• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje zabaw dla Boróweczek – 08.04.2020r

TEMAT KOMPLEKSOWY: ACH TA POGODA, TEMAT DNIA: POGODA MOŻE NAS ZASKAKIWAĆ

  1. Gimnastyka poranna

Zabawa matematyczno- ruchowa   „Kropki biedronki”

Biedronka siedem kropek miała:

  • pierwszą od chmurki dostała (wykonujemy podskoki na prawej nodze)
  • a, drugą od słonka złotego (podskakujemy obunóż w przód 2x)
  • trzecią od wiatru dużego (podskakujemy obunóż w tył 3x)
  • czwartą od deszczu kropelki, ( tupiemy prawą nogą 4x)
  • piątą od ziemi karmicielki, ( tupiemy prawą nogą 5x)
  • szóstą od dziadka co przechodził drogą,( wykonujemy przysiady 6x)
  • siódmą…już nie wiem od kogo.
  • Wszystkie siedem nosiła w komplecie Żeby szczęście dawały dzieciom !

 (wykonujemy skłony 7x)

  1. Prognoza pogody zabawa dydaktyczna

Rodzice zapraszają dzieci do wspólnego obejrzenia pogody dla Polski- rozmawiamy z dziećmi i zadajemy pytania:

  • Gdzie można zobaczyć prognozę pogody?
  • Kto ją prezentuje?
  • Kto ja przygotowuje?
  • Dla kogo jest przygotowana?
  • Czy pogoda zawsze się sprawdza?

 Następnie w uproszczony sposób tłumaczymy, czym zajmuje się meteorolog, a czym -synoptyk.

Meteorolog- zajmuje się praca badawczą, analizą warunków zjawisk atmosferycznych.

Synoptyk- zajmuje się opracowaniem prognoz pogodowych.

  1. Proponujemy wspólną zabawę w tworzeniu własnej prognozy pogody na nadchodzące Święta Wielkanocne
  • Do tego zadania będą nam potrzebne: nagranie prognozy pogody,

 uproszczona mapa, flamastry.

  • Pokazujemy dzieciom uproszczona mapę miejscowości, w której mieszka.

 Na podstawie obserwacji pogody, z ostatnich dni opracowujemy prognozę na nadchodzące Święta Wielkanocne.

  • Możemy sprawdzić pogodę długoterminową. Wspólnie rysujemy piktogramy (słońce, zachmurzenie, deszcz burza) i oznaczamy temperaturę. Wybieramy jedną osobę, która wystąpi w roli prezentera, który ma za zadanie przedstawić prognozę dla okolicy.
  1. Jaka jutro będzie pogoda? -sprawdzamy działania wiatru-zadanie konstrukcyjne

 Proponujemy wspólnie wykonać Wiatrowskaz

Do tego zadania potrzebne nam będą: skuwka od flamastra, drut do robienia na drutach, dwie kartki z bloku technicznego, nożyczki, klej, ołówek.

Najpierw przygotowujemy sylwety strzałki bądź koguta dla dzieci, aby mogły odrysować wybrane sylwety z szablonu podwójnie.  Następnie wycinają i sklejają sylwety, wklejając skuwkę otworem w dół, teraz możemy w niej umieścić drut, a wiatrowskaz będzie mógł się obracać.

 Sylabowe krople – gra dydaktyczna 

Do zabawy będą potrzebne :

kartka z bloku, nożyczki, kredka lub flamaster , kostka do gry

Proponuję razem  z dzieckiem  wykonanie prostej   zabawy, której celem będzie  utrwalenie  zapisu graficznego liter w łatwy i przyjemny sposób. Malujemy na kartce krople deszczu (24 krople ) , następnie  wycinamy nożyczkami.  Rodzic  pisakiem  na   kropli pisze sylaby otwarte  (sylaba otwarta to taka ,która kończy się samogłoską). Na kroplach należy  napisać sylaby (te , które są napisane poniżej ). Na każdej kropli rysujemy kropki od jeden do sześć np:  na kropli z napisem PA jedna kropka, PO dwie kropki itd. . Po wykonaniu wszystkich kropel zapraszam do zabawy. Rzucamy  kostką do gry, liczymy ile kropek jest na  kostce i szukamy sylaby z taką samą  ilością kropek na sylabie. Odczytujemy  sylaby.  Przyjemnej zabawy 🙂

  • PA PO, PU, PE,PI, PY
  • MA, MO, MU, ME, MI ,MY
  • TA,TO, TU,TE,TI,TY
  • LA,LO,LU,LE,LI, LY

 

 

 

Proponuję naukę   piosenki o zmieniającej  się pogodzie „I taka jest pogoda”

https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

Na niebie wysoko świeci wielkie słońce wiszą białe chmurki na błękitnej łące

            Ref : I taka jest pogoda,3X i taka jej uroda 3X

Codziennie nam się, zmienia, codziennie zmienia  się,

 a my nie narzekamy lubimy każdy dzień

Czasem z ciemnej chmury pada z góry deszcz,

czasem płatki śniegu , kiedy zimno jest

            Ref: I taka jest pogoda…


  • -

Propozycje zabaw dla Brzoskwinek – 08.04.2020r

  1. Wiosenny wietrzyk J. Kulmowa

Mały wietrzyk wiosenny

Ledwie w drzewach zaszumi,

Ledwie w krzakach zamruczy,

Jeszcze gwizdać nie umie,

Jeszcze się uczy.

Znalazł szparkę w płocie – zagwizdał

Znalazł listki – zapiał na listkach  

Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy

Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk.

Albo szemrze w zeszłorocznej trawie

Albo szepcze tak, że milczy prawie.

A on jest

Tylko słucha słowika.

Dzieci słuchają z zamkniętymi oczami, po wysłuchaniu odpowiadają na pytania: o czym jest wiersz? Jakie dzwięki wydaje wiatr? (naśladują wiatr pocierając rękoma, ubraniem, szumiąc na głoskach „szsz” „czcz”) Jakie szumiące wyrazy zapamiętaliście?

Na koniec rodzic zadaje pytanie „Co to jest wiatr?” dziecko odpowiada tak jak potrafi, a w wytłumaczeniu zjawiska rodzic może pomóc sobie filmem edukacyjnym:

https://www.youtube.com/watch?v=DPlcLAPp2T0

  1. „Chmurka i kropelki” – zabawa matematyczna, wycinamy z papieru chmurkę i kropelki.

Rodzic opowiada Sprawdzając czynności dziecka) a dzieci postępują zgodnie z instrukcją przeliczając w zakresie 10 (kto czuje się na siłach może przekroczyć próg dziesiątkowy).
Pewnego pochmurnego dnia, 3 małe kropelki deszczu siedziały na chmurce (dziecko układa na chmurce 3 kropelki deszczu). Po chwili dołączyły do nich 2 koleżanki (dokłada 2 krople rodzic pyta: ile kropel deszczu jest na chmurce?). Nagle wpadło do nich jeszcze 5 kropelek (dokłada, a rodzic pyta: ile kropelek deszczu jest teraz na chmurce? Dziecko kolejno liczy). Dwie z nich postanowiły iść na spacer i spadły na ziemię (dziecko zabiera 2 kropelki z chmurki , kładzie pod chmurką,, rodzic pyta: ile kropelek zostało?). Pozostałe kropelki deszczu również postanowiły spaść na ziemię (kładzie  pozostałe krople  pod chmurką ,rodzic pyta: ile kropel pozostało na chmurce?, a ile kropelek spadło na ziemię? Dzieci kolejno liczą kropelki deszczu dotykając każdą po kolei (możemy tworzyć własne scenariusze)

  1. Prognoza pogody. Odtwarzamy dziecku profesjonalną prognozę pogody np.

https://www.youtube.com/watch?v=3t33fvl-H10

Po wysłuchaniu dziecko wymienia zjawiska pogodowe, które tam się pojawiły, a następnie inne które również składają się na pogodę (utrwalenie wiedzy o zjawiskach pogodowych).

Rodzic prowadzi rozmowę zadając pytania:

Gdzie można zobaczyć albo usłyszeć prognozę pogody?

Kto ją prezentuje?

Dla kogo jest przygotowana i w jakim celu?

Kto ją przygotowuje (opracowuje)?

Czy zawsze się sprawdza?

Na koniec dziecko może wykonać mapkę pogodową Polski (rodzic na mapce zaznacza najważniejsze miasta Polski) lub zachęcamy dzieci do przedstawienia nam własnej prognozy pogody. https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/swieto-niepodleglosci/kolorowanki-mapa/


  • -

Propozycje zabaw dla Truskaweczek – 08.04.2020r

Witajcie Truskawki.

Podstawa programowa

  1. Poznawczy obszar rozwoju dziecka

– doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania

– doskonalenie umiejętności plastyczno – technicznych

– rozwijanie wyobraźni przestrzennej

– doskonalenie umiejętności manipulacyjnych

Zadania:

„Matematyczna zabawa wielkanocna” – jakie działania pasują do podanej liczby. Dzieci mają narysowane koszyki, a na nich przyklejone cyfry: 6, 8, 5, 10, 7, 4. Na drugiej kartce mają narysowane kolorowe jajka, a w nich działania: 5+1; 7+1; 3+3; 4+2; 7+3; 4+0; 4+3; 4+1; 0+5; 3+2; 7+0; 6+4; 5+5; 8+2; 4+4; 5+3 itd. Zadaniem dzieci jest dopasować jajka do odpowiednich koszyków /działania do odpowiednich sum/. Można jajka wyciąć i przykleić w koszykach.

Nauka piosenki. Proszę posłuchać piosenki i wykonać do niej ilustracje. Następnie nauczyć się piosenki – mile widziane przesłane na grupę filmiki😉

Poniżej podaję link, wybieramy piosenkę Muzolaki.

https://www.google.com/search?q=piosenka+o+zaj%C4%85cu&oq=piosenka+o+zaj&aqs=chrome.2.69i57j46j0.7718j0j7&client=ms-android-huawei-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#

Dziękujemy za współpracę 🙂


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 08.04.2020r

 Zboża występujące w Polsce- zakładanie hodowli owsa

  • Zapoznanie z etapami sadzenia owsa,
  • Uświadomienie dzieciom, co jest potrzebne do wzrostu roślin,
  • Kształcenie umiejętności rozróżniania i nazywania zbóż,

 „Jakie to zboże?” – rozpoznawanie i nazywanie zbóż na podstawie okazów lub ilustracji. Porównywanie wyglądu.

Plakat rodzaje zbóż- https://blizejprzedszkola.pl/plakat-rodzaje-zboz,2,3426.html#

Z pszenicy i żyta robi się mąkę, a z niej chleb i makaron. Owies wykorzystywany jest głównie jako pasza dla zwierząt, ale również do produkcji płatków. Z ryżu produkuje się kaszę (czyli powszechnie znaną formę ziarenek) jak również płatki, mąkę i ryż preparowany. Jęczmień jest wykorzystywany do produkcji kaszy. Kukurydzę można spożywać w kolbach ale też wytwarza się z niej mąkę i płatki. Z gryki produkuje się kaszę gryczaną oraz mąkę.

Zadajemy dziecku pytanie „Co jest potrzebne roślinom do życia?” –

  • Podłoże (ziemia)
  • Słońce,
  • Woda.

„Zakładamy hodowlę owsa”

Wielkanoc tuż tuż. Przygotujmy wraz z dzieckiem hodowlę owsa na nadchodzące święto. Dziecko z przyjemnością wykona codzienne obserwacje oraz  podleje swoją roślinkę.

Potrzebne będą: ziemia, doniczka, woda, ziarna owsa

  • Do doniczki wsypujemy ziemię,
  • Rozkładamy nasiona owsa,
  • Przysypujemy ziemią,
  • Ustawiamy w miejscu słonecznym
  • Podlewamy

„Pisanki” – słuchanie piosenki. Rozmowa na temat słów piosenki.

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

– Ile pisanek występuje w piosence?

– Co jest narysowane na pisankach?

– Jak rozumiecie słowa z piosenki: „… na każdej pisance piękne opowiastki?”

Piosenka- https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

Ponowne wysłuchanie piosenki z równoczesnym wyklaskiwaniem rytmu.

„Malujemy jajka” – zabawa muzyczno – rysunkowa do piosenki.

Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym konturem jajka. Bierze kredkę w dowolnym kolorze i ozdabia jajo według własnego pomysłu.

„Gdzie ukryły się literki?” – wyszukiwanie wskazanych liter spośród innych.

  • Utrwalenie znajomości liter
  • Kształcenie umiejętności wyszukiwania odpowiednich liter

Na dywanie rozłożone są różne litery. Usiądźcie razem i  wspólnie wyszukajcie podanych przez rodzica liter. Podajesz wyraz dzieci szukają litery, która jest odpowiednikiem pierwszej lub ostatniej głoski podanego wyrazu. Układanie przez dzieci prostych wyrazów z liter rozłożonych na dywanie.

„Uwaga!” – zabawa orientacyjno-ruchowa

  • Rozwijanie u dzieci szybkiej orientacji na sygnał słowny.

– Usiądźcie razem na dywanie.  Wybrana osoba  wydaje polecenia typu:

– Dzieci które mają niebieską bluzkę robią pięć przysiadów.

– Dzieci które mają krótkie włosy robią trzy pajacyki.

 – Dzieci które mają …. (Liczę na Waszą kreatywność) 😊


  • -

Propozycje zabaw dla Gruszeczek – 08.04.2020r

Historyjka obrazkowa ” Koszyczek wielkanocny”

Cel zadania: kształtowanie logicznego myślenia i spostrzegawczości, tworzenie własnych wypowiedzi na dany temat

Do pobrania karty z historyjką obrazkową. Dziecko ma za zadanie ułożyć historyjkę obrazkową w kolejności i opowiedzieć, co chłopczyk wkład do koszyczka wielkanocnego. Zastanowić się i powiedzieć, co jeszcze wkładamy do koszyczka wielkanocnego.

Do pobrania również kolorowanka „Koszyczek wielkanocny”

załączniki Historyjka obrazkowa

kolrowanka koszyczek wielkanocny

Kolorowanka matematyczna

Cele:

– rozwijanie orientacji przestrzennej, doskonalenie czynności podstawowych: chód, bieg, skok, utrzymanie równowagi

– Rozpoznawanie liczb w zakresie 10

  1. Ćwiczenia orientacji przestrzennej. Powtarzamy rymowankę i ilustrujemy ją ruchem).

Idź przed siebie cztery kroki (dziecko idzie cztery kroki do przodu),

i rozejrzyj się na boki (rozgląda się w prawą i lewą stronę).

Idź do tyłu kroki dwa (idzie dwa kroki do tyłu),

Teraz biegnij tak jak ja (rozbiegamy się w różne strony).

Na klaśnięcie w dłonie zatrzymujemy się i powtarzamy zabawę.

  1. Wykonanie zadania z załącznika nr 1. Załącznik nr 1
  2. Dla chętnych zagadka w załączniku nr 2. Załącznik nr 2

Miłej zabawy! Powodzenia 🙂


  • -

Propozycje zabaw dla Jabłuszek – 08.04.2020r

Drogie Jabłuszka.

Mamy dla Was propozycje aktywności na dzień dzisiejszy 🙂 tj. 08.04.2020r. (środa).

1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner pt. „Pisanki”

Patrzcie,
ile na stole leży pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
by się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia!
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!

2. Rozmowa inspirowana treścią wiersza. Odpowiadanie na pytania: „O czym opowiada wiersz? Jak powstaje pisanka?”

3. ” Pisanki”- Oglądanie różnych rodzajów pisanek (można zastosować forografie). Określanie ich kolorów, sposobu wykonania.

4. Wykonanie karty pracy „Pokoloruj tyle jajek, ile wskazuje zajączek”. Karta pracy widnieje w zalaczniku

5. „Moja pisanka” – wykonanie pisanki dowolną techniką. Zamieszczamy zdjęcia na grupie „Jak naturalnie barwić jajka”, być może stanie się ona inspiracją do stworzenia pisanki.

Życzymy udanej zabawy i czekamy na Wasze zdjęcia 💕

Podstawa Programowa
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka
8.Obdarza uwagą osoby dorosłe
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka
1. Wyraża swoje rozumienie świata za pomocą impresji plastycznych, technicznych
5. Odpowiada na pytania
15. Liczy obiekty

załącznik karta pracy - jabłuszka


  • -

Propozycje zabaw dla Śliweczek – 07.04.2020r

„Muzyka natury” – zabawa słuchowa. Dzieci wsłuchują się w dźwięki różnych odgłosów przyrodniczych i je nazywają. Szczególnie skupiamy się na odgłosach wiatru, próbujemy określić jego siłę.

Materiały potrzebne: link https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8&t=16s

Cel: dziecko

rozpoznaje i nazywa dźwięki przyrodnicze

„Wiatr” – zabawa badawcza związana z czynnikiem, który ma wpływ na pogodę, a którym jest wiatr, czyli powietrze w ruchu. Zadajmy dziecku pytanie: Czy powietrze ma siłę? Wysłuchajmy odpowiedzi dziecka i następnie zaproponujmy wykonanie eksperymentu. 

Dziecko balonik kładzie na stole, następnie na baloniku książkę. Potem wdmuchuje powietrze do balonika, a książka unosi się do góry.

Wniosek: powietrze ma siłę, może podnieść książkę.

Zadajmy następnie dziecku pytanie: Jaką siłę ma 
wiatr?
W celu sprawdzenia, zaproponujmy dziecku
kolejny eksperyment. Dziecko na stole/ podłodze

układa ścieżkę- labirynt wykorzystując klocki.

Następnie dziecko przez słomkę dmucha w
papierową kulkę bądź piłeczkę tak, aby
precyzyjnie przeprowadzić ją przez labirynt.

Wniosek: wiatr ma siłę, porusza kulkę/ piłeczkę.

 

Materiały: balon, książka, słomka, kulka z papieru, piłeczka pingpongowa, klocki.

Cel: dziecko

– bierze udział w zabawach badawczych

– wydłuża tor oddechowy

„Zabawa z wiatrem”– karta pracy. Dziewczynka niosła baloniki na przyjęcie urodzinowe, gdy nagle zerwał się silny wiatr i wyrwał je dziewczynce z rąk. Pomóż odnaleźć zgubione baloniki, nazwij gdzie się znajdują,  policz i pokoloruj je.  

Cel: dziecko

– dba o estetykę wykonania pracy

– doskonali umiejętności przeliczania

– określa stosunki przestrzenne stosując wyrażenia przyimkowe: za ławką, na płocie, w gałęziach…

załącznik zabawa z wiatrem

Udanej zabawy!

                                                                                                              Wychowawczynie 😊


  • -

Propozycje zabaw dla Poziomek – 08.04.2020r

Jajka -pisanki
Naturalnie barwiono jeden z ważniejszych symboli świąt Wielkiej Nocy – jajka. Ten symbol rodzącego się życia odnosi się także do Jezusa, który pokonał śmierć. Dawniej wierzono, że pisanki mają magiczną moc, np. mogą uzdrawiać chorych. Nigdy ich nie lekceważono. Dziś o ich mocy przypominamy sobie właśnie podczas Wielkanocy – to przecież jajka są pierwszą potrawą spożywaną w Niedzielę Wielkanocną. Składamy sobie życzenia i dzielimy jajkiem.
Proszę, pomalujcie, zafarbujcie jajka naturalnymi barwnikami, a potem pięknie je ozdóbcie!
A oto piosenka
https://youtu.be/qKY9oeELKn4
„Zajączki” – zabawa paluszkowa
 
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
 
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
 
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
 
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
 
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych kica na polanie.
 
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
 
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
 
Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.
  
Zajączki kicają na polanie, a dzieci musza policzyc ile ich tu zostanie!
Proszę dokończyć wg sekwencji kolorowanie zajączków!
A może jakiś czekoladowy zajączek pojawi sie u Was!
 
A to piosenka o zajączku https://youtu.be/t-jVEPrPR9c czego szukał zajączek?
załącznik Karta pracy - rytm

  • -

Propozycje zabaw dla Jeżynek – 08.04.2020r

Dzisiejsze zabawy rozpoczniemy od wysłuchania bajki „Lisek Niedbaluszek”… Nadstawcie swoje uszy… 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Tyi1iP_r388

 

Czy Wy również chcecie być Niedbaluszkami?… Oczywiście, że nie… Uruchamiamy więc ręce i nogi i rozpoczynamy przedświąteczne porządki…

 

„Mama i tata, to nie są roboty. Zawijaj rękawy, bierz się do roboty”…

Rodzicu, wyznacz dziecku zadania do wykonania w ramach dbania o porządek. Może być to wycieranie kurzu, odkurzanie odkurzaczem, sprzątanie zabawek i inne… Dziecku przy tych pracach niech towarzyszy „Piosenka o sprzątaniu domu”:

https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

Kolejna zabawa będzie miała na celu wzbogacenie słownictwa czynnego dziecka. Wykorzystując urządzenia elektryczne w domu, bądź obrazki urządzeń wycięte z gazet, wskaż przedmiot i zapytaj „Co robię?”. Można również naśladować daną czynność.

Przykład: żelazko-prasuję, pralka-piorę, odkurzacz-odkurzam, czajnik-podgrzewam wodę itp.

Zachęcamy byście poświęcili dziś trochę czasu na  oglądanie czasopism i książek kucharskich przedstawiających wielkanocne potrawy.  Zwróćcie dzieciom uwagę na charakterystyczne wypieki: babka, mazurek. Zadanie to ma na celu  rozbudzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi.     


  • -

Propozycje zabaw dla Poziomek – 07.04.2020r

Jaka jest pogoda?-przypomnienie informacji o zjawiskach atmosferycznych

 Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

Piosenka pt. ,,Pogoda-piosenki dla dzieci” śpiewające brzdące

Zagadki dla dzieci:

Zagadka o ulewie

Dom pszczół i Ewa,
to będzie … .

Zagadka o deszczu                                           

O szyby dzwoni,
gdy chmura łzy roni.                                                   

Zagadka o śniegu

Co za białe piórka,
sypie zimą chmurka?

Zagadka o pelerynie

Kiedy deszczyk pada,
to szybką ją wkładasz.

Zagadka o parasolu

Gdy na deszcz się zbiera,
chętnie go zabierasz.

Zagadka o śniegu

Sypał z nieba nockę całą.
Wszystko wokół pobielało.

Zagadka o rosie

Rankiem srebrzy się na łące.
Potem wysuszy ją słońce.

Zagadka o deszczu

Konewki mu nie trzeba.
A podlewa kwiaty, warzywa i drzewa.