Propozycje zabaw dla Poziomek – 25.03.2020r

Publiczny Żłobek Gminny w Przecławiu
Temat: Wiosna nadchodzi z całą paletą barw. Słuchanie literatury dziecięcej.
Kolory tęczy – Agnieszka Borowiecka
Pewnego wiosennego dnia w Tęczowej Krainie pojawiło się na niebie kilka pierzastych chmur, z których spadł pierwszy wiosenny deszcz. Zaraz jednak zachodni wiaterek rozwiał kłębiaste obłoki i spoza chmur wystrzeliły ciepłe słoneczne promienie. Wszyscy mieszkańcy Tęczowej Krainy zadarli główki, wypatrując na niebie kolorowej tęczy, która zwykle w takich okolicznościach mieniła się przepiękną paletą barw. Lecz tym razem na wielkim nieboskłonie nie rozbłysła ani jedna kolorowa smużka.
– Nie do wiary!- szepnął jeż, skulony pod paprociowym liściem, gdzie schronił się przed deszczem.
– Coś musiało się stać!- zaszumiała zaniepokojona paproć.
– Może tęcza się rozchorowała- martwiły się mrówki.
– Albo przeprowadziła się do jakiejś innej krainy – rzekł strapiony żuk.
Wtem na gałęzi rozłożystego buka przysiadła sójka i obwieściła wszystkim, że w tym roku tęczy nie będzie.
– To niemożliwe!- krzyknął jeż.
– Ależ tak- odparła sójka. – Tęcza strasznie się wstydzi, gdyż jej suknia przez zimę całkiem wyblakła i straciła swe piękne kolory.
Jeżyk bardzo się zasmucił, ponieważ całą zimę czekał na to, by wreszcie ujrzeć tęczę. Zaraz więc zwołał wszystkich mieszkańców Tęczowej Krainy na naradę.
– Musimy pomóc Tęczy odzyskać jej barwny strój- powiedział z przekonaniem, gdyż był pewny, iż mieszkańcy krainy zrobią wszystko, by tęcza znów pojawiła się na niebie. Pierwsza zgłosiła się biedronka, która zgodziła się podzielić z Tęczą swym czerwonym kolorem. Tulipan obiecał oddać tęczy troche pomarańczowego, a żonkile pokiwały ochoczo główkami mówiąc, że mają aż nadto żółtego koloru i chętnie pomogą w tej trudnej sytuacji. Żabki na spółkę z trawami ustaliły, że to one dostarczą koloru zielonego. A szafirki postanowiły przekazać cały kolor granatowy jaki miały w zapasie. Fiołki zaś obiecały zaopatrzyć tęczę w kolor fioletowy, tak by już żadnej barwy im nie brakowało.
– Wspaniale ucieszył się jeż, myśląc że sprawa została załatwiona. Lecz wtem do głosu doszedł bocian, który najlepiej widział tęczę ze swego gniazda: Wciąż brakuje nam jednego koloru. Mamy czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, granatowy i fioletowy. Lecz zawsze pośrodku tęczowego łuku widnieje piękna niebieska smuga, bez której tęcza nie byłaby sobą.
Zapadła ponura cisza. Wszyscy popatrzyli po sobie z lekkim rozczarowaniem, gdyż nikt nie miał niebieskiego koloru, którym mógłby podzielić się z tęczą .
– Co robić?- westchnął ciężko jeż. Aż tu nagle spośród gęstych traw wychyliła się mała niebieska główka z trzęsącymi się piórkami na czubku. Chwilę potem zielona gęstwina ugięła się pod rozłożystym ogonem i oczom wszystkich ukazał się paw, w całej swej okazałości. Jego długa szyja lśniła niebieskim kolorem, dokładnie takim jakiego brakowało tęczy do kompletu. Tak więc mieszkańcy Tęczowej Krainy podzielili się z tęcza swoimi kolorami. A gdy następnym razem słońce zaczęło przepychać się na niebie z deszczowymi chmurami, na horyzoncie zajaśniała wielka kolorowa smuga- tak wyraźna i barwana jak nigdy dotąd, gdyż jej kolory wzięły się z przyjaźni.
Potrzebujemy pojemników z farbami w kolorach podstawowych (Czerwony, Żółty, Niebieski). Wraz z dzieckiem spróbujmy zastanowić się jakie dwa kolory trzeba połączyć, żeby uzyskać kolor: • Pomarańczowy, • Zielony, • Fioletowy. Mieszamy farby aby uzyskać odpowiedni kolor pochodny. Wspólnie omawiamy jakie powstały kolory. Spośród powstałych kolorów dzieci wybierają te, które kojarzą im się z wiosną, uzasadniając swój wybór. Następnie tworzymy dowolną prace plastyczną na podstawie opowiadania „Kolory Tęczy”
Kompozycja przestrzenna z papieru – ”Tęcza”.
Aby dzieci mogły stworzyć własną tęczę zachęcamy do wykonania tęczowej pracy plastyczne
Do jej wykonania potrzebujemy:
Kolejne kroki do wykonania takiej pracy plastycznej zamieszczone są na stronie internetowej: http://krokotak.com/2018/04/rainbow-craft/
„Wiosenne rymowanki”. Dzieci tworzą rymy do podanych zdań:
Wiosenne zgadywanki – rozwiązywanie zagadek słownych
Wiszą frędzelki
Kto ich dotyka
Ten zamieni się
W Chińczyka (leszczyna)
Mleczka nie piją, Myszek nie jedzą
Te bure kotki, na drzewie siedzą (kotki wierzbowe)
Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy
Zima grzeje słabo, latem z całej mocy (słońce)
O szyby dzwoni
Gdy chmura łzy roni (deszcz)
Pascale Vedere d`Auria– „Powrót Jaskółki”
Zachęcam do przeczytania dzieciom bajki, którą znajdą Państwo na stronach internetowych.
„Domek fasolki”- zakładamy mini szklarnię.
1. Założenie mini szklarni.
Potrzebne materiały: woreczek strunowy/ koszulka biurowa, nasiona fasoli, wata, woda, szablon „domku fasoli”
Postępowanie: Do woreczka strunowego wkładamy watę, zwilżamy ją wodą. Wkładamy kilka nasion fasoli. Zamknięty woreczek za pomocą taśmy klejącej mocujemy na szybie okna. Kolorujemy szablon domku. Z pomocą rodziców wycinamy jego środek. Przyklejamy szablon domku do woreczka z fasolką.
W następnych dniach obserwujemy rozwój fasolki. Rozmawiamy na temat warunków niezbędnych do rozwoju rośliny.
2. „Fasolkowe kształty”- układanie kształtu koła, trójkąta, kwadratu z nasion fasoli, układanie kompozycji wg własnej inwencji.
Jeżeli nie mają Państwo materiałów potrzebnych do założenia mini szklarni, można przybliżyć dziecku proces rozwoju rośliny wykorzystując zasoby internetu.
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
18. Posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. dotyczącymi życia roślin.
12. Rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych.
Czekamy na fotorelacje pod adresem magdalena.harmatiuk@onet.eu
Dziękujemy za współpracę 🙂
Co robić ze śmieciami? – słuchanie wiersza „Przedstawienie” Małgorzaty Strzałkowskiej. Rozmowa kierowana, analiza procesu wywożenia śmieci, przedstawienie pomysłów na odzyskiwanie produktów,
„Przedstawienie „
W klasie wielkie poruszenie.
Występują dziś na scenie
Ala, Ola, Ewa, Basia,
Kuba, Kazio, Staś i Kasia…
– Na odpady nie ma rady.
Nie schowamy do szuflady
gór odpadów oraz śmieci.
– Wiedzą o tym nawet dzieci!
Na odpady nie ma rady,
lecz nie płaczmy, bez przesady
aby na to coś zaradzić
trzeba z głową je gromadzić.
– Segregujmy je dokładnie
zamiast wrzucać jak popadnie.
– I od dzisiaj śmiećmy z głową,
nowocześnie, postępowo!
Czyś jest biedny, czy bogaty,
kładź oddzielnie szkło i szmaty,
i przedmioty metalowe,
i odpady plastikowe.
– Recyklingu dobre duszki
prędko zrobią z puszek puszki,
buteleczki z buteleczek,
pudełeczka z pudełeczek…
– A ze szmat, z makulatury
– pism i książek całe góry!
– Niech się wreszcie normą stanie
wtórne wykorzystywanie!
Jaś brwi zmarszczył, myśli, myśli…
– Kupmy koszyk na ogryzki!
Próbę recyklingu zróbmy
i na jabłka je przeróbmy!
(Małgorzata Strzałkowska )
Źródło: M. Strzałkowska, „Raj na Ziemi czyli Rady nie od parady II”, Jacek Santorski&Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2007, s. 31.
Dzieci odpowiadają na pytania: Co to znaczy śmiecić nowocześnie i postępowo? Dlaczego trzeba segregować śmieci? Z jakich materiałów możemy jeszcze raz skorzystać? Jak to zrobić? Czy recyklingiem naprawdę zajmują się dobre duszki? Do czego są potrzebne śmieciarki? Co się może stać, jeśli śmieciarki przestaną przyjeżdżać po śmieci?. Nauczyciel zwraca uwagę na konieczność okazywania szacunku osobom zajmującym się wywozem śmieci. Wspólnie przeanalizujcie i opiszcie kolejne etapy odbioru oraz przetwarzania odpadów. Spróbujcie ustalić, co można uzyskać z odzyskanych materiałów (np. z plastikowych butelek – wazony, doniczki, z rolek po papierze toaletowym – garaż dla zabawkowych samochodów).
Cel: dziecko
-wie, że niektóre odpady mogą być ponownie przetworzone na nowe rzeczy
– grupuje przedmioty według określonych kryteriów
-słucha wiersza i wypowiada się na temat jego treści, poprawnie buduje wypowiedzi
„Potwór śmieciowy” – praca plastyczna, przestrzenna, łączenie różnych materiałów
Rodzic zachęca dziecko do stworzenia śmieciowych potworów z materiałów odzyskanych, np. rolek od papieru toaletowego, guzików, plastikowych butelek. Dziecko wykonuje swoją pracę starając się wykorzystywać jak najwięcej produktów. Próbuje znaleźć inne zastosowania dla niepotrzebnych przedmiotów. Następnie dziecko nadaje swojemu dziełu nazwę.
Środki dydaktyczne: surowce wtórne, np. rolki po papierze toaletowym, plastikowe naczynia, pojemniki, folia, gazety, kleje, taśmy, guzik itp.
Cel: dziecko
-dzieli się swoimi pomysłami
-wyraża ekspresję twórczą podczas zabaw konstrukcyjnych
– nazywa swoje wytwory
Udanej zabawy!
Wychowawczynie 😊
Otaczająca nas przyroda jest bezcennym skarbem. Szacunku do niej powinniśmy uczyć już od najmłodszych lat. Kształtując wrażliwość dziecka na piękno natury, chronimy środowisko i dbamy o przyszłość kolejnych pokoleń.
Rodzicu porozmawiaj dziś z dzieckiem o przyrodzie. Dlaczego marchewka rośnie zielonym do góry? A czemu bocian co roku przylatuje do swojego starego gniazda? Poszukajcie wspólnie z dzieckiem odpowiedzi na te pytania. Może uda ci się w ten sposób zaszczepić w nim przyrodniczą pasję? Jeśli będziecie rozmawiać, dlaczego mrówka tak pracowicie dźwiga sosnową igłę, a dzięcioł stuka w drzewo, dziecko zrozumie, że otaczająca go przyroda jest ważnym elementem również i jego życia.
A oto kilka filmów przyrodniczych dla dzieci:
https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw
https://www.youtube.com/watch?v=20HSHc3DUmA
https://www.youtube.com/watch?v=HKbblzMIIEo
https://www.youtube.com/watch?v=D2waSVYzDv8
A teraz czas na działania manualne, rozwijanie koncentracji i wyobraźni. Z płyty CD i dostępnych w domu materiałów prosimy wykonać ślimaka…
„Zabawy z kolorową solą”
Wczoraj tworzyliśmy deszczową chmurę… Dzisiaj mamy piękne słońce….
Słońce + deszcz= tęcza!
Proponuję dzisiaj stworzenie tęczy z zabarwionej soli, która dostarczy dziecku wielu bodźców dotykowych i wpłynie niezwykle na wyobraźnię. Zaczynamy od narysowania tęczy (dzieci jeśli potrafią mogą to zrobić same). Następnie każdy z pasów naszej tęczy smarujemy klejem i posypujemy solą w danym kolorze.
Jak zrobić kolorową sól?
Barwimy sól za pomocą kredy. Zabawa doskonale rozwija małą motorykę, dostarcza wielu wrażeń dotykowych i sprawia dziecku dużo radości. Do zabawy potrzebny jest kilogram zwykłej soli kuchennej, kolorowa kreda, miseczki i duży talerz lub tacka. Pocierając i przesuwając kredę w różne strony po rozsypanej soli sprawiamy, że sól stopniowo przyjmuje kolor ścieranej kredy.
Proponujemy wykonanie pracy plastycznej pt. „Wiosenny kwiat- Hiacynt”. Będzie ona doskonałą okazją do doskonalenia umiejętności manualnych Państwa pociech.
Wykonywanie własnych eksperymentów farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp.
Do wykonania pracy potrzebne będą:
• Kolorowe kartki z bloku (zielone przeznaczone na wykonanie łodygi oraz liścia, pozostałe kolory uzależnione są od tego jaki kolor kwiatka Państwo wybiorą)
• klej,
• nożyczki
Sposób wykonania:
1. Składamy kolorową kartkę z bloku np. w kolorze niebieskim na pół.
2. Z jednej połowy złożonej kartki wycinamy owal.
3. Druga połowa kartki posłuży nam do wykonania ,,płatków” rośliny.
4. Płatki tworzymy wycinając paski o szerokości ok.1cm i dł. ok. 8 cm.( ilość płatków uzależniona jest od Państwa upodobań)
5. Każdy pasek kleimy klejem tak ,aby powstały małe koła, które przyklejamy do wyciętego wcześniej owalu.
6. Składamy kartkę w kolorze zielonym na pół.
7. Z połowy kartki wycinamy pasek o szerokości ok.1cm i dł. ok 15cm, który będzie stanowił łodygę rośliny. Z pozostałej części kartki wycinamy liść.
8. Otrzymaną łodygę łączymy klejem z owalem.
9.Do łodygi przyklejamy liść.
Życzymy dobrej zabawy!!:)
Słoneczko świeci, świeci, świeci,
na pola, lasy i dzieci,
które biegają i skaczą
i deszczu dziś nie zobaczą.
Deszcz pada, pada, pada,
na kwiaty w moim ogrodzie,
podlewa trawy zielony,
bo zieleń jest teraz w modzie.
Rakieta z figur geometrycznych
Nasze cele:
posługiwanie się sprawnie nożyczkami, wycinanie wzorów po wyznaczonej linii
kolorowanie obrazka składającego się z dużych elementów
prawidłowe trzymanie kredki w czasie rysowania
poznawanie nazw figur geometrycznych
rozwijanie wyobraźni przestrzennej, składanie obrazka z dużych elementów
Przygotowujemy rakiety według podanego wzoru. Małą rakietę kolorujemy kredkami, następnie wycinamy elementy i przyklejamy na kartkę tworząc kształt rakiety.
Dużą rakietę wykonujemy według własnego pomysłu. Może być pomalowana farbami, może być wyklejona skrawkami kolorowych kartek, możemy również zrobić pieczątki z dłoni lub stópek dziecka. Kształty również wycinamy.
Lecimy rakietą – zabawa naśladowcza.
Siadamy na podłodze (oczywiście możemy z dzieckiem):
głośno odliczamy: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0, start!
klaszczemy w ręce, początkowo wolno, potem szybko,
uderzamy szybko rękami o uda z jednoczesnym tupaniem nogami,
syczymy sssssss, naśladując lot rakiety,
z okrzykiem Hurra wznosimy ramiona w górę i podskakują jak najwyżej,
naśladujemy lądowanie.
Za każdym razem dziecko ląduje na innej planecie.
Planeta zwolnionego tempa – dziecko próbuje poruszać się jak najwolniej, jego ruchy są powolne i ociężałe.
Planeta ognia – dziecko biega na paluszkach lub porusza się tylko po wyznaczonych miejscach przez rodzica (może naskakiwać na poduszki, które będą skałami ułożony na podłodze).
Planeta śmiechu – dziecko chodzi po całym pokoju i głośno się śmieje.
Planeta zimna – dziecko podskakuje, chucha w swe dłonie, przytula się do innego domownika, aby się rozgrzać.
Kolorowe Ufoludki – praca plastyczna
Cel zadania: Rozwijanie wyobraźni twórczej podczas zabawy
Do przygotowania pracy będzie nam potrzebne: kubeczki, farby plakatowe lub akwarelowe, słomki, kolorowe oczka, pisaki, klej, kartki z bloku,
Przygotowujemy w kubeczkach rozwodnione farby plakatowe lub akwarelowe. Dziecko otrzymuje słomkę do napojów. Wkłada jedną końcówkę słomki do farby, drugi koniec słomki zatyka palcem tak, aby trochę cieczy zostało w słomce, i tak przenosi słomkę nad kartkę. Następnie otwiera otwór, aby farba spłynęła na kartkę. Potem naniesioną kroplę rozdmuchuje przez słomkę w różnych kierunkach. Czynności należy powtórzyć kilka razy. Po wyschnięciu dziecko dorysowują lub doklejają do swoich obrazków plastikowe oczy, tak, aby powstały ufoludki.
załączniki
Temat : Wiemy jak dbać o świat wokół nas
Dzisiejszego dnia dzieci dowiedzą się co to jest recykling. Zdobędą informacje dotyczące ponownego wykorzystania niepotrzebnych rzeczy, które są nam już niepotrzebne i wyrzucamy je do śmieci.
1. Proszę obejrzeć filmik RECYCLING – MAMO TATO CO WY NA TO? https://www.youtube.com/watch?v=6erEdBj_v00
Po obejrzeniu filmu zadajemy dziecku pytania
Co to znaczy segregować śmieci?
Co oznacza słowo recykling?
Jakie są kolory koszy na śmieci?
Z czego Zosia miała zrobiona spódniczkę ?
Co Staś wyczarował ze stosu starych papierów?
Co Staś wyczarował z potłuczonego szkła?
Co Staś wyczarował z plastikowych zniszczonych butelek?
Co Staś wyczarował ze zużytych metalowych puszek?
Ekologiczne instrumenty
Praca techniczna z wykorzystaniem pojemników po jogurtach. Dziecko obrysowuje na kartonie kształt krawędzi plastikowych pojemników np. po jogurtach, serkach. Następnie do pojemników wsypuję trochę ryżu , grochu lub fasoli. Zakleja otwór wyciętą wcześniej tekturą i okleja białym papierem. Dowolnie ozdabia instrumenty.
Eksperyment ekologiczny” Zanieczyszczenia”
Dziecko ma za zadanie napełnić szklanki wodą ale nie do pełna. Następnie kolejno wrzucamy po jednej łyżce: soli, cukru, pieprzu, kakao, kawy, mąki, piasku, kaszy. Mieszamy wodę i obserwujemy, co się dzieje.
Doświadczenie ekologiczne w wodą
W ramach doświadczeń ekologicznych proponuję zabawy kolorami z wodą
“Kolorowe krople“ zabawa sensoryczna rozwijająca małą motorykę
Drodzy Rodzice,
Pragniemy serdecznie podziękować za wspaniałą współpracę. Zadania przekazywane pomimo trudnej sytuacji są realizowane, a relacje zdjęciowe do nas wysyłane. Przestawiam dziś Państwu wykonanie cudownych wiosennych żabek.
Zapraszam do dalszego wykonywania zadań wraz z dziećmi.
Pozdrawiam
M. Sz.