• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 02.04.2020r

Sensoryczne baloniki

To świetna zabawa, która pozwoli dziecku zapoznać się dokładnie z danym produktem (ta zabawa świetnie się też sprawdza przy wybiórczości pokarmowej) Cel: usprawnimy koordynację wzrokową, motorykę małą i wspaniale spędzimy czas 😊

Co jest potrzebne?

-produkty spożywcze tj. mąka, kasza, ryż, groch itp., balony, miski, łyżka

Przebieg zabawy: Wsyp produkty do misek tak, aby każdy produkt niech ma swoją miseczkę. Teraz czas na dotykanie każdego produktu rączkami. Pozwól pobawić się dziecku, niech dotknie, powącha, dokładnie obejrzy. Teraz daj dziecku łyżeczkę aby mógł wsypać produkty do baloników. Czasem trzeba będzie pomóc lub nakierować. Zawiąż szczelnie baloniki. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie co jest w środku balonika.. Tu należy zacząć zadawać pytania „czy to jest miękkie, czy to jest twarde?” Itd. Nie musicie wsypywać wszystkiego do baloników, zostawcie coś w miseczce. Dla porównania produktów.

Mamy nadzieję, że zabawa się podoba 😊

Porządkujemy klocki – klasyfikowanie według długości.

Umieszczam na środku pomieszczenia dużą liczbę klocków. Dzieci sortują klocki według długości – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie, następnie wskazują, które są najdłuższe, a które – najkrótsze. Porównują długość poszczególnych klocków. Rodzic zwraca uwagę na to, aby punkt przyłożenia był wspólny. Zachęca dzieci do formułowania wypowiedzi, np.: Czerwony klocek jest dłuższy od zielonego, ale krótszy od żółtego. Dzieci mogą z pomocą rodziców zmierzyć ich długość za pomocą linijki 😊

Cel: klasyfikuje przedmioty pod względem długości , doskonali percepcję wzrokową.

Wychowawczynie 😊


  • -

Propozycje zabaw dla Jeżynek – 02.04.2020r

Czy wraz z pojawieniem się wiosny przeleciał już nad Waszym domem bocian?

To on będzie dziś tematem naszej zabawy i nauki…

Na początek zachęcamy do obejrzenia filmu edukacyjnego Domowe przedszkole „Przyleciały bociany”. Rodzicu, do filmu zaopatrz dziecko w dwa drewniane klocki, by mogło ono pomuzykować i poruszać się wraz z wirtualnymi dziećmi.

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,przylecialy-bociany,39687

Czary-mary garnek stary, niech się spełnią moje czary…zamieniamy dziecko w bociana…

Rodzicu, ułóż na podłodze drogę dla bociana, którą może być: skakanka, sznurek, włóczka. Zadaniem dziecka będzie przejść po drodze, unosząc jednocześnie przy tym wysoko nogi. Spróbujcie następnie stanąć raz na jednej, raz na drugiej nodze bez podpierania. Ćwiczenie to ma na celu rozwijać równowagę dziecka, oraz jego koncentrację i uwagę.

Na koniec zadanie manualne. Wykonajcie bociana z kół.

Rodzicu przygotuj dziecku białe, czarne i czerwone koła różnej wielkości. Utrwalcie przy tym pojęcie koła, oraz poklasyfikujcie koła ze względu na wielkość i kolor. Instruktarz do wykonania pracy zawierał film, który wcześniej obejrzeliście. Poniżej przedstawiamy dodatkowo inny pomysł i obraz poglądowy. Prosimy aby dzieci same próbowały składać koła.. Więcej pracy dziecka, mniej rodzica.


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 02.04.2020r

Puchacz zwyczajny”- zwierzę chronione

Zapoznanie z ptakiem chronionym w Polsce,

Wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy.

Rozwijanie mowy i myślenia, percepcji słuchowej.

Doskonalenie sprawności manualnych.

Słuchanie wiersza „Sowa” Doroty Kossakowskiej

Pióra gęste i mięciutkie,

ostry dziób i szpony.

Każdy kto mnie spotka

trochę jest zdziwiony.

Widzę bardzo dobrze,

mam też niezły słuch.

Latam bezszelestnie,

tak jak leśny duch.

Rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu sowy i cech charakterystycznych:

– pióra, dziób, szpony,

– dobry wzrok i słuch.

Puchacz zwyczajny- gatunek dużego, osiadłego ptaka z rodziny puszczykowatych, zamieszkującego niemalże całą Eurazję, a także północną Afrykę. Był on niegdyś intensywnie tępiony, odławiano go również by służył jako przynęta przy polowaniu. Obecnie jest ptakiem rzadkim i płochliwym, jednakże jego populacja powoli się odbudowuje, ze względu na objęcie go w wielu krajach ochroną gatunkową i strefową. Upierzenie ogólnie w różnych tonacjach brązu, nieco zmienne w zależności od podgatunku, z licznymi plamkami i kreskami. Samiec odzywa się najintensywniej w porach wieczornych lub o zmroku. Jest to przerywane co 8-12 sekund, bardzo donośne (słyszane nawet do 5 km) pohukiwanie „pu-hu” lub „PHUoo” (od czego wzięła się nazwa). Samica odpowiada tym samym, lecz wyższym i ochrypłym głosem. Okrzyki alarmowe są ostre, szczekliwe. Zaniepokojone kłapią też dziobem. Puchacze odzywają się praktycznie przez cały rok, najintensywniej jesienią (wrzesień, październik) oraz zimą przed złożeniem jaj (styczeń-luty). W okresie tokowania pod koniec zimy ich hukanie słychać całymi nocami. Aktywny o zmierzchu i świcie i w nocy. Gdy nie poluje, siada w eksponowanych miejscach. W dzień przesiaduje na półce skalnej albo na grubej gałęzi w koronie drzewa, przy pniu. W locie dość szybko, płytko i sztywno uderza skrzydłami. Lot nieco chwiejny, potrafi robić nagłe zwroty. Bardzo pchłochliwy na niepokojenie, spłoszony z gniazda może porzucic lęg. Jego skrytość utrudnia obserwacje, choć łatwiej go usłyszeć.

Pu-hu” lub „PHUoo– zabawa ortofoniczna.

Dziecko naśladuje głos wydawany przez puchacza „pu-hu” lub „PHUoo”.

Puchacz zwyczajny- lepienie z masy solnej

Rozwijanie umiejętności plastyczno – technicznych,

Wdrażanie do estetycznego wykonania prac.

Pomoce: masa solna, prawdziwe ptasie pióra,

Dziecko otrzymuje masę solną z której lepi sylwetę ptaka, do ulepionej sylwety wciska pióra komponując skrzydła i ogon.

Dzięcioł – ptak chroniony” – słuchanie wiersza „Dzięcioł” Doroty Kossakowskiej. Rozmowa z dzieckiem na temat pożyteczności jego pracy w lesie.

DZIĘCIOŁ – Dorota Kossakowska

Kto tak hałasuje?

Kto tak głośno stuka?

To pan dzięcioł w korze drzewa

pożywienia szuka.

W dzień ciężko pracuje,

w nocy smacznie śpi.

I stado korników

pewnie mu się śni.

 

Ćwiczenia grafomotoryczne:

– Przygotowanie dzieci do nauki pisania  – propozycje zabaw dla dzieci:

https://mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie

Uczuciowe domino” – zabawa twórcza

– Rozwijanie umiejętności pracy mimiką twarzy

Emocje”, siedzicie razem z dzieckiem na dywanie, jedna osoba pokazuje minkę do dziecka. Dziecko odtwarza pokazaną minę. Następnie wymyśla swoją minę i pokazuje kolejnej osobie siedzącej po jego prawej stronie. Zabawa trwa, aż wszyscy w kole wymyślą minki, np. radość, smutek, gniew, złość, zdziwienie itd.


  • -

Propozycje zabaw dla Jagódek – 02.04.2020r

Grupa Jagódki

  1. Rytmika dla dzieci – polecam film na YouTube „Tuptaj starszaczku – Miłosz Konarski”
  2. Karta pracy cz. 3 s. 57
  3. Jak wygląda bocian” – rozwijanie umiejętności językowych
    Dzieci oglądają ilustrację, przedstawiające bociany w różnych sytuacjach. Opisują wygląd bociana: wielkość ptaka, kolor upierzenia, kolor nóg i dzioba u młodego bociana i u dorosłego.

Praca plastyczna „Bociek” – rozwijanie sprawności manualnej

Potrzebne materiały; papierowy talerzyk (lub wycięte koło z białego papieru), bibuła, kolorowe kartki, rolka po papierze toaletowym ,klej.

Sposób wykonania:

  • Papierowy talerzyk zgiąć an pół
  • Czarną bibułę pociąć na małe kwadraty
  • Z białego brystolu wyciąć skrzydła, przykleić do nich bibułę i przykleić do tułowia lub pomalować czarna farbą
  • Z czerwonej kartki wyciąć dziób i nogi. Nogi przykleić do rolki (patrz obrazek)
  • Wyciąć głowę i szyję i dokleić do tułowia


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 02.04.2020r

Dziś robimy PIANKOLINĘ.

Dzieci najlepiej rozwijają się poprzez integrację sensoryczną, czyli poznawanie świata wielozmysłowo. Wszelkiego rodzaju masy plastyczne dostarczają wielu doznań i świetnie oddziałują na dziecięcą wyobraźnię. Jeżeli dziecko może taką masę stworzyć samodzielnie zabawa jest jeszcze bardziej udana.

Cele: obserwowanie i poznawanie świata za pomocą zmysłów

Potrzebujemy:

  • mąka ziemniaczana (im więcej tym lepiej – najlepiej 1kg)

  • opakowanie pianki do golenia

  • odrobina płynu do mycia naczyń najlepiej białego lub bezbarwnego

Najlepiej jak dziecko samodzielnie łączy wszystkie składniki w dużej misce. W razie konieczności dodajemy mąkę lub piankę. Wyciskanie pianki, obserwowanie jak rośnie, mieszanie jej z mąką to doskonała zabawa i rozwijanie zmysłów.

Z piankoliny możemy tworzyć rozmaite babki, budowle, zakopywać skarby, bawić się autkami czy ludzikami, odciskać dłonie, a nawet pisać literki za pomocą wykałaczki. Jeśli biała puszysta masa nam się znudzi możemy dodać do niej odrobinę barwników spożywczych, a nawet brokatu. Zabawa w barwienie i obserwowanie jak kolorowa masa miesza się razem dostarcza dodatkowych bodźców i urozmaica zabawę na dłużej. Możliwość mieszania różnych produktów zawsze dostarcza dzieciom wiele emocji i radości, bo dzięki temu zaspokajamy ich potrzebę odkrywania i doświadczania świta wokół.

Gra planszowa – Gimnastyka

Cel zadania: Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w zespole, Doskonalenie umiejętności liczenia, Rozwijanie sprawności fizycznej

Materiał zawiera 8 kart. Na trzech pierwszych znajdują się części planszy do gry. Na kolejnych czterech karty z ćwiczeniami, na ostatniej rewers do kart. Gra przeznaczona jest dla 2 – 4 Uczestników gry. Do gry potrzebna będzie wydrukowana plansza i karty oraz kostka i pionki. Uczestnicy gry naprzemiennie rzucają kostką i przesuwają swój pionek o tyle pól, ile oczek wylosowali, jeśli staną na jednym z jasno lub ciemnoniebieskich pól ciągną kartę ze stosu i wykonują ćwiczenie. Jeśli Uczestnik gry stanie na polu specjalnym, nie ciągnie karty, tylko wykonuje ruch oznaczony na polu. Wygrywa osoba, która pierwsza dotrze do mety. Do gry można użyć jeszcze jednej puli kart np. z zagadkami lub ilustracjami i używać jej do pól w kolorze żółtym.

Gra do pobrania Gra planszowa

Dobrej zabawa!

Miłej zabawy :)


  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 01.04.2020r

WIOSNA W ŚWIECIE ROŚLIN

Witamy w środę 😊 jak środa to zaczynamy od…. GIMNASTYKI

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

Obrazek dla wiosny

Dyktando rysunkowe. Dziecko otrzymuje kartkę z konturem domku na dole kartki oraz ołówek. Instrukcja:

  1. Podpisz się w lewym górnym rogu kartki.
  2. Na dole kartki jest domek, dorysuj okna i drzwi
  3. Po prawej stronie domku narysuj drzewo
  4. Po lewej stronie domu narysuj płotek
  5. Nad domkiem narysuj słońce
  6. Pokoloruj rysunek dla wiosny

Piękny, prawda? 😊

Wiosenne kwiaty

Razem z rodzicami odczytajcie nazwy wiosennych kwiatów. Spróbujcie podzielić na sylaby, policzcie ilość sylab w każdym wyrazie. Który kwiat ma najwięcej sylab?


  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 01.04.2020r

Temat : Wiosna w świecie roślin

Zadanie Matematyczna gimnastyka

Na początek dnia proponuję proste ćwiczenia ruchowe połączone z doskonaleniem liczenia. Ćwiczenia możemy wykonywać razem z dzieckiem. Poproś dziecko, aby pomogło Ci liczyć podczas wykonywanych ćwiczeń. Wykonujemy np. 15 skłonów i głośno liczymy razem z dzieckiem, 20 brzuszków, 25 podskoków itp.

Zadanie Buduję cyfry -zabawa matematyczna

Podczas naszych zajęć w przedszkolu poznawaliśmy cyfry. To ważne. Liczba i cyfra to nie to samo. Cyfra służy do zapisu liczby. I tak liczbę 4 zapiszemy (4 ciastka, 4 kanapki itd) zapiszemy za pomocą liczby 4. Aby zapisać liczbę 10 (10 ciastek, 10 kasztanów itd) użyjemy dwóch cyfr: 1 i 0

Zadanie

  • Zachęcam, aby układać kształt cyfr z dowolnej liczby zapałek.
  • Jakie cyfry możecie ułożyć, gdy macie tylko jedną zapałkę?
  • Jakie cyfry możecie ułożyć, kiedy macie kolejno: cztery, pięć, sześć zapałek?

Zadanie Poznajemy zwiastuny wiosny w przyrodzie

Zwiastuny wiosny – rozpoznajemy wiosenne kwiaty/ Wiosna – Antonio Vivaldi – lekcja dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

Jest to krótki film prezentujący wiosenne kwiaty oraz ptaki zwiastujące wiosnę. Podczas oglądania filmu ukazują się kwiaty wiosenne i ich nazwy . Proponuję na krótko zatrzymać film podczas pojawiającego się napisu np. krokus i przeczytać dziecku nazwę . W trakcie oglądania filmu dzieci będą mogły sprawdzić zdobytą wiedzę nazywając poznane wcześniej wiosenne kwiaty .

Zadanie Pierwsza sylaba i…

Podczas tej zabawy będziemy utrwalać litery. Potrzebne będą kartoniki z pierwszymi sylabami i pozostałymi częściami wyrazów. W jednym koszyczku są pierwsze sylaby wyrazów w drugim koszyczku pozostałe części wyrazów. Przykładowe wyrazy: bo- cian, tra- wa , mo-tyl, wio- sna , wil- ga, kro- kus, ku- kułka, bied- ronka, tu-lipan . Losujemy kartoniki z wyrazami i łączymy je w całość. Najpierw losujemy kartonik z pierwszego koszyczka, a potem z drugiego i odczytujemy powstały wyraz.

Zabawy ruchowe w domu

  • Schowaj się za krążek

Dziecko leży na brzuszku, trzymając w uniesionych nad podłogą dłoniach ustawiony pionowo krążek. Na hasło: Patrz przed siebie, ustawia krążek poziomo i patrzy przed siebie. Na hasło: Schowaj się za krążek, ustawia krążek pionowo.W Czasie ćwiczenia dziecko powinno trzymać ręce nad podłogą, a klatkę piersiową-przy podłodze.

  • Włóż kapelusz, zdejmij kapelusz

Dziecko leży na brzuszku, trzymając w dłoniach przed głową krążek. Na hasło: Włóż kapelusz, podnosi ręce i przenosi krążek na głowę-układa go jak kapelusz. Na hasło: Zdejmij kapelusz, dziecko przenosi krążek w przód i kładzie go na podłodze.

  • Utrzymaj krążek na stopach

Dziecko leży na plecach z nogami uniesionymi w górę. Na poziomo ułożonych stopach trzyma krążek. Stara się jak najdłużej utrzymać krążek na stopach.

Jak rośliny rozwijają się wiosną?- obserwacje przyrodnicze

Obserwujemy kiełkowanie nasion fasoli i rzeżuchy w wiosennym kąciku przyrodniczym.

Rozmawiamy z dzieckiem na temat konieczności dostarczania im odpowiednich warunków(woda, światło, tlen). W razie potrzeby (samodzielnie sprawdza) podlewa rośliny, wymienia wodę w wazonie z forsycjami.

Proponuję Pracę Plastyczna “Wiosenne Kwiaty z pasków”

Do tego zadania potrzebujemy

  • Papier kolorowy
  • Klej
  • Nożyczki.

Następnie

  • Z kolorowego papieru wycinamy paski tej samej szerokości oraz długości
  • Końce pasków sklejamy ze sobą
  • Z wybranego koloru wycinamy koło
  • Przyklejamy paski do koła od jego wewnętrznej strony

  • Listki, które wycinamy z zielonego papieru i przyklejamy do reszty tworząc łodygę


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 01.04.2020r

Co to za dzień, kiedy na żarty masz ochotę nieodpartą?

Jest tylko jeden taki dzień w roku, gdy śmiech i żarty słychać na każdym kroku!

Jabłuszka psikusy serwują, buzie się cieszą i serca radują!

 Prima aprilis (z łac. prima (dies) Aprilis oznacza dosłownie pierwszy (dzień) kwietnia), dzień żartów – obyczaj obchodzony pierwszego dnia kwietnia w wielu krajach świata. Polega on na robieniu żartów, celowym wprowadzaniu w błąd, nabierania kogoś, konkurowaniu w próbach sprawienia, by inni uwierzyli w coś nieprawdziwego. Tego dnia w wielu mediach pojawiają się różne żartobliwe informacje. Pochodzenie tego zwyczaju nie jest dokładnie wyjaśnione. (źródło: Wikipedia)

 Zagadka na dziś:

Mogą to robić chłopcy i dziewczynki,

Dorośli to robią czasami.

Robimy to zwykle wtedy,

Gdy dobry humor mamy,

Gdy ktoś powie coś śmiesznego,

Kiedy zdarzy się coś miłego.

A każdy wam powie,

Że on to – zdrowie.

(śmiech)

  1. Zabawy ze śmiechem.
    Zabawa dzieci z rodzicami – każdy uczestnik zabawy naśladuje śmiech:

■    małej dziewczynki,

■    Świętego Mikołaja,

■    małej myszki,

■    lwa,

■    króla wielkiego państwa,

■    starszej pani,

■    hipopotama, itp.

3) Zabawa ruchowa – „szalony taniec z rodzicami”. Choreografia i muzyka dowolna 😊

Miłej zabawy!

 Z okazji „dnia żartów” zapraszam dzieci do Jabłuszkowego KĄCIKA CZYTELNICZEGO online.

Start: 12.00    Do zobaczenia!
Cele:

  • poznanie tradycji Prima Aprilis;
  • rozwijanie umiejętności naśladowania;
  • rozwinie wyobraźni i ekspresji,
  • stwarzanie okazji do okazywania „dobrych” emocji poprzez zabawy ze śmiechem, szalone zabawy ruchowe;
  • relaksacja organizmu, podniesienie poziomu endorfin;
  • kształtowanie kompetencji czytelniczych.

  • -

Propozycje zabaw dla Jagódek – 01.04.2020r

  1. Rytmika dla dzieci – polecam film na YouTube „Tuptaj starszaczku – Miłosz Konarski”
  2. Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi

Dzieci rysują i wycinają 6 jaskółek. Na kartce A4 rysują 6 linii (czyli druty na których siadają jaskółki).
Dzieci wykonują zadania według instrukcji:

  • Policz wszystkie wycięte jaskółki
  • Podziel jaskółki na dwa równe zbiory
  • Na pierwszym drucie połóż 1 jaskółkę, a na czwartym 4
  • Ułóż zadanie do rysunku( na pierwszym drucie siedziała 1 jaskółka, a na czwartym 4. Ile jaskółek siedziało na drutach?)
  • Na trzecim drucie połóż 3 jaskółki, a na szóstym 2
  • Ułóż zadanie do rysunku (na trzecim drucie siedziały 3 jaskółki, a na szóstym 2. Ile jaskółek siedziało na drutach?)
  • Korzystając ze wszystkich jaskółek ułóż dowolną ilość na każdym drucie
  • Powiedz ile jaskółek siedzi an każdym drucie
  1. Wycięte jaskółki wykorzystaj do pracy plastycznej. Zrób obrazek według własnego pomysłu.
  2. Dzisiaj jest Prima Aprilis , dlatego możesz zrobić komuś psikusa.

  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 01.04.2020r

Od nasionka do kwiatu”– zabawa badawcza. Dziecko wkłada do czystego słoika papierowe ręczniki lub watę. Dodaje odpowiednią ilość wody, żeby ręczniki lub woda nasiąkły. Pomiędzy czystą ścianą słoja a warstwą papieru lub waty należy umieścić ziarna fasoli, tak, aby były widoczne z zewnątrz. Przez następne dni należy obserwować słoik i utrzymywać ręczniki lub watę w wilgoci. Obserwujemy, co dzieje się z nasionami.

Materiały: słoik, wata lub ręcznik papierowy, ziarna fasoli, woda.

Źródło: P. Ashbrook, „Nauka jest prosta. Ponad 250 propozycji zajęć dla przedszkolaków”, wyd. Jedność, Kielce 2007, s.44-45.

Cel: dziecko

– wykonuje proste doświadczenie

– wie, czego rośliny potrzebują do życia

– obserwuje zmiany przyrodnicze

Wiosenny quiz” – odpowiadanie na pytania.

Dziecko odpowiada na pytania, podając czy zdanie jest
prawdziwe lub fałszywe.

Przykładowe zdania:

Wiosną codziennie pada śnieg.

Bocian ma fioletowy dziób.

Zwiastunem wiosny jest róża.

Wiosną liście zmieniają kolor na żółty i spadają z drzew.

Z jaj wykluwają się ptaki.

Cel: dziecko

– odpowiada na pytania

– ocenia prawdziwość wypowiedzi

Udanej zabawy! Wychowawczynie 😊