• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Truskaweczek – 30.03.2020r

Temat tygodnia: Ach, ta pogoda!
 
Obserwujemy pogodę.
Wiosenny kalendarz pogody – założenie tygodniowego kalendarza zjawisk pogodowych.
W kalendarzu powinny znajdować się: dni tygodnia, czas obserwacji pogody, symbole obserwowanych zjawisk oraz odpowiedni sposób ubioru na każdy dzień. Zwracamy uwagę na naukę dobierania właściwego ubrania stosownie do pogody. Czekamy na zdjęcia waszych kalendarzy 😊
Pozdrawiam,
O.K.
   

  • -

Propozycje zabaw dla Poziomek – 30.03.2020r

„Kwiecień plecień  bo przeplata trochę zimy trochę lata…”

1.Wyjaśnienie dziecku  znaczenia powiedzenia

2.Omówienie zjawisk atmosferycznych występujących w kwietniu (słońce, śnieg, deszcz, grad, burza)

3.Określenie przez dziecko dzisiejszej pogody

4.Wykonanie pracy plastycznej ,,Zegar-Pogody”

Do pracy potrzebne będą :

-wycinanki

-klej

-nożyczki

-kolorowe kartki lub papierowy talerz który możemy wykorzystać jako baza pracy poprzez tą pracę dziecko uczy się oprawnie posługiwać nożyczkami i klejem a także stara się wycinać samodzielnie rozwijając tym samym zdolności manualne

„Czy ten kwiecień ma źle w głowie?”
 
Proszę pana niech pan powie,
czy ten kwiecień ma źle w głowie?
Raz jest zdrowy, raz z katarem
i tak chodzi lat już porę.
 
Kwiecień ciepły, kwiecień zimny
czy wy o tym dzieciaki wiecie,
raz w kożuchu raz w sandałach jest
taki kwiecień plecień.
 
Proszę pani od pogody,
czy ten kwiecień nie chce zgody?
Sypie śniegiem, słońcem praży,
deszcz i burza też się zdarzy.
 
Kwiecień ciepły, kwiecień zimny
czy wy o tym dzieciaki wiecie,
raz w kożuchu raz w sandałach jest
taki kwiecień plecień.
 
Zadanie na dzisiaj i cały następny tydzień!
Wyjrzyjcie przez okno i zobaczcie jaka jest pogoda.
Czy świeci słonko, czy wieje wiatr, czy pada deszczyk?
Teraz musicie na karteczce narysować, jaka jest pogoda. I tak przez 5 dni!
Obserwujemy pogodę, i tak powstanie nasz kalendarz pogody.
A miesiąc kwiecień przeplata, trochę zimy, trochę lata!
załącznik poziomki kalendarz
 
A to bajka o kotku Filemonie pt” Kwiecień plecień” https://youtu.be/tOGcgGJN7HI

  • -

Propozycje zabaw dla Jeżynek – 30.03.2020r

W tym tygodniu będziemy poruszać tematy związane z wiosną… Uwaga, zaczynamy…

Ponieważ nie jesteśmy w stanie obejrzeć teraz swobodnie  zmian zachodzących w przyrodzie, Pani Wiosna przyjdzie do Waszych domów i wszystko pokarze Wam na ekranie monitorów. Usiądźcie wygodnie i obejrzyjcie film edukacyjny „Wiosna-pierwsze oznaki w przyrodzie”

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

A teraz posłuchaj jak brzmi wiosna…

Rodzicu, ustaw dziecko tyłem do monitora, tak aby nie widziało obrazków, które będą podpowiedzią. Możesz również zasłonić dziecku oczy materiałową opaską, czy chustką. Twoje dziecko będzie rozwijać percepcję słuchową poprzez rozwiązywanie zagadek słuchowych. Zapytaj dziecko „Co to za dźwięk?” …

Pszczoły: https://www.youtube.com/watch?v=VB2Sy2xcW7E

Żaby https://www.youtube.com/watch?v=fxLkVDCyUVg

Bocian https://www.youtube.com/watch?v=tRyKgzMtCfY

Wiatr https://www.youtube.com/watch?v=kaAGsHnjOms

Deszcz https://www.youtube.com/watch?v=YZiF_PY8mmA

Na koniec każdej zagadki, dziecko sprawdza czy obraz zgadza się z odpowiedzią.

A teraz zachęcamy do kolorowania i ćwiczeń manualnych. Poniżej znajdziecie Państwo link do wiosennych kolorowanek, które można pobrać do druku. Jeśli nie ma takiej możliwości prosimy zaopatrzyć dziecko w inne kolorowanki. Przy tej czynności prosimy zwrócić uwagę na prawidłowe trzymanie kredki oraz zachęcać i nakierowywać dziecko do kolorowania w obrębie konturu obrazka.

https://www.e-kolorowanki.eu/wiosna-kolorowanki/


  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 30.03.2020r

KRĄG TEMATYCZNY : Witaj, Wiosno! TEMAT DNIA: Pierwsze oznaki wiosny

Propozycje zadań :

  Wiosenne przebudzenie

Ruch i zabawy gimnastyczne dostarczają dzieciom okazji do spontanicznych działań.

Dziecko poprzez zabawy ruchowe rozwija sprawność motoryczną w zakresie szybkości,   skoczności, zwinności.

 Rozgrzewka:

 -skłony- najlepiej na wyprostowanych nogach z prostymi

 -krążenia: kostek, kolan, bioder, szyi

 -pajacyki i podskoki obunóż.

Zadania w dwójkach polecam: 

JK Sport Zabawy z dzieckiem w domu” tutaj link https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4

Zabawy w domu dla całej rodziny:

Poszukiwanie skarbów zabawa która polega na rozwiązywaniu zadań wiosennych.

Rysujemy mapę z wyznaczoną drogą z dodawaniem zadań do wykonania specjalnych np. turlaj piłkę od łazienki do pokoju, znajdź przedmioty w domu w kolorze wiosny, wymień pierwsze kwiaty wiosenne, podlej wszystkie kwiaty w domu.

  1. Wiosenny kącik przyrody

Potrzebne nam będą: nasiona rzeżuchy, fasola, cebula,gałązki forsycji, pojemniczki, wata, woda, wazon, kartoniki, mazaki.

Do przygotowanych pojemników dziecko wkłada watę, nasącza ją wodą i posypuje nasiona rzeżuchy.

Nasiona fasoli umieszcza w kąpieli wodnej, a cebulę umieszcza na podłożu z ziemią. Gałązki forsycji wkłada do wazonu z wodą. Następnie za pomocą rysunków i rozsypanki literowej wykonuje tabliczki, które umieszcza obok pojemniczków.

  1. Siła fasoli i grochu -eksperyment badawczy – z gipsem

Do tego zadania będą nam potrzebne: gips, woda pojemnik, na rozdrabnianie gipsu,   patyczek, fasola lub groch, plastikowe kubeczki do gorących napojów.

Dziecko z  pomocą rodzica rozdrabnia w pojemniku gips z wodą do gęstości śmietanki. Mieszamy patyczkiem. Wsypują do tego garść fasoli lub grochu. Napełniamy plastikowe kubeczki mieszanką gipsu i ziaren. Odstawiamy na parapet. W ciągu najbliższych kolejnych dni zraszamy gips wodą ze spryskiwacza. Na stężonym gipsie wkrótce pojawią się rysy, wreszcie kiełkujące ziarna rozsadzą plastikowy kubeczek.

  1. Doświadczenie -Rośliny i światło

Potrzebne nam  będą: kilka pasków papieru, spinacze biurowe, roślina z dużymi liśćmi.

Wybieramy roślinę doniczkową,  z dużymi liśćmi  stojącą na co dzień na parapecie z dostępem   do światła słonecznego. Przymocowujemy za pomocą spinaczy biurowych kilka pasków  papieru do jednego, dwóch liści rośliny. Po kilku dniach ściągamy paski i porównujemy kolory liści na roślinie.

Pierwsze oznaki wiosny

Przed przeczytaniem tekstu proszę o przypomnienie dziecku następujących po sobie pór roku.

Zadanie 1. Czytamy opowiadanie o wiośnie.

„Chomik szuka wiosny”

Pewnego dnia mały chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął , przeciągnął się, przetarł oczy łapką i wyszedł z norki szukać wiosny.

Zimno – mruknął zaspany chomik. Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe, puchate wierzbowe kotki.

Co robicie tak wysoko?- spytał chomik

-Rośniemy, rośniemy – zawołały kotki wierzbowe.

– A wiosny nie widziałyście? – spytał chomik

Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i chomik nie usłyszał, co mówią wierzbowe kotki.

Poszedł więc dalej. Świeciło słonko , a po niebie przepływały małe chmurki.

– Halo – zawołał do nich chomik. Czy nie widziałyście wiosny?

A wtedy jedna z chmurek zasłoniła słońce i na chomika spadły krople deszczu.

– Brrr……skulił się chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki.

Może wy widziałyście wiosnę?   – spytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły mówić . Chomik poszedł dalej szukać wiosny. W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki na budowanie gniazd.

– Może wy wiecie, gdzie jest wiosna ?- zawołał chomik, ale patki śpiewały, ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu chomika.  

-Muszę iść dalej tutaj jeszcze nikt  wiosny nie spotkał  – mruknął do siebie.

Aż wreszcie chomik doszedł  na łąkę , a tam… na długich nogach stał pan bocian. Chomik zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi. Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone. A bocian też  przyjrzał się chomikowi i zaklekotał:

– Coś podobnego! Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko , a ja myślałem ,że to już wiosna i odleciał.

A chomik powędrował dalej szukać wiosny.                       

Proponowane pytania  do tekstu:

  1. Czego szukał chomik?
  2. Co zobaczył chomik na gałązkach wierzby?
  3. Jakiego ptaka spotkał na łące ?
  4. Powiedz jakie znasz oznaki wiosny?

 Zadanie 2

Podziel wyrazy na sylaby (dzieci zazwyczaj wyklaskują sylaby w wyrazach) Jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu ,a jaką na końcu wyrazu?

 wiosna, krokus, wierzba, bratek, przebiśnieg, kwiaty, wiatr, deszcz, ogródek, żonkil, tulipan

Zadanie 3.

Wiosenny kącik przyrody – zabawa badawcza założenie hodowli  fasoli https://www.youtube.com/watch?v=OajgI3hvaiY

Do doświadczenia potrzebny będzie słoik, gaza, fasola.  Nalewamy do słoika wodę. Na słoik kładziemy gazę i przymocowujemy gumką lub sznurkiem .  Fasolę kładziemy na gazie. Celem  tego  zadania jest obserwowanie zmian zachodzących podczas wzrostu fasoli. Proponuję, aby dziecko malowało wzrost rośliny na kartkach. Kartki łączymy spinaczem tak , aby powstała  książeczka wzrostu fasoli  🙂

Zadanie 4.

Utrwalenie piosenki o wiośnie https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 30.03.2020r

Cele:

  • usprawnianie narządu mowy;
  • wzbogacanie słownictwa dziecka o zwroty i wyrażenia związane z wiosną (zwiastuny wiosny, zmiany w przyrodzie ożywionej i nieożywionej);
  • rozbudzanie zainteresowań fizycznymi i przyrodniczymi zjawiskami;
  • prowadzenie obserwacji i eksperymentów oraz wyciąganie wniosków;
  • doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania poleceń;
  • zaspokajanie naturalnej potrzeby poznawczej dziecka.
  1. Poszukiwanie wiosny – gimnastyka narządów mowy.

Rodzic opowiada dziecku o języczku, który wybrał się na poszukiwanie wiosny. Poleca mu, aby we wskazanym momencie wykonywo określone czynności.

Zbliżała się wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dzieci naśladują głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny.Jechał na koniu (dzieci kląskają, uderzając szerokim językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany (dzieci wymawiają: kle, kle). Zatrzymał się na leśnej polanie (dzieci wymawiają: prr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (dzieci oblizują wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (dzieci wykonują krótki wdech nosem, chwilę zatrzymują powietrze i długo wydychają ustami). Było ciepło i przyjemnie (dzieci uśmiechają się, rozchylając wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty – zawilce i sasanki. Pachniało wiosną (dzieci oddychają głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami). Języczek pochylił się i powąchał kwiaty (dzieci wdychają powietrze nosem) i kichnął (dzieci kichają, wymawiając: a-psik). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla jeża (dzieci ziewają, przeciskają język między złączonymi zębami). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu (dzieci kląskają, uderzając szerokim językiem o podniebienie).

R. Sprawka, J. Graban, Źródło: R. Sprawka, J. Graban, „Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat”, wyd. Harmonia, Gdańsk 2007, s. 142.

  1. Z białego niebieski – zabawa badawcza.

Dziecko wspólnie z rodzicem przygotowują kącik przyrodniczo-eksperymentalny.
Do wysokiej szklanki nalewają wody, w której rozpuszczają niebieski barwnik spożywczy lub wlewają atrament.
Rodzic przygotowuje biały tulipan lub goździk i odcina kawałek jego łodygi.
Dziecko wkłada kwiat do niebieskiej wody.
Następnego dnia rano należy sprawdzić co się wydarzyło.

Zalety zabaw eksperymentalnych:

  • Zabawy, w czasie których wykonywane są proste doświadczenia, dostarczają dziecku niezliczonej ilości nowych przeżyć związanych z odkrywaniem właściwości rzeczy i zjawisk.
  • Dziecko w sposób czynny i samodzielny zdobywa nowe doświadczenia. Działając myśli, poznaje funkcjonowanie przedmiotów, zjawisk, ich cech, właściwości, a także różnego rodzaju zależności przyczynowo – skutkowe między badanymi przedmiotami i zjawiskami.
  • Dziecko uczy się chętnie tego, co je zaciekawia, a najlepiej wówczas, gdy czynnie eksperymentuje i podejmuje próby dochodzenia do własnych rozwiązań.
  • Podczas wykonywania doświadczeń – eksperymentowania, pełne zadowolenie daje dzieciom możliwość działania prowadzącego do odkrycia nieznanego, a przyjemnością jest też sam proces odkrywania.
  • Dziecko dostrzega coś, czego wcześniej nie widziało, szuka przyczyn dostrzeżonych zjawisk, odpowiedzi na pytanie: dlaczego tak się dzieje?
  • Dzięki takim zabawom dziecko doskonali swoją orientację w świecie, rozwija myślenie przyczynowo – skutkowe, odbiera nowe wrażenia estetyczne, przeżywa uczucia intelektualne, doznaje satysfakcji, zaspokaja podstawowe uczucia związane z realizacją potrzeby działania.
  • Dzięki zabawom badawczym przybliżamy dzieciom bogactwo zjawisk zachodzących obok nas w życiu codziennym. Wiele z nich pozostaje w ogóle niezauważonych.
  • Taka forma pracy pobudzi dzieci do twórczego działania i myślenia.
  1. Tulipan – zabawa grafomotoryczna.

Dziecko rysuje według tekstu czytanego przez rodzica:

  1. Po cichu, ale wesoło

Narysuj czerwone koło.

  1. Kreska w prawo, kreska w lewo,

Czubek taki jak ma drzewo.

  1. Pod tą główką – kółko małe

Na zielono obwiedź całe.

Zapamiętaj też, że wiosną

Tulipany prosto rosną.

  1. I że kwiatek to nie zwierz –

Z lewej liść i z prawej też!

  1. Popraw listek, popraw płatek.

Już na kartce kwitnie kwiatek!

Źródło: H. Turk, A. Berfels, R. Pradella, „Elementarz rysowania i malowania”, wyd. Delta, Warszawa 2011, s. 20–21.

2. Domowe Przedszkole – „Przyleciały Bociany”, zachęcamy do wspólnego obejrzenia programu TV

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,przylecialy-bociany,39687?fbclid=IwAR1kLdJ3muTev5XCq8JuyimNj3wIFIsdlRkiwou1mwKiMG3trmS9yu9AGpA


  • -

My się w domu nie nudzimy! – Jabłuszka

Jak spędzamy czas w domu?
Bawimy się, tworzymy, konstruujemy, lepimy, malujemy, rysujemy, wyklejamy, wycinamy, eksperymentujemy, pomagamy rodzicom w codziennych obowiązkach…
A przy tym się uczymy!

Zobaczcie sami…

Brawo Przedszkolaki!

Tak trzymać!

Serdecznie dziękujemy rodzicom za współpracę

     – wychowawczynie


  • -

Zabawy Truskaweczek w domu – fotorelacja

Szanowni Państwo.
Znaleźliśmy się w nowej, dla większości z nas trudnej sytuacji. Pomimo to tydzień minął w dobrej atmosferze, a co najważniejsze pozostawaliśmy ze sobą w kontakcie. Dzieci spędziły czas bardzo kreatywnie, tworzyły pracę plastyczne, techniczne, ćwiczyły grafomotorykę, gimnastykę ciała jak i umysłu – rozwiązując zadania matematyczne. Dziękujemy za współpracę i zachęcamy do dalszej w następnym tygodniu.

Pozdrawiamy
M. Sz,  O. K


  • -

Teatralne inspiracje – „Dzień Teatru”

Teatralne inspiracje zabawy z dzieckiem

A może teatr w domu? W linku ćwiczenia buzi i języka, inspiracja stworzenia w kilka minut pacynki ze skarpety i propozycja wyczarowania w warunkach domowych teatru

https://www.youtube.com/watch?v=Xq9N9KHoFBQ

https://www.youtube.com/watch?v=uoa4xhzCuyA

https://dziecisawazne.pl/pomyslow-zabawe-teatr-bok/

A może tetr cieni stworzony z rąk i lampki? Bardzo ekonomiczna wersja teatru o dużym ładunku ekspresji

https://polki.pl/rodzina/dziecko,zabawa-w-teatr-cieni-jak-pokazac-rozne-zwierzeta,10394631,artykul.html

A może teatr paluszkowy? Tu gotowe szablony do pokolorowania i wycięcia. Bardzo kreatywna zabawa

https://mojedziecikreatywnie.pl/wp-content/uploads/2016/07/Paluszkowe-zabawy-1.pdf

A może pantomima? Tutaj ciałem grają dzieci w sztuce „Miejska bajka o…”- można obejrzeć

https://www.youtube.com/watch?v=vcKdIrab2Ig

A może kalambury? To wprawka do odgrywania krótkich etiud teatralnych. W linku propozycja haseł, zapisanych obrazkowo do pokazywania, żeby pozostali odgadywali

http://www.holkapolka.pl/wp-content/uploads/2018/04/urodzinowe-kalambury.pdf

A jak to się robi w profesjonalnym teatrze?

https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

A może obejrzeć spektakl? „Czerwony Kapturek” tutaj link

https://www.youtube.com/watch?v=3vFr_54oWMo&feature=emb_title

A może wirtualne Muzeum Lalkarstwa?

http://teatrlalkitecza.pl/wirtualne-muzeum-lalkarstwa-kolekcji-baltyckiej-biblioteki-cyfrowej

Wspaniałych wrażeń!


  • -

Propozycje zabaw dla Jagódek – 27.03.2020r

  1. Ćwiczenia motoryki dużej – ćwiczenia mogą być wykonywane przez dzieci dwa razy dziennie

– toczenie oraz chwytanie piłki

-chodzenie po wyznaczonym torze

– pajacyki

  1. Ćwiczenia motoryki małej

Ugniatanie kul z papieru i rzucanie ich do celu np. miski

  1. Zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie poprzez słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej „Jak wędrują krople wody”

Krople wody spokojnie pływają w oceanach, morzach, rzekach i jeziorach. Kiedy robi się ciepło, krople rozpoczynają swoją wędrówkę. Mocno grzejące promienie słoneczne powodują, e woda przemienia się w parę wodną i przedostaje się do atmosfery. Wysoko, połączona para wodna tworzy chmury, na tych chmurach skraplająca się para wodna wędruje nad ziemią. Jest to czas, kiedy krople wodne rosną i stają się coraz cięższe. Aż przychodzi taki moment, gdy krople spadają na ziemię w postaci deszczu. Kiedy jest mróz krople zmieniają się w płatki śniegu. Mogą też zmienić się w grad. Krople wody, które spadają na ziemię, wsiąkają w nią. Przeciskają się różnymi szczelinami. Jeżeli wody jest dużo, mogą utworzyć się strumienie, które wypłyną na powierzchnię ziemi w postaci źródeł. Spływające z gór strumienie tworzą rzekę, która wpada do morza. A kiedy przygrzeje słońce, znowu rozpoczną swoją wędrówkę.

  1. Niech dzieci wypowiedzą się na temat „Krążenia wody w przyrodzie” na podstawie opowiadania

  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 27.03.2020r

Mały ekolog

Co byłoby gdyby…? Zabawa słowna z wykorzystaniem techniki niedokończonych zdań. Rodzic rozpoczyna zdanie ,a dzieci je kończą.

Gdybyśmy nie chronili przyrody, to…?

Gdybyśmy wszyscy dbali o świat, to…?

Gdyby nie było lasów, to…?

Gdyby nie było zwierząt, to…?

Gdybyśmy nie sprzątali, to…?

Dzień wyzwań– quiz i zawody ekologiczne (integracja dziecka z rodzeństwem, rodzicami, oswajanie z uczuciem porażki i wygranej)

Rodzic przygotowuje na karteczka pytania do quizu, uczestnicy losują i odpowiadają na pytanie za dobrą odpowiedz punkt.

-Do śmietnika jakiego koloru wrzucamy: szkło papier plastik,bioodpady?

– Co trzeba zrobić, żeby było czysto wokół nas?

– Co to jest postawa proekologiczna?

– Co to jest segregacja?

– Co to jest recycling?

– Jakim pojazdem są zabierane śmieci?

– Gdzie wywozi się śmieci?

– Czego potrzebują rośliny do życia?

– Czy można oczyścić brudną wodę?

– Gdzie oczyszcza się wodę?

– Jak należy zachowywać się w lesie?

– Jakie zwierzęta możemy spotkać na łące?

– Jak możemy dbać o przyrodę w własnym domu?

– Do czego możemy wykorzystać niepotrzebne śmieci?

– Co możemy zobaczyć na mapie?

Rodzic przygotowuje konkurencje sportowe np. :

– skoki na czas z pustą, plastikową butelką miedzy kolanami

– rzuty do celu kulkami z gazety

– slalom na czas między plastikowymi korkami

Za zwycięstwo w konkurencji przydzielamy punkt. Osoba z największą ilością punktów wygrywa.

Trzymamy za Was kciuki. Życzymy dobrej zabawy i ZDRÓWKA.