmiechem radosnym Wiosnę przywitamy.”

Niech nurt tej rzeki Marzannę do morza poniesie, a nam niech szybko Wiosnę na łąki przyniesie.”

Rachunki Pani Wiosny– zagadki matematyczne.

Dzieci słuchają zagadek matematycznych, następnie przeliczają w zakresie 10 za pomocą metody E. Gruszczyk Kolczyńskiej przy użyciu klamerek i papierowych tacek. Wysłuchują ile liczb występuje w zagadce i przyczepiają do papierowej tacki tyle samo spinaczy. Przeliczają je.

Przyszła Wiosna do lasku

Z kluczykiem przy pasku

A te kluczyki brzęczące

To kolorowe kwiaty pachnące

Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy

Oblicz proszę ile kwiatów wyszło

spod zimowych pierzynek?

Stąpa wiosna po łące

Zbiera kwiaty pachnące

Ma trzy stokrotki, cztery tulipany

Powiedz z ilu kwiatów

Zrobi wiosna bukiet pachnący?

Siedziało dziesięć jaskółek

Na sosnowej gałązce

Pięć odleciało

Ile teraz jaskółek będzie

Z gałązki spoglądało?

W ogrodzie na grządce

Rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce

Przyszła Kasia i trzy zerwała,

Bo bukiet piękny zrobić chciała.

Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?

Chodzi wiosna po lesie

Promyki słońca w koszach niesie

Dwa kosze ma dla kwiatów

Trzy dla trawki

Trzy dla leśnej zwierzyny

Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?

Głosy wiosny”- słuchanie odgłosów przyrody.

Dziecko słucha każdego z odgłosów (wiatru, burzy, śpiewu ptaków), próbując je nazywać.

Linki do odtworzenia odgłosów:

Wiatr- https://www.youtube.com/watch?v=kaAGsHnjOms

Deszcz- https://www.youtube.com/watch?v=cR9H0ymyjhM

Burza- https://www.youtube.com/watch?v=6J-9GOGMvRI

Śpiew ptakówhttps://www.youtube.com/watch?v=yiRIvZplphA

Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania odgłosów przyrody,

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania odgłosów wiatru, burzy, deszczu, śpiewu ptaków.

Słuchanie odgłosów przyrody (śpiew ptaków, szum morza czy wodospadu) wpływa wyciszająco, wzmacniająco i regenerująco na system nerwowy.

Zabawy z literą J, j.

Przyjrzenie się i opisanie, z jakich elementów się składa litera „J”. Co przypomina?

Zapoznanie z wyglądem małej i wielkiej litery „J, j”.

Rozpoznawanie litery „J” w innych wyrazach rozpoczynających się lub zawierających literę „J” (jajko, jabłko, jeleń)

Ozdabianie litery „J, j”.

Pisanie ołówkiem małej i wielkiej litery „j” po śladzie.

„Smutne i wesołe literki” –dziecko wypowiada literę różnymi sposobami: głośno, cicho, smutno, wesoło.

Szukamy liter”- dziecko otrzymuje gazetę w której poszukuje litery J, j.

Zagadki pantomimiczne- „Na jaką literę zaczyna się to co pokazuję?”

Rodzic próbuje pokazywać dziecku wyraz określający jakiś przedmiot. Dziecko zgaduje na jaką jest on literę.

Załączniki: J,j jabłko kontury kartapracyj grafomotoryka


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 27.03.2020r

Doświadczenie z jajkiem”
Do wykonania eksperymentu potrzebujemy:
-metalowej łyżki
-soli
-wy
sokiego, przezroczystego naczynia (wazon lub duża szklanka)
-surowe jajko (dodatkowo możemy je wcześniej pomalować, ale nie może być ugotowane)
-dzbanek z wodą
Przechodzimy do eksperymentu:
1. Do przezroczystego naczynia nalej wodę do mniej więcej połowy jego wysokości.
2.Do naczynia z wodą delikatnie włóż jajko. Uważaj, żeby się nie rozbiło! Zobacz, co dzieje się z jajkiem? Pływa czy tonie?
3. Pomagając sobie łyżką wyjmij jajko z wody i odłóż tak, żeby się nie stłukło. Wsyp 10-15 łyżek soli i dobrze zamieszaj.
4.Po wymieszaniu wody z solą znowu włóż do niej jajko i zobacz, co się z nim dzieje. Taka bardzo słona woda nazywa się solanką.
5.Znowu wyjmij jajko i bardzo delikatnie (najlepiej po ściance) dolej wody do pełna. Chodzi o to, żeby ta nowa, niesolona woda, nie zmieszała się ze słoną wodą z dna.
6.Teraz ostrożnie włóż jajko do wody – uważaj, żeby nie zamieszać płynu w szklance, bo na dole jest słona woda, a na górze słodka – choć nie widzimy różnicy, to jajko powinno ją nam pokazać. Co się dzieje z jajkiem? Czy dopłynęło na dno?
A jako zabawę dodatkową, proponuję rysowanie palcem wzorków na stole przy użyciu rozsypanej w czasie doświadczenia soli.
Życzę udanej zabawy, czekam na wnioski oraz fotorelację!
M. Sz


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 27.03.2020r

Dziś trochę eksperymentów i zabawy – przygotowujemy ciecz nienewtonowską.

Ciecz nienewtonowska to doskonałe ćwiczenie sensoryczne dla dzieci. Jest to substancja, która czasem zachowuje się jak ciało stałe, a czasem jak ciecz. 

Potrzebujemy:

  • Jedna szklanka mąki ziemniaczanej

  • Woda – około 2/3 lub 3/4 szklanki

  • Miska

  • Można ewentualnie dodać troszkę barwnika spożywczego

  • Ewentualnie kawałki bibuły

Nie ma tu idealnych proporcji. Wsypujemy mąkę i dodajemy powoli wody mieszając całość łyżką. Wodę dodajemy do momentu, gdy masa stanie się jednolita, lecz jeszcze nie płynna.

Powinna być nieco twardsza od ciastoliny, a jednocześnie tworzyć gładką, lustrzaną powierzchnię. Kiedy zaczniemy ją skrobać, powstają wiórki, które po chwili zmieniają się w płyn.

Bawimy się ugniatając ciecz. Im mocniejszy nacisk, tym twardsza się staje. Uderzona pięścią nie rozchlapuje się, a stawia silny opór, kiedy nasze ruchy są odpowiednio szybkie i mocne, płyn będzie twardnieć, kruszyć się i przypominać substancję stałą. Ale gdy mieszamy ją powoli ręką, ustępuje bez problemu. Kiedy z taką cieczą obchodzimy się delikatnie –rozpływa się. Można ulepić kulkę kręcąc ją w dłoniach. Jest twarda, dopóki nasze dłonie się poruszają, lecz kiedy tylko przestaniemy ją ściskać, rozpłynie się i ucieknie między palcami, natychmiast rozpływa się. Fajnie tworzy się “sople” – ciecz ściekająca z ręki rozciąga się, ale taki sopel łatwo urwać mocno za niego ciągnąc. Więcej eksperymentów podpowie wyobraźnia. Wokół nabrudzi się, ale sprzątanie jest łatwe i szybkie. Ciecz nienewtonowska zachowuje się jak ciało stałe, gdy dostarczamy jej energii.

Kiedy dzieciom już znudzi się taplanina, dodajemy barwniki spożywcze lub kawałki bibuły. Zabawa trwa dalej.

Miłej zabawy


  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 27.03.2020r

Jestem dzielnym ekologiem!

Zabawa dydaktyczna z nagrodami.

Przygotowujemy kosz, pudełko lub kapelusz z karteczkami, na których zapisane są zdania prawdziwe i nieprawdziwe, oraz drugi z przygotowanymi odznakami. Dziecko losuje karteczki. Rodzic odczytuje zdania na wylosowanych karteczkach i prosi o określenie, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy – fałszywe. Dzieci podają odpowiedź w ustalony sposób, np. prawda – klaskanie, fałsz – tupanie nogami. Za każdą poprawną odpowiedź gracz otrzymuje jeden punkt. Po zebraniu np. trzech punktów dziecko losuje odznakę. Wraz z odznaką każde dziecko otrzymuje tytuł ekobohatera.

Przykładowe zdania:

Szkło można wywieźć do lasu.

Ptaki jedzą tylko reklamówki.

Wodę i prąd trzeba oszczędzać.

Śmieciarki nie są nam potrzebne.

Papier, szkło i plastik trzeba segregować.

Rośliny lubią zanieczyszczone powietrze.

Śmieci same się sprzątają.

Trzeba dbać o świeże powietrze.

CEL: dziecko

-zna i posługuje się niektórymi pojęciami związanymi z ekologią

– zadaje pytania, aby zaspokoić ciekawość

Znikające śmieci

Zabawa rozwijająca pamięć i koncentrację.

Układamy pojedyncze przedmioty związane z tematyką zajęć w ostatnim tygodniu (np. butelkę plastikową, reklamówkę, słoik, jabłko, doniczkę). Prosimy o zapamiętanie ich liczby i ułożenia, a następnie o zamknięcie oczu. Zmienia liczbę i kolejność przedmiotów. Na hasło: Czego brakuje i co nie pasuje? – dziecko próbuje nazwać brakujące elementy i odtworzyć początkowy układ.

CEL: dziecko

-bierze udział w zainicjowanej zabawie, przestrzega zasad

– odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne


  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 27.03.2020r

TEMAT DNIA: Mały ekolog

Propozycje zadań:

  1. Krążenie wody w przyrodzie

Proponujemy obejrzeć krótki animowany film zrealizowany dla potrzeb edukacji ekologicznej.

https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ

Rozmawiamy z dzieckiem na temat co może żyć i przetrwać bez wody. Do czego potrzebna jest woda. Przygotowujemy do tego obrazki (mogą by wycinki z gazet) człowiek, rośliny, zwierzęta, oraz krople deszczu z papieru. Kropelki rozkładamy obrazkiem do dołu. Dziecko kolejno odkrywa kropelki. Staramy się naprowadzić dziecko do wniosku, że “Bez wody nie ma życia.”

  1. Deszcz w słoiku doświadczenie

Potrzebne nam będą: słoik, woda, pianka do golenia, pipeta, barwniki spożywcze.

Słoik napełniamy wodą do ¾ wysokości, na pozostałą część wyciskamy piankę do golenia, za pomocą pipety zakraplamy kolorową wodą na mieszankę. Po chwili piankowa chmurka jest napełniona kolorowym płynem.

  1. Zanieczyszczona woda zagadki wzrokowe i smakowe

Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, co zostało wrzucone do wody -wlewamy do czterech misek wodę i wsypujemy: pieprz sól, cukier, kwasek cytrynowy. Zadaniem dziecka jest spróbowanie smaku wody i odgadnięcie, co było wsypane do wody. Następnie dziecko ogląda naczynia z wodą zanieczyszczoną: farbami, kawałkami papieru, piaskiem, olejem próbuje odgadnąć, czym woda została zanieczyszczona.

  1. Zajęcia plastyczne -malowanie mokre na mokrym

Dziecko maluje kartony samą wodą, następnie przy użyciu farb akwarelowych maluje to co widzi za oknem swojego pokoju. Obserwuje rozmywanie się pomieszanych kolorów.


  • -

Propozycje zabaw dla Poziomek – 27.03.2020r

Warsztaty kulinarne mają wiele zalet – przede wszystkim wpływają na rozwój dziecka, które:

  • poznaje i rozróżnia owoce, warzywa i inne składniki potrzebne w kuchni;
  • rozwija swoją kreatywność – szczególnie dobrze widać to podczas przygotowywania deserów z owocami i/lub galaretką. Każda przekąska na pewno będzie nieco inna;
  • rozwija zdolności manualne – przelewa, przesypuje, miesza różne składniki ze sobą;
  • uczy się czerpania przyjemności z gotowania – zabiegani rodzice nie zawsze mają czas przekazać dzieciom, że wspólne spędzanie czasu w kuchni naprawdę może sprawiać mnóstwo frajdy;
  • uczy się planowania sobie pracy i współpracy z innymi;
  • doskonali matematykę – np. poprzez odliczanie liczby potrzebnych owoców

DESERY JOGURTOWE– idea tego typu deserów jest rewelacyjnie prosta. Wystarczy jogurt naturalny lub grecki i kilka innych składników, aby stworzyć naprawdę obłędny w smaku deser. Mając pod ręką podstawowe składniki możecie wspólnie wyczarować nawet tiramisu. Wadą jogurtowych deserów jest jednak konieczność oczekiwania – zwłaszcza, gdy wykorzystujesz galaretki.

Potrzebne będą: owoce (do wyboru), galaretka, ciasteczka (opcjonalnie musli), kubeczki na desery; opcjonalnie: czekolada, nutella, kakao, posypki do dekoracji.

Sposób wykonania: na dnie kubka/szklanki umieść pokruszone ciastka, herbatniki lub płatki śniadaniowe; przykryj je warstwą jogurtu (do którego można dodać nieco cukru pudru). Schłódź w lodówce. Przykryj owocami, stratą czekoladą/posypkami lub zalej tężejącą galaretką. Poczekaj, aż galaretka zastygnie.

Stemple z Ziemniaków-praca manualna rozwijająca wyobraźnię

Co jest potrzebne

Wykonanie ziemniaczanych stempli nie jest skomplikowane i nie wymaga bardzo dużej ilości rzeczy do ich przygotowania, jednak trzeba zebrać:
* ziemniaki,
* mały nożyk,
* ołówek,
* farby,
* pędzel albo małą gąbkę,
* blok techniczny.
Ziemniaków potrzeba tyle, ile chce się wykonać pieczątek.

  1. Ziemniaki umyć, żeby wygodnie się je trzymało i dotykało bez brudzenia palców. Przekroić każdego ziemniaka na pół. Jeżeli posiadanie ziemniaki są bardzo duże, wtedy można odciąć jedynie końcówki.
  2. Na płaskiej stronie ziemniaka narysować ołówkiem dowolny kształt. Może to być praktycznie wszystko, chociaż najlepiej, aby znak nie był przesadnie skomplikowany, ponieważ jego wycięcie może być problemem. Serce, koniczynka, znaki geometryczne, uśmiechnięta buzia są stosunkowo łatwe. W razie potrzeby można skorzystać z wzorów dostępnych w Internecie. Wzór wyciąć nożykiem w taki sposób, żeby stał się on wypukły w porównaniu do reszty ziemniaka, czyli odciąć miąższ wokół niego.
  3. Wycięty wzór pomalować wybranym kolorem farby przy pomocy pędzla albo gąbki. Warstwa farby może być nieco grubsza, ale nie przesadnie, ponieważ wtedy zamiast znaczka na kartce wyjdzie niekształtna plama.Po pomalowaniu stempla przycisnąć go lekko do kartki papieru – ewentualnie do innego przedmiotu, np. pudełka drewnianego, które chce się ozdobić – po czym odsunąć delikatnie. Na kartce pozostanie wycięty wcześniej wzór. W taki sposób można tworzyć kolorowe obrazy, jak również ozdabiać laurki albo skrzyneczki na biżuterię.

   
Ćwiczenia gimnastyczne
Zaczynamy! Pamiętacie? najważniejsza głowa!
5 razy kręcimy główka w prawo i w lewo.
5 razy w górę i w dół.
Teraz główka stoi w miejscu, tylko oczka ćwiczą: w prawo, w lewo, w górę w dół.
Teraz robimy małe skrzydełka i kręcimy 5 razy do przodu i 5 razy do tyłu.
Teraz prostujemy skrzydełka i robimy to samo, duże koła do przodu i duże kola do tylu.
Rączki na bioderka i kręcimy tułowiem .
Strzepujemy rączki.
A teraz idziemy na spacerek. W miejscu!
Uwaga! Nadlatuje mucha! idziemy szybciej(w miejscu).
Mucha atakuje! biegniemy! W miejscu!
A teraz kładziemy się na plecach.
Jedzie rowerek na spacerek, jaki z przodu ma numerek? Dzieci kręcą nóżkami jak na rowerku.
Chyba już wystarczy… dzieci muszą nauczyć rodziców naszej gimnastyki!
A teraz pora na zdrową przekąskę.
Poszukajcie razem z rodzicami zdrowych produktów do jedzenia (marchewka, pietruszka, cebula, jabłka, banany itp.), podzielcie je na dwie grupy: owoce, warzywa. Czego jest więcej?
Miłego piątku!!!
A to link do piosenki https://youtu.be/OZTYeTEZ2wA


  • -

Inspiracje na spędzenie czasu w domu …

Kilka inspiracji dla dzieci, żeby ciekawiej spędziły czas w domu…

1.Czytanie na drugie śniadanie, czyli dobra literatura dla dzieci. Codziennie od poniedziałku do piątku o 9.30 Kraków Miasto Literatury UNESCO zaprasza do wspólnego spędzenia czasu przy bajce czytanej przez znane postaci krakowskiej kultury. Można spotkać się z autorem Pana Kuleczki, twórcą Bromby… https://www.youtube.com/playlist?list=PLq_blACKj_-zQbBxcGURJ98IC5y-ZC_hM

2. Ebook dla dzieci, gdzie jest bajka, doświadczenia i inne niespodzianki związane z koronawirusem

https://karolinapiotrowska.com/wp-content/uploads/2020/03/zostanwdomuebook.pdf?v=9b7d173b068d

3. Dobranocki ze szczecińskim Teatrem Gwitajcie https://www.youtube.com/watch?v=F1VdB_PVJJ4

4. Możemy wybrać się na wirtualny spacer, np. do miasta, w którym żył Smok Wawelski https://krakow.pl/spacer czy zwiedzić kopalnię soli w Wieliczce https://www.ai360.pl/panoramy/279

5. Bajka muzyczna „Król Bul” prezentowana przez Centrum Teatru Muzyki i Tańca z Kutna https://www.youtube.com/watch?v=a1Ox_pD7nXw&t=1467s ,
czy teatrzyk „Misiowe opowieści”
https://www.youtube.com/watch?v=PfG7rfKXKrk

To tylko kilka propozycji na kulturalne spędzenie kilku chwil. Trzymajcie się zdrowo!


  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 26.03.2020r

Kodeks Obrońców Przyrody

APEL DO LUDZI” Karaszewski Stanisław – wysłuchanie wiersza

Gdy się do życia
wiosną świat budzi,
przyroda pisze
apel do ludzi:

– To my, rośliny!
– To my, zwierzęta!
O naszym zdrowiu
nikt nie pamięta?

Trujące ścieki,
trujące dymy,
bez tlenu rzeki…
…My się dusimy!

A gdy umrzemy
w trującym brudzie,
na martwej ziemi
zginą też ludzie!

Chcemy żyć z wami
w zgodzie, przyjaźni,
niechaj nie zabraknie
wam wyobraźni!

Tęczowy motyl
nad łąką lata,
pająk misternie
sieć swą uplata.

Patrzcie, jak pięknie
w lesie, w ogrodzie!
Ile jest życia
w ziemi i w wodzie!

I ty, „Przedszkolaku”,
oszczędzaj wodę,
nie niszcz i nie śmieć.
DBAJ O PRZYRODĘ!

Po wysłuchaniu wiersza dziecko wspólnie z rodzicem opracowuje ilustrowany KODEKS OBROŃCY PRZYRODY , który zawierać będzie zachowania pozwalające dbać o przyrodę.

Zabawa: „Poruszaj się jak…” – zabawa ruchowa naśladowcza . Rodzic zachęca dzieci do aktywności ruchowej i proponuje żeby dziecko poruszało się jak : wesoła żabka, która skacze po zielonej łące, jak rybka pływająca w czystej wodzie, jak wąż w trawie, jaskółka latająca w czystym powietrzu itp.


  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 26.03.2020r

TEMAT DNIA: Obrońcy Przyrody

Propozycje zadań:

  1. Sprzątanie pokoju

Na podłodze rozkładamy różne pudełka, gazety, plastikowe butelki, makulatura.

Dzieci oglądają porozrzucane śmieci, omawiają, z czego są zrobione. Przypominamy dlaczego segregujemy śmieci (recykling), co potem się z tymi odpadami dzieje (np. z papieru może powstać z papier toaletowy lub nowe kartki, gazety, kartony, itp.)Dzieci segregują śmieci sprawdzają, które przedmioty można ponownie wykorzystać podczas ekologicznych zabawa plastycznych.

  1. Ekologiczne zachowanie -lista zakupów

Planujemy zakup, ale takie tylko które mają oznaczenie rolnictwa ekologicznego.

Tłumaczymy, dlaczego warto wybierać produkty oznaczone zielonym listkiem. Pokazujemy dzieciom jak wygląda znaczek ekologiczny zadaniem dziecka jest wyszukanie produktów z takim oznaczeniem w kuchni.

Rozsypanka wyrazowa.

Układamy słowa z rozsypanki wyrazowej poprzez układanie ponumerowanych kartoników z kolejnością cyfr np.

(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8)

E K O L O G I A

  1. Śmieci inaczej -projekt plastyczno-techniczny.

Potrzebne będą nam różne materiały plastyczne z surowców wtórnych które wcześniej dzieci odłożyły podczas sprzątania pokoju. Motyw przewodni pracy jest “Ochrona przyrody”.

Kodeks Obrońcy Przyrody – film edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ&t=328s


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 26.03.2020r

„W bocianim gnieździe”

Zachęcamy dziecko do odgadnięcia zagadek (rozwijanie logicznego myślenia)

Powrócił do nas z dalekiej strony,

ma długie nogi i dziób czerwony.

Dzieci się śmiały, gdy go witały,

żabki płakały przez dzionek cały.

Przysiadły na topoli,

stare gniazdo poznały,

dzieciom na powitanie

o wiośnie klekotały.

Kiedy dziecko rozszyfruje zagadki, rozpoczynamy rozmowę na temat bociana.

– Kiedy powracają do nas bociany?

– Czego dowiadujemy się o bocianie z tych zagadek? O czym klekotały te ptaki?

– Gdzie „mieszkają” bociany?

– Jak wygląda bocian?

Rodzic w rozmowie zwraca uwagę na szczegóły budowy ptaka, zadając różne pytania, np. Jakim ptakiem jest bocian: dużym czy małym? Po czym z daleka rozpoznaje się bociana? Wspomina, że bocian jest duży, rozpiętość jego skrzydeł dochodzi do 2 m, a stojący ptak mierzy około 80 cm. Ma charakterystyczne długie, czerwone nogi i długi, czerwony dziób. Upierzenie białe z czarnymi lotkami.

Czy bocian zjada żaby?”, „Czym żywi się nasz bocian?”. Rodzic uzupełnia wiadomości dziecka: Pokarm boćków, składa się głównie z gryzoni i owadów, a nie żab. Żaby są ważnym składnikiem diety tylko na przedwiośniu, gdy owady i gryzonie są jeszcze nieliczne. Bociany nie specjalizują się jednak w jednym określonym rodzaju pokarmu. Zjadają wszystko, co trafi im pod dziób. Mogą to być zarówno dżdżownice, jak i pisklęta ptaków, żaby, traszki, jaszczurki i węże, małe i duże owady, w tym głównie szarańczaki i chrząszcze, gryzonie, ryby.

-Poszerzanie wiedzy na temat życia bocianów

Zadanie dla dziecka: Narysuj bociana i zwierzątka, które mogą być jego pokarmem.

Kształtowanie sprawności manualnej oraz wyobraźni.

Nadchodzi wiosna” – recytacja wiersza Anny Surowiec.

Nadchodzi wiosna zielona, radosna,

do życia budzi przyrodę i ludzi.

Drzewa okrywa pąkami kwiatów,

w oddali słychać wesoły śpiew ptaków.

Słońcem maluje tęczę na niebie,

by świat rozjaśnić właśnie dla ciebie.”

– Z jakimi kolorami kojarzy się wiosna?

– Jakie kolory są ciepłe?

– Jakie kolory są zimne?

Zabawa farbami” – tworzenie barw pochodnych.

Z barw podstawowych (czerwony, żółty, niebieski) tworzenie barw pochodnych. Pokaż proszę pojemniki z farbami – kolory podstawowe. Jakie dwa kolory trzeba połączyć, żeby uzyskać kolor: • Pomarańczowy, • Zielony, • Fioletowy

Uzyskacie poprzez mieszanie farb odpowiedni kolor pochodny. Omówcie wspólnie jak powstały kolory pochodne.

Ćwiczenia gimnastyczne (kształtowanie prawidłowej postawy):

Szukamy słońca” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dziecko w siadzie skrzyżnym, ręce ma uniesione. Wykonuje skręty tułowia w lewo i w prawo- szukanie słońca na niebie.

Bociany chodzą po łące” zabawa z elementem równowagi.

Chód z wysokim unoszeniem kolan, co pewien czas dziecko – bocian zatrzymuje się i staje na jednej nodze, rozkładając szeroko ramiona.

Zajączek” – zabawa z elementem podskoku.

Podskoki raz na jednej, raz na drugiej nodze. Po serii podskoków zajączek zatrzymuje się i nasłuchuje- dłonie przy uszach, skręty w jedną i w drugą stronę.

Wypatrujemy wiosny przez lornetkę”– ćwiczenie mięśni grzbietu.

Dziecko leży na brzuchu, łokcie ma wsparte o podłogę, dłonie przy oczach, naśladuje lornetkę. Co pewien czas dziecko wznosi łokcie.

Mucha na suficie”– ćwiczenie mięśni brzucha.

W leżeniu na brzuchu poruszanie uniesionymi w górę rękami i nogami- naśladowanie poruszającej się muchy.

Link do krótkiego filmu edukacyjnego dotyczącego dzisiejszego tematu: „Wywiad z bocianem” https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw