• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Truskaweczek – 31.03.2020r

Nadal prowadzimy tygodniowy kalendarz pogody.

Zadanie 1.
Proponuję Wam dzisiaj wspólną zabawę z rodzicami przedstawioną na obrazku. Do jej przeprowadzenia potrzebne są: nadmuchane worki na śmieci, piłeczki i miska lub karton. Kładziemy piłkę na worku i delikatnie uderzając go staramy się trafić piłeczką do celu (miska lub karton). Wygrywa ten, kto pierwszy umieści wszystkie piłeczki w misce. Wspaniałej zabawy!

Zadanie 2.
Pomaluj (a jeśli nie masz drukarki) to wskaż tylko te garnki, które zawierają wyrazy potrzebne do napisania zdania z ramki. Przeczytaj je wspólnie z rodzicem i spróbuj wyjaśnić znaczenie tego przysłowia. załącznik karta-pracy-Truskawki1

Kaprysy marcowej pogody: Cele ogólne: – rozwijanie zainteresowań otaczającym środowiskiem przyrodniczym i zachodzącymi w nim zmianami
związanymi z nadejściem wiosny. – poszerzenie wiadomości przyrodniczych, związanych z różnorodnością pogody występującą w miesiącu marcu. 1. Wprowadzenie w temat: odczytujemy rymowankę- dziecko próbuje ruchem ilustrować jej treść Raz śnieg pada (dziecko rozsypuje papierowe płatki śniegu). A raz deszcz (dziecko rozsypuje papierowe krople deszczu). Czasem słońce wyjdzie też (dziecko pokazuje sylwetę słońca). Tak to w marcu właśnie bywa. Raz jest wiosna, a raz zima (dziecko pokazuje krajobraz wiosny i zimy) Zanim przyszła ciepła wiosna powiedzcie, co kapryśna pogoda przyniosła? 2. Rozmowa na temat miesiąca marca. – analiza słuchowa wyrazu marzec (podział wyrazu na sylaby, przeliczenie sylab. Wyróżnienie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie, podawanie innych wyrazów rozpoczynających się głoską „m”) – którym miesiącem roku jest marzec?;
– jak nazywa się miesiąc, w którym kończy się zima, a rozpoczyna wiosna? 3. Wyjaśnienie przysłowia „W marcu jak w garncu” z zastosowaniem wiersza pt. „ Marzec” „MARZEC” Marzec ma ogromny garniec. Mieszka w nim przez całe noce, Wieje w garncu nieustannie Syczy coś i bulgocze. – Powiedź, Marcu, Co masz w garncu? – Mam składniki różnorodne: Wiatry ciepłe, wiatry chłodne, Chmury, słońce, śnieg i wodę – z nich przyrządzam Wam pogodę. ( rozmowa na podstawie poznanego wiersza: – do kogo porównany był marzec w wierszu? – jakie składniki zawierała potrawa w garncu, którą gotował marzec? – jaką potrawę ugotował marzec? – jaka jest pogoda w marcu? ) 4. Praca plastyczna- dzieci wykonują prare plastyczna na podstawie wysłuchanego wiersza ( garnek ze składnikami marcowej pogody) 5. Zagadki Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy. Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce) Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała? Płynie po niebie, znasz ją i wiesz, że gdy jest ciemna, Będzie z niej padał deszcz. (chmura) Nie deszcz i nie grad, pada z nieba, bieli świat. Biały jest jak mąka, albo drobna kasza Gdy zaściele ziemię na sanki zaprasza. (śnieg) Co to jest odgadnij! Pada z chmury na dół. Jest tylko na dworze. Suchy być nie może! (deszcz) Szumi, gwiżdże, czasem gna. Skąd i dokąd? Kto go zna? Dmucha, szarpie, czasem rwie. Po co? Za co? Kto go wie? (wiatr) Z czym kojarzą wam się te odgadnięte hasła? Powodzenia:)


  • -

Propozycje zabaw dla Jeżynek – 31.03.2020

Sprawdźmy czy dziecko pamięta piosenkę, której uczyliśmy się na przedszkolnym dywanie… Zaśpiewajcie wspólnie, zatańczcie, rozwijajcie poczucie rytmu i umiejętności wokalne: https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY

Rodzicu, stwórz wraz z dzieckiem domowy ogródek. Omów z nim sposoby dbania o rośliny, wygląd roślin (korzenie, łodyga kwiat) oraz ich nazwy. Wdrażaj dziecko do codziennego dbania o nie. Poniżej zdjęcie z podpowiedzią jak można zaaranżować taki ogród.

Z dostępnych w domu materiałów wykonajcie prace plastyczną „Hiacynt”

Obraz poglądowy:


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 31.03.2020r

„Rachunki Pani Wiosny”
I. Dzieci słuchają zagadek matematycznych, następnie przeliczają w zakresie 10 za pomocą metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej przy użyciu klamerek i papierowych tacek.

Przyszła wiosna do lasku, z kluczykiem przy pasku

A te kluczyki brzęczące, to kolorowe kwiaty pachnące

Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy,

oblicz proszę ile kwiatków wyszło, spod zimowych pierzynek ?

 

Stąpa wiosna po łące, zbiera kwiaty pachnące

Ma trzy stokrotki, cztery tulipany, powiedz z ilu kwiatków

Zrobi wiosna bukiet pachnący ?

 

Siedziało dziesięć jaskółek, za sosnowej gałązce

pięć odleciało, ile teraz jaskółek będzie z gałązki spoglądało ?

 

W ogrodzie na grządce, rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce

Przyszła Kasia i trzy zerwała, bo bukiet piękny zrobić chciała.

Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?

 

Chodzi wiosna po lesie, promyki słońca w koszach niesie

Dwa kosze ma dla kwiatków, trzy dla trawki

Trzy dla leśnej zwierzyny, ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?

 II. Domowe puzzle

 W załączniku znajdziecie Państwo ilustracje. Proszę w miarę możliwości o pobranie oraz wydrukowanie jej, rozcięcie na 4 lub 6 części. Z powstałych części dzieci układają obrazek i przyklejają na czystą kartkę kolorowanka jabłuszka

Powodzenia


  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 31.03.2020r

WITAMY WIOSNĘ

Zagadki słowno-obrazkowe

  • Kiedy wiosna w wonnych kwiatów płaszcz na drzewa kładzie, one znoszą kwietny pyłek do swych domków w sadzie. (pszczoła)
  • Złośliwa panienka w pasie bardzo cienka. Leci ,brzęczy z daleka , każda od niej ucieka.(osa)
  • Nosi błoto, glinę. Mozolnie pracuje, bo maleńkie gniazdko pod dachem buduje.(jaskółka)
  • Gdy wiosną powiesisz budkę na jabłoni, jaki ptak przyleci uwić gniazdko do niej?(szpak)
  • Wiosną radzi kuma kumie , ledwo zbudzą się ze snu. -Nad jezioro, rzekę , strumień śpieszymy kumy, ile tchu!(żaba )
  • Tu cytrynek, tam paź królowej , wszędzie pięknie, kolorowe. Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko.(motyle)

Zabawa ruchowa

Jestem kwiatem”język ciała- ćwiczenie dużych grup mięśniowych- dziecko kuca, głowa schowana, powoli podnosi się , rozprostowując ręce, nogi, tułów, wyciągając ramiona w górę, przechodzi kilka kroków i ponownie wraca do kucania. Powtarza ta czynność kilka razy😊

Wiosenna łąka-praca plastyczna

Przy pomocy farb, widelca i palca namaluj wiosenną łąkę. (nie używając pędzla 😊)


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 31.03.2020r

„Eksperyment  – wulkan”

Cele eksperymentów:

  • rozwijanie zainteresowania różnymi dziedzinami wiedzy

  • rozbudzanie dziecięcej wyobraźni i dociekliwości

  • rozwijanie logicznego i kreatywnego myślenia

  • nauka poprzez doświadczenie świata i zabawę

Dziś zrobimy wulkan z wybuchem lawy. Będzie nam do niego potrzebne:

  • sodę oczyszczaną

  • ocet

  • łyżkę

  • kubeczek, szklankę, słoik lub butelkę

  • tackę, talerzyk

  • możemy również użyć barwnika spożywczego

Przygotowujemy wulkan:

  1. Na środku talerza ustawiamy szklankę, kubeczek, butelkę lub słoik.

  2. Możemy owinąć przygotowaną na talerzyku butelkę lub słoik folią aluminiową dla ładnego wyglądu.

Teraz czas na „wybuch”:

  1. Ustawiamy „wulkan” na tacy, aby „lawa” nie rozlała się po całej kuchni.

  2. Wlewamy do wulkanu 2 łyżki wody, wsypujemy kilka łyżeczek sody oczyszczanej i mieszamy aż się rozpuści.

  3. Nalewamy octu do osobnego kubeczka.

  4. Wlewamy jednym ruchem ocet z kubeczka do wulkanu. Zobacz jaki piękny wybuch lawy.

Miłej zabawy 🙂


  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 30.03.2020r

PIERWSZE OZNAKI WIOSNY

Film edukacyjny „Pierwsze oznaki wiosny”

Po obejrzeniu filmu odpowiedz na pytania PRAWDA czy FAŁSZ

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

1. Czy w Polsce występuje 5 pór roku?

2. Z zimowego snu budzą się borsuki?

3. Ptaki, które wracają z ciepłych krajów to żurawie?

4. Na wiosnę lód zamienia się w piach?

5. W Polsce, z gałązek wierzby (razem z „kotkami”) robi się palmy wielkanocne?

6. Pierwsze kwiaty wiosenne to róże?

Zabawa małego odkrywcy. Potrzebne będą:

Niewielka cebula

Szklanka

Gaza lub ręcznik papierowy

Gumka

1.Dziecko nalewa niepełną szklankę wody, następnie nakłada na szklankę gazę i robi w niej takie wgłębienie, żeby gaza dotykała wody.

2. Dziecko gumkami mocuje gazę na szklankach i kładą na gazie cebulkę

3. Dziecko ustawia szklankę na parapecie i obserwuje, dolewając wody, gdy jej poziom będzie niższy niż korzonki cebuli.

4. Warto wiedzieć. Cebula może wypuszczać liście przez dłuższy czas. Można ją sadzić również w pojemniku z ziemią. Szczypiorek jest smaczny i zdrowy, można go jeść np. na kanapkach. .

Zadanie dodatkowe

Podczas prowadzenia hodowli cebuli warto prowadzić dziennik obserwacji

od pierwszego dnia od posadzenia należy notować na kartce wysokość rośliny w każdym dniu obserwacji. Dzięki temu dzieci będą

mogły zauważyć, jak roślina rozwija się wraz z upływem czasu (praca z kalendarzem).


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 30.03.2020r

Jak dbać o Ziemię?

Głównym naszym celem jest kształtowanie świadomości ekologicznej u dzieci – jak postępować, aby chronić środowisko naturalne.

Cele:

  • rozumie znaczenie ochrony przyrody i stosowanie w tym celu różnych środków

  • zna niebezpieczeństwa grożące środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka

  • wie, że wszyscy ludzie muszą dbać o środowisko naturalne

  • zna ekologiczny sposób wyrzucania śmieci (segregacja odpadów)

  1. Słuchanie wiersza „Sznurek Jurka” L. Szołdry

Tuż za szkołą, bardzo blisko,

kiedyś tam wyrzucił Jurek

poplątany stary sznurek

A nazajutrz obok sznurka

od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.

Tam też wkrótce Jaś i Ola

wyrzucili bez wahania

swoje torby po śniadaniach

stos papierków po cukierkach

wysypała tam Walerka

Na papierki spadła ścierka,

jakaś pusta bombonierka,

I od lodów sto patyków

pustych kubków moc z plastiku.

Ot tak, od sznurka Jurka,

wnet urosła śmieci górka,

A z tej górki wielka góra,

której szczyt utonął w chmurach

Nie ma miejsca na boisko

lecz śmietnisko mamy blisko

Rozmowa na temat wiersza:

  • W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?

  • Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?

  • Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?

  • Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?

2. Praca plastyczna – wypełnianie konturu „Ziemi” farbami plakatowymi – wykorzystujemy kolor niebieski i zielony.

Zadanie - kula ziemska

Słuchanie bajki Kamila Polaka „Odejście zimy”

Cel zadania: Rozwijanie uważnego słuchania i odpowiadania na pytania

„Odejście zimy”

Czemu bałwanek jest dziś taki smutny? Ma nosek skrzywiony i jest wychudzony? Powiedz wróbelku, co się stało, że wszędzie śniegu tak mało zostało? Czy nie wiesz Basiu, że wiosna nadchodzi, śniegi topnieją, przyroda się rodzi? A śnieg wiosny wcale nie lubi, jest mu gorąco, więc swe płatki gubi. Za to kwiatuszki, ptaszki i dzieci cieszą się, gdy słonko ślicznie świeci. Lubią zieleń trawy i wiatru muskanie, wiosenne zabawy, stokrotek zbieranie. Kiedy przyjdzie lato i dni gorące, radośnie skaczą i bawią się na łące. Aż przyjdzie pora na starość lata, gdy zimno z ciepłem zacznie się przeplatać. I znowu śnieg pojawi się na łące, a znikną kwiatki pachnące. Tak jest od wieków, przez wszystkie lata, zima się
z wiosną, latem, jesienią przeplata.

Rodzic zadaje pytania: Po czym poznajemy, że nadchodzi wiosna? Kto się cieszy
z nadchodzącej pory roku? Jakie mamy pory roku?. Rodzic może przygotować ilustracje przestawiające cztery pory roku i poprosić dzieci o wspólne ułożenie i opisanie obrazków. Następnie dziecko opisuje krajobraz za oknem, wskazują zwiastuny nadchodzącej wiosny.

Do pobrania: obrazki z porami roku pory roku zadanie 30.03.


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 30.03.2020r

Żubr- zwierzę chronione”

Zapoznanie z zwierzęciem chronionym w Polsce

Wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy

Rozwijanie mowy i myślenia

 

Wytłumaczenie pojęcia „ Ochrona ścisła”

Ochrona ścisła polega na całkowitym zakazie przemieszczania, niszczenia i zabijania określonych zwierząt- celem ochrony ścisłej jest zachowanie przebiegu naturalnych procesów przyrodniczych czyli całkowite i trwałe zaniechanie bezpośredniej ingerencji człowieka w stan ekosystemów, tworów i składników przyrody oraz w przebieg procesów przyrodniczych.

Żubr europejski” – gatunek pod ochroną

Opowieści o wyglądzie, pożywieniu, miejscu zamieszkania żubra:

Wygląd

Głowa żubra jest stosunkowo duża i ciężka o szerokim i wypukłym czole, oczy małe, krótkie rogi skierowane do góry i zagięte do środka. Szyja żubra jest gruba, krótka z wyraźnym podgardłem. Przód tułowia wygląda na bardzo potężny na skutek silnie rozwiniętego kłębu i porastającej go kasztanowo-brunatnej sierści, która w zimie jest ciemniejsza niż latem.

Pożywienie

Żubry zjadają wiele gatunków roślin. Podstawę diety stanowią rośliny zielne i trawy znajdowane na dnie lasu, na łąkach i polach w jego pobliżu. Uzupełnienie diety, zwłaszcza w okresie późnej zimy i wczesną wiosną, stanowi kora oraz pędy niektórych drzew i krzewów. Ponadto zimą zjadane są żołędzie.

Zamieszkanie

Żubry zamieszkują środowiska leśne, jednak zimą nie dostarczają one wystarczającej ilości pożywienia dla tak dużego roślinożercy. Większość żubrów jest w czasie cięższych zim dokarmianych przez człowieka. Brak pokarmu lub niedostateczne dokarmianie powoduje, że zwierzęta migrują na tereny otwarte, powodując szkody w uprawach rolniczych. Większość żubrów żyje w stadach wolnościowych w Puszczy Białowieskiej.

Swobodne wypowiedzi dzieci na omawiany temat– odwołanie się do wiedzy dzieci.

Mała żubrzycahttps://www.youtube.com/watch?v=Il2QkDi-f9U

Ogólnopolski projekt edukacji ekologicznej „Tropem żubra”– zeszyt ćwiczeń dla przedszkolaka- https://smz.waw.pl/wp-content/uploads/2015/02/przedszkole.pdf

Zabawa ruchowa. Powtarzamy wierszyk i wykonujemy ruchy zawarte w tekście.

  • kształtowanie równowagi i umiejętności panowania nad własnym ciałem.

Prawa rączka, lewa rączka (wyciągamy raz prawą rękę w przód, potem lewą)

Sprawdźmy czoło czy gorączka (dotykamy dłońmi czoła)

Oko prawe, oko lewe (paluszkiem prawej ręki wskazujemy raz prawe raz lewe oko)

Spójrz na Krzysia, spójrz na Ewę (patrzymy wzrokiem w prawą i w lewą stronę)

Prawa nóżka, lewa nóżka ( wysuwamy w przód raz jedną raz drugą nóżkę)

Chęć skakania ma jak kózka (podskakujemy w miejscu jak kózki)

Z przodu brzuszek, z tyłu pupa (dłońmi dotykamy brzuszka, a potem pupy)

Trochę wyżej plecki mamy (ramiona wyciągamy w górę i staramy się dotknąć dłońmi łopatek)

Rączki w bok wyciągamy i w wiatraczki się zmieniamy (wyciągamy ramiona w bok i kręcimy się dookoła własnej osi naśladując wiatraczki).

Ćwiczenie oddechowe

  • wzmocnienie mięśni biorących udział w oddychaniu.

Dziecko otrzymuje chusteczkę higieniczną wykonuje leżenie tyłem, chusteczkę kładzie na twarz, wykonuje wdech nosem i wydech ustami tak, żeby chusteczka uniosła się ponad twarz, powtarzamy kilkakrotnie.


  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 30.03.2020r

Z białego kolorowy” zabawa badawcza.

Materiały potrzebne: szklanka/wazonik – ważne, żeby było naczynie przezroczyste, barwnik spożywczy/ atrament/ rozpuszczona w wodzie bibułka, biały tulipan/ goździk.

Do naczynia szklanego wlewamy wodę, w której rozpuszczamy barwnik. Należy odciąć kawałek łodygi. Dziecko wkłada kwiatka do kolorowej wody. Następnego dnia należy sprawdzić, czy kwiatek zmienił kolor.

Tutaj link do obejrzenia całego eksperymentu i porównania z własnym doświadczeniem

https://www.youtube.com/watch?time_continue=17&v=PsqWDwRXx5Y&feature=emb_title

Cel: dziecko

eksperymentuje i wnioskuje

– wykonuje zadanie zgodnie z poleceniem

Tulipan” zabawa grafomotoryczna

Dziecko rysuje według tekstu czytanego przez rodzica.

Po cichu, ale wesoło narysuj czerwone koło.

Kreska w prawo, kreska w lewo, czubek taki, jak ma drzewo.

Pod tą główką- kółko małe, na zielono obwiedź całe.

Zapamiętaj też, że wiosną, tulipany prosto rosną.

I że kwiatek to nie zwierz- z lewej liść i z prawej też!

Popraw listek, popraw płatek. Już na kartce kwitnie kwiatek!

Źródło: H. Turk, A. Berfels, R. Pradella, „Elementarz rysowania i malowania”, wyd. Delta, Warszawa 2011, s.20-21.

Cel: dziecko

– uważnie słucha

– doskonali umiejętności grafomotoryczne

„Rośnie tulipan”– karta pracy. Dokończ rysowanie po śladzie i pokoloruj tulipana. rosnie-tulipan-KP

 Cel: dziecko

– dba o estetykę wykonania pracy

– doskonali umiejętności grafomotoryczne

Udanej zabawy!    

Wychowawczynie 😊


  • -

Propozycje zabaw dla Jagódek – 30.03.2020r

Grupa X Jagódki

  1. Ćwiczenia motoryki dużej
  • Skłony do palców stopy – staramy się nie zginać kolan
  • przysiady
  • podskoki na jednej nodze

Ćwiczenia dzieci mogą wykonać dwa razy dziennie

  1. Ćwiczenia motoryki małej

Nawlekanie koralików, guzików na sznurek.

  1. Doskonalenie słuchu fonematycznego słuchanie poprzez opowiadania D. Kossakowskiej „Śniadanie Julka i Jagody”

Rodzice Julka i Jagody hodują krowy i kury. Kury znoszą jajka, a krowy dają pyszne, zdrowe mleko. Julek i Jagoda jedzą śniadanie. Mama przygotowała Julkowi jajka. Mówi, że zniosła jego ulubiona kura Jarzębatka. Siostra Julka ma jogurt. Bardzo lubi jogurty, a szczególnie te, które maja smak jagodowy. Jajka i przetwory mleczne są zdrowe. A Julek mówi, że są smaczne.

  1. Porozmawiajcie z dziećmi na temat opowiadania:
  • Jakie zwierzęta hodują rodzice Julka i Jagody?
  • Kto znosi jajka?
  • Skąd bierze się mleko?
  • Jaka kura zniosła jajko?
  • Jaki jogurt lubi Jagoda?
  1. Wyszukajcie na ilustracji przedmioty, których nazwy zawierają głoskę „J” (str. 52)
  2. Ćwiczenia w czytaniu – czytanie krótkich tekstów, wyrazów ( str. 52)
  3. Z wałeczka plasteliny dzieci układają małą i wielka literę „J” – ozdabiamy kaszą , makaronem lub ryżem.