„W bocianim gnieździe”
Zachęcamy dziecko do odgadnięcia zagadek
(rozwijanie logicznego myślenia)
Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony.
Dzieci się śmiały, gdy go witały,
żabki płakały przez dzionek cały.
Przysiadły na topoli,
stare gniazdo poznały,
dzieciom na powitanie
o wiośnie klekotały.
Kiedy dziecko rozszyfruje zagadki, rozpoczynamy rozmowę na temat bociana.
– Kiedy powracają do nas bociany?
– Czego dowiadujemy się o bocianie z tych zagadek? O czym klekotały te ptaki?
– Gdzie „mieszkają” bociany?
– Jak wygląda bocian?
Rodzic w rozmowie zwraca uwagę na szczegóły budowy ptaka, zadając różne pytania, np. Jakim ptakiem jest bocian: dużym czy małym? Po czym z daleka rozpoznaje się bociana? Wspomina, że bocian jest duży, rozpiętość jego skrzydeł dochodzi do 2 m, a stojący ptak mierzy około 80 cm. Ma charakterystyczne długie, czerwone nogi i długi, czerwony dziób. Upierzenie białe z czarnymi lotkami.
„Czy bocian zjada żaby?”, „Czym żywi się nasz bocian?”. Rodzic uzupełnia wiadomości dziecka: Pokarm boćków, składa się głównie z gryzoni i owadów, a nie żab. Żaby są ważnym składnikiem diety tylko na przedwiośniu, gdy owady i gryzonie są jeszcze nieliczne. Bociany nie specjalizują się jednak w jednym określonym rodzaju pokarmu. Zjadają wszystko, co trafi im pod dziób. Mogą to być zarówno dżdżownice, jak i pisklęta ptaków, żaby, traszki, jaszczurki i węże, małe i duże owady, w tym głównie szarańczaki i chrząszcze, gryzonie, ryby.
-Poszerzanie wiedzy na temat życia bocianów
Zadanie dla dziecka: Narysuj bociana i zwierzątka, które mogą być jego pokarmem.
Kształtowanie sprawności manualnej oraz wyobraźni.
„Nadchodzi wiosna” – recytacja wiersza Anny Surowiec.
Nadchodzi wiosna zielona, radosna,
do życia budzi przyrodę i ludzi.
Drzewa okrywa pąkami kwiatów,
w oddali słychać wesoły śpiew ptaków.
Słońcem maluje tęczę na niebie,
by świat rozjaśnić właśnie dla ciebie.”
– Z jakimi kolorami kojarzy się wiosna?
– Jakie kolory są ciepłe?
– Jakie kolory są zimne?
„Zabawa farbami” – tworzenie barw pochodnych.
Z barw podstawowych (czerwony, żółty, niebieski) tworzenie barw pochodnych. Pokaż proszę pojemniki z farbami – kolory podstawowe. Jakie dwa kolory trzeba połączyć, żeby uzyskać kolor: • Pomarańczowy, • Zielony, • Fioletowy
Uzyskacie poprzez mieszanie farb odpowiedni kolor pochodny. Omówcie wspólnie jak powstały kolory pochodne.
Ćwiczenia gimnastyczne (kształtowanie prawidłowej postawy):
„Szukamy słońca” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dziecko w siadzie skrzyżnym, ręce ma uniesione. Wykonuje skręty tułowia w lewo i w prawo- szukanie słońca na niebie.
„Bociany chodzą po łące”– zabawa z elementem równowagi.
Chód z wysokim unoszeniem kolan, co pewien czas dziecko – bocian zatrzymuje się i staje na jednej nodze, rozkładając szeroko ramiona.
„ Zajączek” – zabawa z elementem podskoku.
Podskoki raz na jednej, raz na drugiej nodze. Po serii podskoków zajączek zatrzymuje się i nasłuchuje- dłonie przy uszach, skręty w jedną i w drugą stronę.
„Wypatrujemy wiosny przez lornetkę”– ćwiczenie mięśni grzbietu.
Dziecko leży na brzuchu, łokcie ma wsparte o podłogę, dłonie przy oczach, naśladuje lornetkę. Co pewien czas dziecko wznosi łokcie.
„Mucha na suficie”– ćwiczenie mięśni brzucha.
W leżeniu na brzuchu poruszanie uniesionymi w górę rękami i nogami- naśladowanie poruszającej się muchy.
Link do krótkiego filmu edukacyjnego dotyczącego dzisiejszego tematu: „Wywiad z bocianem” https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw