• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Truskaweczek – 08.04.2020r

Witajcie Truskawki.

Podstawa programowa

  1. Poznawczy obszar rozwoju dziecka

– doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania

– doskonalenie umiejętności plastyczno – technicznych

– rozwijanie wyobraźni przestrzennej

– doskonalenie umiejętności manipulacyjnych

Zadania:

„Matematyczna zabawa wielkanocna” – jakie działania pasują do podanej liczby. Dzieci mają narysowane koszyki, a na nich przyklejone cyfry: 6, 8, 5, 10, 7, 4. Na drugiej kartce mają narysowane kolorowe jajka, a w nich działania: 5+1; 7+1; 3+3; 4+2; 7+3; 4+0; 4+3; 4+1; 0+5; 3+2; 7+0; 6+4; 5+5; 8+2; 4+4; 5+3 itd. Zadaniem dzieci jest dopasować jajka do odpowiednich koszyków /działania do odpowiednich sum/. Można jajka wyciąć i przykleić w koszykach.

Nauka piosenki. Proszę posłuchać piosenki i wykonać do niej ilustracje. Następnie nauczyć się piosenki – mile widziane przesłane na grupę filmiki😉

Poniżej podaję link, wybieramy piosenkę Muzolaki.

https://www.google.com/search?q=piosenka+o+zaj%C4%85cu&oq=piosenka+o+zaj&aqs=chrome.2.69i57j46j0.7718j0j7&client=ms-android-huawei-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#

Dziękujemy za współpracę 🙂


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 08.04.2020r

 Zboża występujące w Polsce- zakładanie hodowli owsa

  • Zapoznanie z etapami sadzenia owsa,
  • Uświadomienie dzieciom, co jest potrzebne do wzrostu roślin,
  • Kształcenie umiejętności rozróżniania i nazywania zbóż,

 „Jakie to zboże?” – rozpoznawanie i nazywanie zbóż na podstawie okazów lub ilustracji. Porównywanie wyglądu.

Plakat rodzaje zbóż- https://blizejprzedszkola.pl/plakat-rodzaje-zboz,2,3426.html#

Z pszenicy i żyta robi się mąkę, a z niej chleb i makaron. Owies wykorzystywany jest głównie jako pasza dla zwierząt, ale również do produkcji płatków. Z ryżu produkuje się kaszę (czyli powszechnie znaną formę ziarenek) jak również płatki, mąkę i ryż preparowany. Jęczmień jest wykorzystywany do produkcji kaszy. Kukurydzę można spożywać w kolbach ale też wytwarza się z niej mąkę i płatki. Z gryki produkuje się kaszę gryczaną oraz mąkę.

Zadajemy dziecku pytanie „Co jest potrzebne roślinom do życia?” –

  • Podłoże (ziemia)
  • Słońce,
  • Woda.

„Zakładamy hodowlę owsa”

Wielkanoc tuż tuż. Przygotujmy wraz z dzieckiem hodowlę owsa na nadchodzące święto. Dziecko z przyjemnością wykona codzienne obserwacje oraz  podleje swoją roślinkę.

Potrzebne będą: ziemia, doniczka, woda, ziarna owsa

  • Do doniczki wsypujemy ziemię,
  • Rozkładamy nasiona owsa,
  • Przysypujemy ziemią,
  • Ustawiamy w miejscu słonecznym
  • Podlewamy

„Pisanki” – słuchanie piosenki. Rozmowa na temat słów piosenki.

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

– Ile pisanek występuje w piosence?

– Co jest narysowane na pisankach?

– Jak rozumiecie słowa z piosenki: „… na każdej pisance piękne opowiastki?”

Piosenka- https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

Ponowne wysłuchanie piosenki z równoczesnym wyklaskiwaniem rytmu.

„Malujemy jajka” – zabawa muzyczno – rysunkowa do piosenki.

Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym konturem jajka. Bierze kredkę w dowolnym kolorze i ozdabia jajo według własnego pomysłu.

„Gdzie ukryły się literki?” – wyszukiwanie wskazanych liter spośród innych.

  • Utrwalenie znajomości liter
  • Kształcenie umiejętności wyszukiwania odpowiednich liter

Na dywanie rozłożone są różne litery. Usiądźcie razem i  wspólnie wyszukajcie podanych przez rodzica liter. Podajesz wyraz dzieci szukają litery, która jest odpowiednikiem pierwszej lub ostatniej głoski podanego wyrazu. Układanie przez dzieci prostych wyrazów z liter rozłożonych na dywanie.

„Uwaga!” – zabawa orientacyjno-ruchowa

  • Rozwijanie u dzieci szybkiej orientacji na sygnał słowny.

– Usiądźcie razem na dywanie.  Wybrana osoba  wydaje polecenia typu:

– Dzieci które mają niebieską bluzkę robią pięć przysiadów.

– Dzieci które mają krótkie włosy robią trzy pajacyki.

 – Dzieci które mają …. (Liczę na Waszą kreatywność) 😊


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 08.04.2020r

Historyjka obrazkowa ” Koszyczek wielkanocny”

Cel zadania: kształtowanie logicznego myślenia i spostrzegawczości, tworzenie własnych wypowiedzi na dany temat

Do pobrania karty z historyjką obrazkową. Dziecko ma za zadanie ułożyć historyjkę obrazkową w kolejności i opowiedzieć, co chłopczyk wkład do koszyczka wielkanocnego. Zastanowić się i powiedzieć, co jeszcze wkładamy do koszyczka wielkanocnego.

Do pobrania również kolorowanka „Koszyczek wielkanocny”

załączniki Historyjka obrazkowa

kolrowanka koszyczek wielkanocny

Kolorowanka matematyczna

Cele:

– rozwijanie orientacji przestrzennej, doskonalenie czynności podstawowych: chód, bieg, skok, utrzymanie równowagi

– Rozpoznawanie liczb w zakresie 10

  1. Ćwiczenia orientacji przestrzennej. Powtarzamy rymowankę i ilustrujemy ją ruchem).

Idź przed siebie cztery kroki (dziecko idzie cztery kroki do przodu),

i rozejrzyj się na boki (rozgląda się w prawą i lewą stronę).

Idź do tyłu kroki dwa (idzie dwa kroki do tyłu),

Teraz biegnij tak jak ja (rozbiegamy się w różne strony).

Na klaśnięcie w dłonie zatrzymujemy się i powtarzamy zabawę.

  1. Wykonanie zadania z załącznika nr 1. Załącznik nr 1
  2. Dla chętnych zagadka w załączniku nr 2. Załącznik nr 2

Miłej zabawy! Powodzenia 🙂


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 08.04.2020r

Drogie Jabłuszka.

Mamy dla Was propozycje aktywności na dzień dzisiejszy 🙂 tj. 08.04.2020r. (środa).

1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner pt. „Pisanki”

Patrzcie,
ile na stole leży pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
by się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia!
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!

2. Rozmowa inspirowana treścią wiersza. Odpowiadanie na pytania: „O czym opowiada wiersz? Jak powstaje pisanka?”

3. ” Pisanki”- Oglądanie różnych rodzajów pisanek (można zastosować forografie). Określanie ich kolorów, sposobu wykonania.

4. Wykonanie karty pracy „Pokoloruj tyle jajek, ile wskazuje zajączek”. Karta pracy widnieje w zalaczniku

5. „Moja pisanka” – wykonanie pisanki dowolną techniką. Zamieszczamy zdjęcia na grupie „Jak naturalnie barwić jajka”, być może stanie się ona inspiracją do stworzenia pisanki.

Życzymy udanej zabawy i czekamy na Wasze zdjęcia 💕

Podstawa Programowa
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka
8.Obdarza uwagą osoby dorosłe
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka
1. Wyraża swoje rozumienie świata za pomocą impresji plastycznych, technicznych
5. Odpowiada na pytania
15. Liczy obiekty

załącznik karta pracy - jabłuszka


  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 07.04.2020r

„Muzyka natury” – zabawa słuchowa. Dzieci wsłuchują się w dźwięki różnych odgłosów przyrodniczych i je nazywają. Szczególnie skupiamy się na odgłosach wiatru, próbujemy określić jego siłę.

Materiały potrzebne: link https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8&t=16s

Cel: dziecko

rozpoznaje i nazywa dźwięki przyrodnicze

„Wiatr” – zabawa badawcza związana z czynnikiem, który ma wpływ na pogodę, a którym jest wiatr, czyli powietrze w ruchu. Zadajmy dziecku pytanie: Czy powietrze ma siłę? Wysłuchajmy odpowiedzi dziecka i następnie zaproponujmy wykonanie eksperymentu. 

Dziecko balonik kładzie na stole, następnie na baloniku książkę. Potem wdmuchuje powietrze do balonika, a książka unosi się do góry.

Wniosek: powietrze ma siłę, może podnieść książkę.

Zadajmy następnie dziecku pytanie: Jaką siłę ma 
wiatr?
W celu sprawdzenia, zaproponujmy dziecku
kolejny eksperyment. Dziecko na stole/ podłodze

układa ścieżkę- labirynt wykorzystując klocki.

Następnie dziecko przez słomkę dmucha w
papierową kulkę bądź piłeczkę tak, aby
precyzyjnie przeprowadzić ją przez labirynt.

Wniosek: wiatr ma siłę, porusza kulkę/ piłeczkę.

 

Materiały: balon, książka, słomka, kulka z papieru, piłeczka pingpongowa, klocki.

Cel: dziecko

– bierze udział w zabawach badawczych

– wydłuża tor oddechowy

„Zabawa z wiatrem”– karta pracy. Dziewczynka niosła baloniki na przyjęcie urodzinowe, gdy nagle zerwał się silny wiatr i wyrwał je dziewczynce z rąk. Pomóż odnaleźć zgubione baloniki, nazwij gdzie się znajdują,  policz i pokoloruj je.  

Cel: dziecko

– dba o estetykę wykonania pracy

– doskonali umiejętności przeliczania

– określa stosunki przestrzenne stosując wyrażenia przyimkowe: za ławką, na płocie, w gałęziach…

załącznik zabawa z wiatrem

Udanej zabawy!

                                                                                                              Wychowawczynie 😊


  • -

Propozycje zabaw dla Poziomek – 08.04.2020r

Jajka -pisanki
Naturalnie barwiono jeden z ważniejszych symboli świąt Wielkiej Nocy – jajka. Ten symbol rodzącego się życia odnosi się także do Jezusa, który pokonał śmierć. Dawniej wierzono, że pisanki mają magiczną moc, np. mogą uzdrawiać chorych. Nigdy ich nie lekceważono. Dziś o ich mocy przypominamy sobie właśnie podczas Wielkanocy – to przecież jajka są pierwszą potrawą spożywaną w Niedzielę Wielkanocną. Składamy sobie życzenia i dzielimy jajkiem.
Proszę, pomalujcie, zafarbujcie jajka naturalnymi barwnikami, a potem pięknie je ozdóbcie!
A oto piosenka
https://youtu.be/qKY9oeELKn4
„Zajączki” – zabawa paluszkowa
 
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
 
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
 
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
 
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
 
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
 
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
 
Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.
  
Zajączki kicają na polanie, a dzieci musza policzyc ile ich tu zostanie!
Proszę dokończyć wg sekwencji kolorowanie zajączków!
A może jakiś czekoladowy zajączek pojawi sie u Was!
 
A to piosenka o zajączku https://youtu.be/t-jVEPrPR9c czego szukał zajączek?
załącznik Karta pracy - rytm

  • -

Propozycje zabaw dla Jeżynek – 08.04.2020r

Dzisiejsze zabawy rozpoczniemy od wysłuchania bajki „Lisek Niedbaluszek”… Nadstawcie swoje uszy… 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Tyi1iP_r388

 

Czy Wy również chcecie być Niedbaluszkami?… Oczywiście, że nie… Uruchamiamy więc ręce i nogi i rozpoczynamy przedświąteczne porządki…

 

„Mama i tata, to nie są roboty. Zawijaj rękawy, bierz się do roboty”…

Rodzicu, wyznacz dziecku zadania do wykonania w ramach dbania o porządek. Może być to wycieranie kurzu, odkurzanie odkurzaczem, sprzątanie zabawek i inne… Dziecku przy tych pracach niech towarzyszy „Piosenka o sprzątaniu domu”:

https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

Kolejna zabawa będzie miała na celu wzbogacenie słownictwa czynnego dziecka. Wykorzystując urządzenia elektryczne w domu, bądź obrazki urządzeń wycięte z gazet, wskaż przedmiot i zapytaj „Co robię?”. Można również naśladować daną czynność.

Przykład: żelazko-prasuję, pralka-piorę, odkurzacz-odkurzam, czajnik-podgrzewam wodę itp.

Zachęcamy byście poświęcili dziś trochę czasu na  oglądanie czasopism i książek kucharskich przedstawiających wielkanocne potrawy.  Zwróćcie dzieciom uwagę na charakterystyczne wypieki: babka, mazurek. Zadanie to ma na celu  rozbudzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi.     


  • -

Propozycje zabaw dla Poziomek – 07.04.2020r

Jaka jest pogoda?-przypomnienie informacji o zjawiskach atmosferycznych

 Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

Piosenka pt. ,,Pogoda-piosenki dla dzieci” śpiewające brzdące

Zagadki dla dzieci:

Zagadka o ulewie

Dom pszczół i Ewa,
to będzie … .

Zagadka o deszczu                                           

O szyby dzwoni,
gdy chmura łzy roni.                                                   

Zagadka o śniegu

Co za białe piórka,
sypie zimą chmurka?

Zagadka o pelerynie

Kiedy deszczyk pada,
to szybką ją wkładasz.

Zagadka o parasolu

Gdy na deszcz się zbiera,
chętnie go zabierasz.

Zagadka o śniegu

Sypał z nieba nockę całą.
Wszystko wokół pobielało.

Zagadka o rosie

Rankiem srebrzy się na łące.
Potem wysuszy ją słońce.

Zagadka o deszczu

Konewki mu nie trzeba.
A podlewa kwiaty, warzywa i drzewa.


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek -07.04.2020

Pisanki, Kraszanki

„Wielkanocne pisanki” – rozmowa kierowana na temat zwyczaju ozdabiania jajek. Poznanie różnych sposobów ozdabiania jajek oraz ich nazw.

Pisanki – na skorupce gorącym, roztopionym woskiem rysuje się różne wzory, a następnie zanurza jajka w barwniku. Jako narzędzi do pisania używa się między innymi szpilek, igieł, słomek i drewienek lub nanosi proste elementy graficzne rozgrzanym końcem świecy. Pisanki są znane w regionie Białegostoku.

Kraszanki – (zwane też malowankami ) – jajka gotuje się w wywarze barwnym, dawniej uzyskiwanym wyłącznie ze składników naturalnych: brązowy: łupiny cebuli,

czarny: łupiny orzecha włoskiego, żółty: kora młodej jabłoni lub kwiat nagietka,

fioletowy: płatki kwiatu ciemnej malwy, zielony: pędy młodego żyta lub listki barwinka, różowy: sok z buraka.

Drapanki- powstają przez drapanie ostrym narzędziem ubarwionej powłoki jajka.

Oklejanki – (naklejanki) ozdabia się je skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny, również nicią lub włóczką wełnianą.

Nalepianki – są bardzo znane w okolicach Łowicza i Krakowa. Powstają poprzez ozdabianie skorupki jajka różnobarwnymi wycinankami z papieru.

„Wielkanocne jajka” – kończenie zdań.

– W jednym kolorze są – (kraszanki).

– Gdy zrobisz wzory będą – (pisanki)

– Wzory drapane to są – (drapanki)

– Gdy coś nakleisz to – (oklejanki).

Praca plastyczna- Wielkanocna pisanka

  • Wdrażanie do dokładności w wykonaniu pracy,
  • Budzenie radości z samodzielnego przygotowania jajek wielkanocnych.

Pisanki oklejane kolorowym makaronem

Potrzebne będą:

  • barwniki spożywcze,
  • makaron w różnych kształtach,
  • szablon jaja,
  • blok techniczny,
  • klej introligatorski

 

 Pisanki oklejane kolorowymi taśmami samoprzylepnymi

Potrzebne będą:

  • szablon jaja
  • kolorowe taśmy samoprzylepne
  • nożyczki

 

 

Pisanki stemplowane

 Potrzebne będą:

  • szablon jaja
  • farby w różnych kolorach
  • spinacze do bielizny
  • średniej wielkości pomponiki

 

 

Zdjęcia i pomysły pochodzą ze strony internetowej dzieciakiwdomu.pl

Zabawy z literą „w”. Ozdabianie litery „W, w”. Pisanie ołówkiem małej i wielkiej litery „w” po śladzie. Czytanie sylab i wyrazów.

  • Zapoznanie z wyglądem małej i wielkiej litery „w”,
  • Analiza i synteza słuchowo – wzrokowa wyrazów o prostej budowie fonetycznej,
  • Ćwiczenia grafomotoryczne.

załączniki

karty-pracy-z-literkami

 

jajo-pisanka-2

 

nauka-pisania-literki-w

 

Nauka piosenki „Pisanki, kraszanki”

  • Rozwijanie zainteresowań muzycznych

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

Klasyfikowanie

  • Rozwijanie mowy i myślenia z kształtowaniem pojęć matematycznych

Klasyfikowanie jajek według sposobu ozdabiania. Dzieci tworzą zbiory jajek  według sposobu ozdabiania (np. z wykorzystaniem  miseczek).

  1. Przeliczanie elementów w zbiorze.
  2. Porównywanie liczebności zbiorów.
  3. Tworzenie zbiorów równolicznych poprzez odkładanie lub dokładanie elementów.

  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 07.04.2020r

Bajeczka wielkanocna

Cele:

  • Rozwijanie mowy i myślenia dziecka
  • Wdrażanie do wysłuchania opowiadania
  1. Słuchanie opowiadania pt. Bajeczka wielkanocna A. Galicy.

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.

– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

– Co to? Co to? – pytał Zajączek.

– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

Wierzbę pytają.

  1. Rozmowa na temat opowiadania:

– Co robiło słonko?

– Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, …?

– Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?

– Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

  1. Wykonanie wielkanocnego zajączka według instrukcji (zajączek w załącznikach). Miłej zabawy 🙂

załączniki Karta pracy 1B

Karta pracy 1A

Słuchanie wiersza Krystyny Różeckiej  „Pisanki”

 Cel zadania: Kształtowanie uważnego słuchania i odpowiadania na pytania, rozwijanie wyobraźni i umiejętności plastycznych

„Pisanki”

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance

piękne opowiastki.

Rozmowa na temat wiersza. Dzielenie wyrazu pisanki na sylaby i głoski – liczenie sylab.

Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Co było na pierwszej, drugiej, trzeciej  pisance itd.?
Na której z kolei pisance są laleczki, gwiazdki itd.?

Po przeczytaniu wiersza ozdabianie według pomysłu dziecka pisanki. Szablon do pobrania pisanka