• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabawa dla Gruszeczek – 23.03.2020r

Słuchanie wiersza Tomasza Plebańskiego „Astronauta”

Cele zadania : Rozwijanie uważnego słuchania i poznanie nowych słów związanych z kosmosem

Co tu robić? Nudzi mi się… Nudzą klocki, nudzi misiek,

Nudzą kredki, nudzi auto… Wiem! Zostanę astronautą!

W szopie z drugiej strony domu, zrobię stację kosmodromu.

Jabłka w sadzie to planety, a jaskółki to komety.

Sień to Mars! A tamta ściana, to Mgławica Magellana!

Studnia będzie czarną dziurą. Lampa? Gwiazdą. Tylko którą?

Trzy, dwa, jeden, zero, zero… Startujemy! Och! Meteor!

Aj, nabiłem sobie guza!… Start! Kierunek Betelguza!

* *Betelguza to wyjątkowa planeta. Można ją zobaczyć tylko wtedy, gdy niechcący uderzy się w głowę. Prawdziwa gwiazda nazywa się Betelgeza i znajduje się w gwiazdozbiorze Oriona.

Rodzic inicjuje rozmowę na temat treści wiersza, wyjaśnia znaczenie słów:

  • Kosmodrom – to port kosmiczny, centrum lotów kosmicznych, miejsce, gdzie przeprowadza się starty statków kosmicznych oraz starty i lądowania promów kosmicznych.
  • Kometa – to małe ciało niebieskie składające się z lodu i pyłu kosmicznego. Wyglądem przypomina gwiazdę
    z długim warkoczem.
  • Mgławica Magellana to galaktyka położona w pobliżu Drogi Mlecznej.
  • Meteoryty to skalne okruchy, niektórym udało się przedostać przez warstwy atmosfery Ziemi i dotrzeć do jej powierzchni, dlatego często są nazywane spadającymi gwiazdami.

Załącznik:

kosmiczna rakieta

Zadanie kosmos

Memory układ słoneczny


  • -

Propozycje zabaw dla Jeżynek – 23.03.2020r

W tym tygodniu zachęcamy do podjęcia zadań związanych z ekologią.

Ochrony środowiska dziecko powinno się uczyć od najmłodszych lat. Po co? Chodzi nie tylko o to, aby nauczyło się odróżniać pojemniki na plastik od tych na papier. Przede wszystkim chodzi o to, aby wyrosło na wrażliwego, odpowiedzialnego człowieka.

Proponujemy obejrzenie bajki edukacyjnej-proekologicznej. Znajdziecie ją Państwo na poniższej stronie internetowej: https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

Teoria to jednak nie wszystko, dlatego zachęcamy do działania praktycznego:

Segregujcie śmieci. Jeśli jeszcze tego nie zrobiliście, obok kosza na śmieci postawcie wraz z dzieckiem pojemniki na produkty, które można poddać recyklingowi. Przeznaczcie oddzielne pojemniki na szkło, papier, plastik, puszki i resztki organiczne. Możecie przykleić odpowiednie napisy na pojemnikach albo umieścić rysunki butelki, pudełka, kartek papieru itp.

Zachęcamy do zabaw z wykorzystaniem korków od butelek. Przykłady zabaw, które mają na celu między innymi  rozwijanie motoryki małej, percepcji wzrokowej, utrwalanie nazw kolorów, znajdziecie Państwo pod poniższym adresem: https://www.youtube.com/watch?v=rX91C141q5g

Dla rozładowania napięcia i stresu zachęcamy do sięgnięcia po książkę stworzoną przez ojca i syna: „Kapitan Milczoch, Kot W Butach i Ser Adam. Bajki małe i większe” , autor: Jan Śnieg i Adam. Książka zawiera opowiadania bawiące nie tylko dzieci, ale i dorosłych. Niech będzie ona inspiracją dla Państwa do tworzenia historii, bajek z własnymi  pociechami.


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 23.03.2020r

Kosmos – propozycje zabaw i sytuacji edukacyjnych

Cele:

– doskonalenie umiejętności wokalnych;

– poszerzanie słownictwa o nowe pojęcia związane z kosmosem;

– zapoznanie z nazwami planet w Układzie Słonecznym

– ćwiczenie pamięci;

– doskonalenie sprawności manualnej i percepcji wzrokowej;

– stwarzanie okazji do swobodnej ekspresji ruchowej;

– rozwijanie kompetencji matematycznych;

– doskonalenie logicznego myślenia;

– kształtowanie umiejętności skupienia uwagi;
– rozwijanie wyobraźni;

– doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych i  technicznych przedszkolaków;

  1. Zabawa muzyczna: „Kosmos”- nauka słów i melodii piosenki

Kosmos (sł. Natalia Łasocha, muz. Piotr Opatowicz)

Ref. Kosmos jest ogromny i wciąż niezbadany,

ale osiem planet bardzo dobrze znamy.

One nieprzerwanie krążą wokół Słońca.

A Słońce to gwiazda, jasna i gorąca.

Merkury jest najmniejszy i krąży powoli.

Wenus, widoczna z daleka, to najgorętsza planeta.

Ziemia – to tu mieszkamy, na niej powstało życie.

Mars jest w kolorach czerwieni, sporo tu skał i kamieni.

Jowisz z wszystkich największy, z Wielką Czerwoną Plamą.

Saturn ma siedem pierścieni, barwami toffi się mieni.

Uran, błękitna kula, jakby mgłą otoczona.

Neptun na końcu wiruje, tu zimno nie ustępuje.

Ref. Kosmos…

https://www.youtube.com/watch?v=ahkKIg8NVS0&fbclid=IwAR1i7ul2sWzJ-ZccPDDkGfDDJPf7K_kUj5hC1zxF28BSYAfOkzzNdY0wc1A

  1. Zabawa grafomotoryczna „Rakieta” (karta pracy) –  dzieci mają za zadanie uzupełnić rakietę rysując po śladzie. Następnie proszę o pokolorowanie ilustracji. Należy zwrócić uwagę na tło – zadać dziecku pytanie: na jakim niebie widoczne są gwiazdy?
  2. Zabawa ruchowa „Start rakiety” – dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym ręce na  boki, rodzic odlicza start rakiety. Na odliczanie: 3, 2, 1, – dzieci szykują się do startu powoli unosząc ręce do góry i na START prostują ręce i trzymają je przez krótka chwilkę wyprostowane i opuszczają je i odpoczywają. Zabawę można powtarzać kilka razy. Za drugim, trzecim razem dziecko może liczyć razem z rodzicem 3, 2, 1, 0, START!
    Lub dla chętnych 10, 9, 8, 7, …….
  3. Zabawa dydaktyczna „W kosmosie” (karta pracy) – zadaniem dzieci będzie dotrzeć rakietą na księżyc omijając meteoryty. Można wytłumaczyć dzieciom co to takiego meteoryt i dlaczego należy go omijać lub zapytać dziecko – jak sądzisz, dlaczego rakieta musi ominąć meteoryt?
    Meteoryty to skalne okruchy, niektórym udało się przedostać przez warstwy atmosfery Ziemi i dotrzeć do jej powierzchni, dlatego często są nazywane spadającymi gwiazdami.
  4. Zabawa plastyczno-techniczna „Rakieta” – z dostępnych materiałów (rolka po papierze toaletowym, ręczniku/ butelka plastikowa/ karton po soku, mleku) proszę wykonać rakietę. Wiem, że prace będą niepowtarzalne i wyjątkowe. Proszę o przesłanie zdjęć wykonanych prac na Jabłuszkowej grupie. Miłej zabawy!

Załączniki:

w kosmosie - meteoryty karta pracy Œcie¿ka 13 rakieta - karta pracy

Polecane linki związane z tematem:


  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 20.03.2020r

Dzień dobry, w sytuacji, kiedy z każdej strony słyszy się słowo koronawirus, proponuję w ramach oswajania lęku i  przygotowania do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi, a także z uwzględnia dbanie o zdrowie, w tym psychiczne, bajkę terapeutyczną oraz książeczkę, w postaci kart pracy, do zrealizowania z dziećmi. Proponowane pozycje zawierają treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci, przygotowane zostały przez psychologów i terapeutów. Na końcu bajki terapeutycznej są propozycje aktywności dziecka, z których można skorzystać. 

Joanna Wybieralska

Załączniki:

Bajka-o-kwarantannie-i-wirusie-z-kolorem

O koronawirusie pakiet dydaktyczny


  • -

Propozycje zabaw dla Jeżynek 20.03.2020r

W związku z ograniczoną swobodą ruchu, ograniczonymi zabawami na powietrzu, na placu zabaw, mamy do zaproponowania zabawę ruchową: „Wyprawa w kosmos”- jogowa opowieść ruchowa.

Instruktarz do zabawy znajdziecie Państwo na poniższej stronie internetowej:

https://www.youtube.com/watch?v=DBYZXW0PqmA

Proponujemy również podjęcie ekspresji ruchowo-muzycznej przy piosence „Ufoludki na urlopie”, którą można również znaleźć na platformie YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=N1QVEO9D4Kw

Zachęcamy również do pochylenia się nad  lekturą „Nie liż tej książki – pełno tu zarazków” Idan Ben-Barak i Julian Frost, bardzo aktualną w obecnym czasie


  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 20.03.2020r

Zabawa z literami „F” „f”

Rodzic czyta wiersz:

Kupiła foczka suknie z falbanką

I fioletowe, fikuśne wdzianko.

W nowej fryzurze i fatałaszkach

Poszła na festyn, by zjeść fistaszka.

Tam fundowano różne frykasy:

Fasolę , figi, flaczki, kiełbasy.

Faworki oraz z flądry filety…

A foczka zjadła wszystko, niestety.

Finał obżarstwa wyjawić muszę-

Na futrze frędzle i chory brzuszek.

Rodzic zadaje pytania :

Kto był głównym bohaterem wiersza?

Czego najadła się foka?

Jaki był finał obżarstwa?

Jakie jeszcze wyrazy z literą „f” występowały w wierszu.

Dzieci próbują znaleźć w domu rzeczy, które zaczynają się na literę F. (rodzic zapisuje ilość rzeczy)

Brzoskwinki 20.03.2020r

  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 20.03.2020r

Słuchanie opowiadania Doroty Chrabąszcz. „Bezpieczna droga do sklepu” połączone z rozmową kierowaną

Rodzic czyta opowiadanie z odpowiednią intonacją

Mały Jaś w piękny wiosenny poranek postanowił pójść do sklepu. Dzisiaj były urodziny jego mamy, chciał zrobić jej niespodziankę. Ze swoją babcią przygotowywał zdrowy sok owocowo -warzywny przy użyciu wyciskarki. Babcia przed wyjściem przypomniała Jasiowi, aby był ostrożny w czasie drogi. Sklep był blisko domu. Chłopiec musiał przejść tylko przez jedną ulicę. Był tam sygnalizator świetlny. Chłopiec wiedział, że na drugą stronę ulicy przechodzi się, gdy świeci się światło zielone. Bezpiecznie dotarł do sklepu. Jaś zastanawiał się, jakie owoce i warzywa będą mu potrzebne. W sklepie na półkach uśmiechały się do niego: czerwone jabłka, żółte gruszki, zielone winogrona. Naprzeciwko owoców były warzywa: pomarańczowe marchewki, szare pietruszki, zielone sałaty. Chłopiec miał dwadzieścia złotych, liczył pilnie, jakie owoce i warzywa, może za to kupić. Wystarczyło na dwa jabłka, trzy gruszki, dwie marchewki, jedną sałatę, jedną kiść winogrona. Jaś wrócił do domu. Babcia zapytała chłopca, ile owoców i warzyw kupił, czy zostały mu jakieś pieniądze, jakiego koloru kupił owoce, jakiego koloru są kupione warzywa. Babcia zapytała chłopca na jakim świetle przechodził na drugą stronę ulicy. Zrobili pyszny sok, który mamusi bardzo smakował.

Rodzic zachęca do wypowiedzi na temat utworu. Zadaje pytania:

Kto obchodził urodziny?

Jaką niespodziankę przygotował Jaś dla mamy?

Kto pomagał Jasiowi?

Czy chłopiec poprawnie przechodził przez ulicę?

Jakie owoce i warzywa były w sklepie?

Co kupił Jaś?

Co zrobił Jaś i babcia?

 Zabawa plastyczna:

 Dziecko rysuje kredkami lub mazakami, wszystko to co zapamiętało z opowiadania „Bezpieczna droga do sklepu” Doroty Chrabąszcz.

Zabawa matematyczna „Policz swoje warzywa i owoce”:

Dziecko prezentuje swój rysunek, opowiada co jest narysowane oraz liczy kupione przez Jasia warzywa i owoce.

Zabawa słowna „Układanie zdania”:

Zadaniem dziecka jest ułożenie zdania, w którym wszystkie wyrazy rozpoczynają się tą samą głoską, np. „Beata bardzo brudzi brązowe buty”.


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek 20.03.2020r

  1. Zabawa muzyczno-ruchowa „Wiosna”. Improwizacja ruchowa do utworu „Cztery pory roku – wiosna” Vivaldiego. Rodzic może pomóc i pokierować improwizacją w formie opowieści ruchowej, np. dzieci śpią, budzą się, wąchają kwiaty, idą na spacer do lasu, słuchają śpiewu ptaków, zrywają kwiaty, itp.
  2. Zestaw ćwiczeń ruchowych.
    – „Bociany” – dzieci naśladują bociany. Chodzą unosząc kolana wysoko – ręce mają wyprostowane – i klaszczą w dłonie, mówiąc: kle, kle, kle. Na sygnał STOP – dzieci/ bociany – stoją nieruchomo na jednej nodze.
    – „W poszukiwaniu wiosny” – dzieci swobodnie biegają po dywanie, na sygnał rodzica., np. ptaszki, pszczoła, mucha, poruszają się i wydają dźwięk jak owad, którego nazwę usłyszą.
    – „Skaczące koniki polne”. Dzieci naśladują skaczące koniki, wykonując duże skoki obunóż do wyznaczonego miejsca.
  3. Zabawa plastyczno-techniczna „Żabka” – wykonanie pracy z różnej wielkości kółek  (z pomocą rodzica)
    przykład pracy – zdj żabka
  4. Zabawa muzyczna „Od przedszkola do Opola” – prezentacja piosenki „Maszeruje wiosna” z wykorzystaniem kwiatka na patyczku (krótki film – zwrotka plus refren, można przesłać w wiadomości na Jabłuszkowej grupie)

Cele ogólne:

  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej;
  • rozwijanie zmysłu równowagi;
  • rozwijanie motoryki małej i dużej;
  • rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem;
  • doskonalenie koordynacji ruchowej i orientacji przestrzennej;
  • rozwijanie wyobraźni, twórczej postawy i umiejętności posługiwania się różnorodnymi technikami plastycznymi
  • umuzykalnianie dzieci;
  • wzmacnianie więzi emocjonalnej między dziećmi i rodzicami podczas wspólnej zabawy i wspólnie wykonywanych zadań.

załączniki

zabka-z-kolek-origami

Antonio Vivaldi - Wiosna

Eksperyment

W tym trudnym dla nas wszystkich czasie bardzo proszę o przypominanie dzieciom o zachowaniu ostrożności oraz przede wszystkim dokładnym myciu rąk.
Aby przybliżyć dzieciom dlaczego tak ważne jest mycie rąk mydłem proszę o wykonanie eksperymentu.
– do miski z wodą wsypujemy pieprz( tłumaczymy dzieciom że pieprz to bakterie na naszych rękach)
– nakładamy na paluszek mydło i dotykamy wody z pieprzem
– ziarenka pieprzu uciekają od nas( tłumaczymy dzieciom, że tak zachowują się bakterie na naszych rączkach podczas mycia ich mydełkiem)
Powodzenia


  • -

Propozycje zabaw dla Jagódek 20.03.2020r

  1. Ćwiczenia analizy i syntezy głoskowej wyrazów.

Proszę aby dzieci głoskowały wyrazy na przemian z rodzicem. Najpierw rodzic podaje wyraz a dziecko głoskuje następnie rodzic głoskuje, a dziecko podaje co to za wyraz. Ćwiczenia te można wykonać 3 – 4 razy dziennie po 5 przykładów,

  1. „Pani Wiosna” – wykonanie pani wiosny dowolną techniką. Dzieci mogą narysować kredkami, namalować farbami, wykleić plasteliną (proszę wykorzystać materiały dostępne w domu)
  2. Dzieci potrzebują ruchu, jeżeli nie ma możliwości wyjścia na świeże powietrze, dzieci mogą wykonywać proste ćwiczenia gimnastyczne w celu rozwijania sprawności fizycznej (przysiady, skłony, pajacyki, podskoki itp.)
  3. Spacer – podczas spaceru poszukajcie pierwszych oznak wiosny, po powrocie do domu niech dzieci je wymienią

  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 20.03.2020r

„Poznajemy gwiazdy i planety”

Propozycja zadań :

  1. Co to jest wszechświat ?

Gdzie mieszkamy? Jak nazywa  się miejscowość, kraj i kontynent na którym mieszkamy? W jakim miejscu znajduje się nasza planeta na której mieszkamy? (Proszę pokazać dziecku  Układ Słoneczny i wyjaśnić krążenie planet  wokół Słońca)

  1. Proszę wykonać z dzieckiem na kartce Układ Słoneczny.

Do wykonania zadania proponuję wykorzystanie wycinanek. Można również wyciąć koła i pokolorować . Po wykonaniu pracy plastycznej  nazywamy  wszystkie planety. Dla chętnych. Proszę  wydrukować  nazwy planet i przykleić obok planet.       

  Propozycja zadań popołudniowych:

  • RODZIC CZYTA WIERSZ „KSIĘŻYC”

Srebrne pole, srebrna droga.

Nad polami wisi rogal.

Błyskał rogal nocną porą…. W koło czuwa gwiazdek sporo.

Jasny dzień, gdy ze snu wstanie zje rogalik na śniadanie.

(Pytania do wiersza: Co wisiało nad polami? Jakiego koloru były pola i droga? Kiedy błyskał rogal? Kto czuwa wokół księżyca?

Rodzic zachęca dziecko do nauki wiersza poprzez powtarzanie utworu, różnie to intonując.)

  • „WSZECHŚWIAT KOJARZY MI SIĘ Z…”

Zabawa słowna podsumowująca dotychczasowe wiadomości np. ”układ słoneczny ma planet…, niebo można obserwować za pomocą….., na ziemi jest dzień i …, jesteśmy mieszkańcami planety…, dzień jest wtedy, gdy oświetla nas…., do obserwowania nieba, gwiazd i planet służy…., układ słoneczny ma planet…., w kosmos podróżuje się …..

  • ZABAWA BADAWCZA „NIEZWYKŁY BALONIK”

Do zadania potrzebny będzie balon z namalowanymi wzorami. Dziecko obserwuje balonik (nadmuchiwany przez rodzica) powiększające się na nim wzory to gwiazdy planety komety przypominające nasz wszechświat, który nieustannie się powiększa zadaniem dziecka jest   namalowanie na balonie własny wszechświat za pomocą pędzla i farb plakatowych  

  • „MOJA RAKIETA” – praca plastyczno-techniczna dowolna z wykorzystaniem dostępnych materiałów

                                                                 Serdecznie pozdrawiamy 😊