• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Malinek -07.04.2020

Pisanki, Kraszanki

„Wielkanocne pisanki” – rozmowa kierowana na temat zwyczaju ozdabiania jajek. Poznanie różnych sposobów ozdabiania jajek oraz ich nazw.

Pisanki – na skorupce gorącym, roztopionym woskiem rysuje się różne wzory, a następnie zanurza jajka w barwniku. Jako narzędzi do pisania używa się między innymi szpilek, igieł, słomek i drewienek lub nanosi proste elementy graficzne rozgrzanym końcem świecy. Pisanki są znane w regionie Białegostoku.

Kraszanki – (zwane też malowankami ) – jajka gotuje się w wywarze barwnym, dawniej uzyskiwanym wyłącznie ze składników naturalnych: brązowy: łupiny cebuli,

czarny: łupiny orzecha włoskiego, żółty: kora młodej jabłoni lub kwiat nagietka,

fioletowy: płatki kwiatu ciemnej malwy, zielony: pędy młodego żyta lub listki barwinka, różowy: sok z buraka.

Drapanki- powstają przez drapanie ostrym narzędziem ubarwionej powłoki jajka.

Oklejanki – (naklejanki) ozdabia się je skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny, również nicią lub włóczką wełnianą.

Nalepianki – są bardzo znane w okolicach Łowicza i Krakowa. Powstają poprzez ozdabianie skorupki jajka różnobarwnymi wycinankami z papieru.

„Wielkanocne jajka” – kończenie zdań.

– W jednym kolorze są – (kraszanki).

– Gdy zrobisz wzory będą – (pisanki)

– Wzory drapane to są – (drapanki)

– Gdy coś nakleisz to – (oklejanki).

Praca plastyczna- Wielkanocna pisanka

  • Wdrażanie do dokładności w wykonaniu pracy,
  • Budzenie radości z samodzielnego przygotowania jajek wielkanocnych.

Pisanki oklejane kolorowym makaronem

Potrzebne będą:

  • barwniki spożywcze,
  • makaron w różnych kształtach,
  • szablon jaja,
  • blok techniczny,
  • klej introligatorski

 

 Pisanki oklejane kolorowymi taśmami samoprzylepnymi

Potrzebne będą:

  • szablon jaja
  • kolorowe taśmy samoprzylepne
  • nożyczki

 

 

Pisanki stemplowane

 Potrzebne będą:

  • szablon jaja
  • farby w różnych kolorach
  • spinacze do bielizny
  • średniej wielkości pomponiki

 

 

Zdjęcia i pomysły pochodzą ze strony internetowej dzieciakiwdomu.pl

Zabawy z literą „w”. Ozdabianie litery „W, w”. Pisanie ołówkiem małej i wielkiej litery „w” po śladzie. Czytanie sylab i wyrazów.

  • Zapoznanie z wyglądem małej i wielkiej litery „w”,
  • Analiza i synteza słuchowo – wzrokowa wyrazów o prostej budowie fonetycznej,
  • Ćwiczenia grafomotoryczne.

załączniki

karty-pracy-z-literkami

 

jajo-pisanka-2

 

nauka-pisania-literki-w

 

Nauka piosenki „Pisanki, kraszanki”

  • Rozwijanie zainteresowań muzycznych

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

Klasyfikowanie

  • Rozwijanie mowy i myślenia z kształtowaniem pojęć matematycznych

Klasyfikowanie jajek według sposobu ozdabiania. Dzieci tworzą zbiory jajek  według sposobu ozdabiania (np. z wykorzystaniem  miseczek).

  1. Przeliczanie elementów w zbiorze.
  2. Porównywanie liczebności zbiorów.
  3. Tworzenie zbiorów równolicznych poprzez odkładanie lub dokładanie elementów.

  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 07.04.2020r

Bajeczka wielkanocna

Cele:

  • Rozwijanie mowy i myślenia dziecka
  • Wdrażanie do wysłuchania opowiadania
  1. Słuchanie opowiadania pt. Bajeczka wielkanocna A. Galicy.

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.

– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

– Co to? Co to? – pytał Zajączek.

– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

Wierzbę pytają.

  1. Rozmowa na temat opowiadania:

– Co robiło słonko?

– Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, …?

– Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?

– Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

  1. Wykonanie wielkanocnego zajączka według instrukcji (zajączek w załącznikach). Miłej zabawy 🙂

załączniki Karta pracy 1B

Karta pracy 1A

Słuchanie wiersza Krystyny Różeckiej  „Pisanki”

 Cel zadania: Kształtowanie uważnego słuchania i odpowiadania na pytania, rozwijanie wyobraźni i umiejętności plastycznych

„Pisanki”

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance

piękne opowiastki.

Rozmowa na temat wiersza. Dzielenie wyrazu pisanki na sylaby i głoski – liczenie sylab.

Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Co było na pierwszej, drugiej, trzeciej  pisance itd.?
Na której z kolei pisance są laleczki, gwiazdki itd.?

Po przeczytaniu wiersza ozdabianie według pomysłu dziecka pisanki. Szablon do pobrania pisanka


  • -

Propozycje zabaw dla Jagódek – 07.04.2020r

Grupa X Jagódki Temat tygodnia „Wielkanoc”

  1. Ćwiczenia gimnastyczne rozwijające ogólną sprawność fizyczną
  • Bieg w miejscu
  • Skłony do palców stóp
  • Rzucanie i chwytanie piłki
  • Rzucanie piłki do celu
  • Podskoki obunóż
  1. Rozwijanie manualnej sprawności ręki

W zeszycie (linia lub kratka) proszę narysować dzieciom szlaczki, które muszą dokończyć 3-4 wzory)

  1. Karty pracy str. 68
  2. Wzbogacanie wiedzy na temat tradycji związanych z Wielkanocą na podstawie wiersza „Wielkanocne tradycje”

Wielkanocny stół już przygotowany

Na nim pisanki i baranek lukrowany

Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie,

kiełbaska i żurek na pewno też będzie.

Babka wielkanocna duża i pachnąca

I owies zielony, co pędzi do słońca.

W koszyczku święconka i bazie w wazonie

W świąteczny bukiet ułożone.

  1. Rozmowa w oparciu o wiersz
  • W jaki sposób przygotowujemy się do Wielkanocy?
  • Jakie potrawy znajda się na świątecznym stole?
  • Co powinno znaleźć się w koszyczku?
  1. „Kartka wielkanocna” – drogie dzieci zróbcie dowolna techniką i według własnego pomysłu kartkę wielkanocną. Kartki proszę wysłać  do mnie (zdjęcie lub scan) na adres e-mail  jagodki2020@tlen.pl  (do piątku 10.04)

  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 07.04.2020r

Jak zmienia się pogoda?

Cele:

– dostrzeganie zmian w przyrodzie w różnych porach roku

– rozwiązywanie zagadek słownych

– rozpoznawanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych i przyporządkowywanie im ustalonych symbolów

– rozwijanie umiejętności dostosowywania ubioru do pogody

– rozwijanie kreatywności i ekspresji plastycznej

– kształtowanie odpowiedzialności i satysfakcji z wykonania pracy plastycznej

 

1.Jaka to pogoda? – zagadki przyrodnicze.

Rodzic zadaje proste zagadki, np.:

Widzicie je we dnie, nie ma go w nocy. Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce)
Kto podlewa w lesie drzewa? (deszcz)
Nie deszcz i nie grad spada z nieba, bieli świat. (śnieg)
Unosi szybowce, popycha żaglowce, obraca wiatraki – siłacz z niego taki. (wiatr)

2. Ubrania na każdą pogodę – zabawa doskonaląca małą motorykę oraz koordynację wzrokowo-ruchową.
Dzieci otrzymują kartę pracy „Ubranie na każdą pogodę”. Wspólnie z  rodzicem wyjaśniają symbole pogodowe oznaczone na karcie

i nazywają poszczególne części garderoby. Następnie każdemu symbolowi przyporządkowują odpowiedni zestaw ubrań i kolorują pracę.

3. Kartka wielkanocna – zabawa plastyczna rozwijająca umiejętności motoryczne ręki, kreatywność oraz  kształtująca poczucie sprawstwa i odpowiedzialności za estetyczne wykonanie pracy. Zdjęcia prac proszę zamieścić na grupowym mailu lub messengerze.
Miłej zabawy 😉

załącznik ubrania na każdą pogodę


  • -

Propozycje zabaw dla Borówek – 07.04.2020r

KRĄG TEMATYCZNY: Ach, ta pogoda. TEMAT DNIA: Jaka może być pogoda?

  1. Mżawka czy ulewa?  – zabawa orientacyjno porządkowa

Do tej  zabawy będą nam potrzebne dwa kartoniki z ilustracjami (mogą być rysunki)  jeden z trzema, a drugi z pięcioma kroplami.

Dzieci zajmują pozycję w siadzie płaskim, podpierając się prostymi rękami z tyłu. Następnie lekko uginają nogi w kolanach i przyciągają do siebie. Zadaniem dzieci jest dostosowanie ruchów do odczytanej informacji graficznej. Jeżeli rodzic pokazuje symbol mżawki- trzy kropelki, dzieci delikatnie, na przemian stukają palcami stóp o podłogę. Natomiast gdy zauważą ulewę -pięć kropel, uderzają miarowo obiema złączonymi stopami. Dzieci muszą utrzymać koncentrację, gdyż  rodzic prosi tylko w formie obrazkowej.

  1. Pogoda w czterech porach roku -transformacja relaksacyjnej opowieści

Dzieci zajmują wygodną pozycję, zamykają  oczy , rodzice spokojnym, miarowym głosem czytają tekst:

    Idziesz powoli, rozglądasz się. Wiosna zagościła już na dobre. Motyl frunie między

    kolorowymi kwiatami, a trawa zazielenia się na łące. Między drzewami  rozbłyskują promienie słońca. Delikatnie muskają skórę. Bezchmurne niebo zachwyca swoim kolorem, a delikatny wietrzyk lekko porusza włosami. Oddychasz równo, spokojnie, słuchasz śpiewu ptaków.  W oddali słyszysz, jak spływa strumień.

     Delikatnie prześlizguje się między kamieniami. Woda pluszcze. Siadasz pod drzewem. Na niebie pojawił się obłoczek. Patrzysz jak płynie. Powoli zaczyna padać deszcz …kap, kap, kap. Delikatne krople spadają na trawę, kwiaty. Wystawiasz rękę …deszcz spływa po Twojej dłoni. Słyszysz delikatny szum wiatru. Wychodzi słońce. Motyle wracają nad łąkę. Wstajesz i idziesz do domu. Czujesz się wypoczęty.

     Po wysłuchania tekstu dzieci wskazują opisaną porę roku i charakterystyczne dla niej zjawiska. Spośród piktogramów zjawisk pogodowych w różnych porach roku dziecko wybiera te, o których słyszało w opowiadaniu (słońce, deszcz, wiatr, chmura).    

  1. Prosimy zachęcić dzieci do stworzenia własnego opowiadania dotyczącego pogody. Można wybrać inną porę roku i wykorzystać piktogramy zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla określonej  pory roku, można stosować określania pór dnia, dni tygodnia.

  • -

Propozycje zabaw dla Truskaweczek – 07.04.2020r

Zając i marchewki

Potrzebujemy: karton, nożyk tapicerski, ołówek, czarny flamaster, klej, ryż, nożyczki.

  •  Zbierz z dziećmi wszystkie materiały.
  •  Przytnij brzegi kartonu nożykiem tapicerskim (zadanie dla dorosłej osoby)
  • Zostaw piętnastocentymetrowy margines z trzech boków i dotnij je po ukosie. To będzie podpórka dla zabawki.
  • W środkowej części kartonu wytnij koło i pół koła.
  • Naszkicuj ołówkiem zajączka.
  • Flamastrem popraw kontury.
  • Sklej boki kartonu.
  • Z filcu wytnij marchewki i małą natkę.
  • Sklej brzegi filcu, a środek wypełnij ryżem.

Zabawa polega na trafieniu marchewką w pyszczek zajączka. Za to jest więcej punktów. Można rzucać też w brzuszek, tu mniej punktów za trafienie. Stopniowo odsuwaj linię rzutu i utrudniaj zabawę. Wynik skrupulatnie zapisujemy, a zwycięzca dostaje słodką nagrodę. Miłej zabawy!


  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 07.04.2020r

  1. Definiowanie przysłowia podczas techniki aktywizującej.

Rodzic przytacza przysłowie „Kwiecień – plecień, bo przeplata, trochę zimy trochę lata.” i proponuje zastanowić się jaką pogodę przeplata ten miesiąc. W tym celu dziecko rysuje na kartce symbole letniej pogody (słońce, deszcz, grad, burza, mgła), a rodzic zimowej (śnieg, chmury, mróz). Po zakończeniu prezentują swoje prace (nazywają jaka może być pogoda: słońce- słoneczna, deszcz- deszczowa itd.) i dokonują podsumowania przysłowia.

https://www.youtube.com/watch?v=uZD8-5JoUXI

(filmik utrwalający wiedzę o zjawiskach pogodowych)

  1. Wspólna nauka piosenki nawiązującej do omawianego tematu

https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

  1. Klimat na świecie ciepłe i zimne miejsca na kuli ziemskiej. Rozmowa przy mapie świata (jeśli jest to możliwe to dziecko najpierw składa pocięty na 8-10 części obrazek- kolorowankę „mapa świata”,

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/mapa-swiata   nakleja na kartkę, mówi co przedstawia układanka, rodzic wskazuje kontynenty, pokazuje, gdzie znajduje się Polska). Rodzic posługując się mapą (poniżej) opowiada dziecku o pogodzie w różnych częściach globu np.

Na mapie zaznaczono kolorami obszary na ziemi , które informują nas o panującej tam temperaturze. Przyjrzyj się i powiedz, jak myślisz, które kolory oznaczają najcieplejszy klimat, a które najchłodniejszy. Pogoda zależy od położenia lądów im bliżej biegunów tym zimniej, a im bliżej równika tym cieplej, a nawet gorąco. Na równiku nigdy nie jest zimno, nie ma śniegu za to pada dużo deszczu i jest gorąco. Tam nie ma pór roku. Na pustyni np. w Afryce silnie świeci słońce, nocą jest zimno, i rzadko pada tam deszcz. W pobliżu biegunów zimy są bardzo długie i mroźne, a lato krótkie i chłodne. Nasz kraj Polska znajduje się w strefie umiarkowanej, tutaj nie jest ani za ciepło, ani za zimno (mamy wszystkiego po trochę). Pogoda w Polsce zależy od wiatru jaki wieje, temperatury i opadów. Mamy cztery pory roku.

Na koniec naklejoną układankę może dziecko pokolorować.


  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 07.04.2020r

„Kwiecień plecień ,bo przeplata, trochę zimy, trochę lata”–  na początek proponujemy zagadki przyrodnicze. Dzieci podają odpowiedzi.

Widzicie je we dnie, nie ma go w nocy.

Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce)

 

Kto podlewa w lesie drzewa? (deszcz)

 

Nie deszcz i nie grad.

Spada z nieba, bieli świat. (śnieg)

 

Unosi szybowce, popycha żaglowce,

Obraca wiatraki- siłacz z niego taki. (wiatr)

 

Gdy niebo jest pochmurne, błyskawicą świeci.

Grzmi okropnie i groźnie, boją się jej dzieci. (burza)

 

Kiedy pada deszczyk i słońce zza chmur świeci,

Wielobarwny most na niebie podziwiają dzieci. (tęcza)

 

Puszyste baranki na niebo wskoczyły

I złote słoneczko zupełnie zakryły.

Nie były rogate, jeść trawy nie chciały

I tylko cichutko po niebie pływały. (chmury)

Cel: dziecko

– dostrzega zmiany w przyrodzie w różnych porach roku

– rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne

„Przepis na tęczę” – zabawa badawcza.

Materiały: latarka, lusterko, płytkie naczynie, woda i arkusz białego papieru.

Do naczynia dziecko nalewa wodę i ewentualnie z pomocą dorosłego zanurza lustro, opierając je o ściankę naczynia pod lekkim kątem. Na zanurzoną część lustra kieruje światło latarki. W odległości 50- 80 cm dziecko/ rodzic przytrzymuje białą kartkę, aby przechwyciła źródło światła odbite w lustrze. Na arkuszu białego papieru powinna pojawić się kolorowa tęcza.

Cel: dziecko

– bierze udział w zabawie badawczej

„Pogoda”– piosenka o pogodzie. Włączcie rodzice utwór, link podany poniżej. Poproście dzieci, by zapamiętały jak najwięcej zjawisk występujących w utworze.

https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

Cel: dziecko

usprawnia logiczne myślenie

-doskonali pamięć

 

„Zaczarowane kredki” – zabawa plastyczna. Dziecko losuje ze swojego pudełka trzy kredko ołówkowe. Tutaj trzeba pomóc dziecku- należy przyłożyć kredki do siebie i złączyć je za pomocą taśmy klejącej. Dziecko próbuje za pomocą tak otrzymanej trójkolorowej kredki narysować dowolne kształty.

Materiały: kredki ołówkowe, taśma klejąca, arkusze białego papieru.

Cel: dziecko

usprawnia motorykę małą

-rozwija wyobraźnię plastyczną

Udanej zabawy!                                                                                                                            Wychowawczynie 😊


  • -

Propozycje zabaw dla Jeżynek – 07.04.2020r

W domu znajduje się wiele urządzeń elektrycznych. Ważne jest by dziecko wiedziało jak bezpiecznie się z nimi obchodzić. Porozmawiajcie  o zasadach bezpieczeństwa przy korzystaniu z tych urządzeń. W rozmowie może pomóc film edukacyjny: Planeta Energii- Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych.

https://www.youtube.com/watch?v=xqVym7AjIFY

Rodzicu, przeczytaj dziecku wiersz „Król i jego elektryczni słudzy” Danuty Graj.

W dzisiejszym świecie
jak król żyć mogę –
odkurzacz czyści
moją podłogę,
zmywarka myje
za mnie talerze,
pralka mi brudne
ubrania pierze,
toster mi grzanki
przypieka smacznie,
a na mój rozkaz
radio grać zacznie.
Lecz, gdy brak prądu
– przyznaję z bólem –
zaraz przestaję
być wielkim królem.

Sprawdźmy czy dziecko zapamiętało urządzenia elektryczne występujące w wierszu…

 A teraz wybierzcie się na wycieczkę po domu. Zadaniem dziecka będzie znaleźć i wskazać te urządzenia, które nie będą działać kiedy zabraknie prądu. Utrwalcie przy tej okazji zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z tych urządzeń.

Na koniec zachęcamy do zabawy plastycznej. Z dostępnych w domu materiałów wykonajcie pralkę. Praca może być płaska, bądź przestrzenna… A może macie ochotę na wykonanie innego urządzenia elektrycznego…

Obraz poglądowy:

Dzisiejsze zabawy miały na celu uświadamianie zagrożeń związanych z prądem elektrycznym, zapoznawanie z zasadami bezpiecznego przebywania w pobliżu urządzeń elektrycznych, wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego oraz rozwijanie motoryki małej


  • -

Dzieci w sieci – inspirujące miejsca dla najmłodszych

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z materiałami dostępnymi na stronach: