Propozycje zabaw dla Malinek 20.04.2020
Proszę pobrać plik z propozycją zabaw dla Malinek
Propozycja zabaw Malinki 20.04.2020
Publiczny Żłobek Gminny w Przecławiu
Proszę pobrać plik z propozycją zabaw dla Malinek
Propozycja zabaw Malinki 20.04.2020
Proszę pobrać plik z propozycją zabaw dla Malinek
Proszę pobrać plik z propozycją zabaw dla Malinek
Propozycja zabaw - Malinki 16.04.2020
Proszę pobrać plik z propozycją zabaw dla Malinek
Propozycja zabaw - Malinki 15.04.2020
Szanowni Państwo,
Poniżej przesyłamy link (do pobrania) z filmikiem od trenera Tomasza Binkowskiego z treningiem dla naszych piłkarskich przedszkolaków.
https://www7.zippyshare.com/v/rNKCr0Ot/file.html
Pogoń Szczecin Football Schools
Proszę pobrać plik z propozycją zabaw dla Malinek
„Wielkanoc w moim domu”
• Wdrażanie do podtrzymywania
tradycji i zwyczajów świątecznych;
• Wyrabianie umiejętności
wypowiadania się w sposób
ciągły, logicznie powiązany;
Słuchanie piosenki- „Święta, święta biją dzwony”
https://www.youtube.com/watch?v=fLGHjBXHxG0
Po wysłuchaniu piosenki zadajmy dziecku pytania: – z jakimi świętami związana jest ta piosenka? – O czym opowiada piosenka?
„Co to jest?” – odgadywanie nazwy za pomocą dotyku.
Pod chustą znajdują się przedmioty związane ze Świętami Wielkanocnymi: palma, koszyczek, pisanka, baranek, przedmiot do oblewania wodą. Dziecko za pomocą dotyku odgaduje co to za przedmiot. Wyjaśnienie, co symbolizuje dany przedmiot.
„Wielkanoc w moim domu” – swobodne wypowiedzi dzieci.
– Jak przygotowujemy się do świąt?
– Jak obchodzimy święta w naszym domu?
„Wielkanocny spacer” – zabawa naśladowcza. Rodzic czyta tekst, a dziecko na słowa: spacer, ptak, śmigus – dyngus wykonuje ruchy z jednoczesnym wydawaniem głosu.
„Był piękny słoneczny, świąteczny dzień. Rodzina wybrała się na spacer (dzieci rytmicznie uderzają dłońmi w kolana). Nad głowami przeleciał bocian. Jaki piękny ptak – powiedział tata (dzieci kładą rękę nad oczami, spoglądają w różne strony z równoczesnym mówieniem:uuuuu…).
Nagle zza rogu wybiegła grupa dzieci i zaczęła oblewać spacerowiczów, krzycząc, śmigus – dyngus (dzieci podnoszą ręce w górę, krzycząc: łaaa). Rodzina szybko wróciła ze spaceru, żeby się przebrać”.
Zabawa naśladowcza z wykorzystaniem opowiadania.
Rodzic mówi w dowolnej kolejności wyrazy:
– Spacer, ptak, śmigus – dyngus – dziecko musi w odpowiedni sposób reagować
pokazując gesty i wydając dźwięki.
Wyrazy mówimy w różnej kolejności i mogą się powtarzać np.
– Spacer, śmigus – dyngus, spacer ptak,
– Spacer, ptak, ptak, śmigus – dyngus.
„Gdzie schowała się pisanka” – zabawa ruchowa.
• Rozwijanie orientacji przestrzennej.
Do zabawy potrzebna będzie pisanka. Dziecko wychodzi z pokoju, w tym czasie rodzic chowa pisankę. Po powrocie dziecko musi ją odnaleźć. Można podpowiedzieć dziecku mówiąc: dobrze – prawidłowy kierunek szukania, źle – zły.
Przygotowujemy koszyczek wielkanocny
• Rozwijanie sprawności manualnych w powiązaniu z twórczością artystyczną dziecka,
• Wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się różnymi narzędziami.
Wysłuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego treścią.
Koszyczek wielkanocny- Ewa Stadtmuller
Mama, jak co roku w Wielką Sobotę, postawiła na stole wiklinowy koszyczek wyłożony bielutką, starannie wyprasowaną serwetką.
– My go przygotujemy, a ty idź do pani Halinki z parteru- zdecydowała babcia. Pochorowała się biedna i prosiła, żebyśmy wzięli do święcenia także i jej koszyczek.
– Oczywiście odpowiedziała mama. – Zapytam, czy czegoś jeszcze nie potrzebuje. Franio z powagą kiwnął głową, a Amelka pobiegła po pisanki, które malowała w przedszkolu.
– Od czego zaczniemy układanie?- spytała babcia.
Od baranka- zdecydował Franio. – On jest najważniejszy.
– A dlaczego?- chciała wiedzieć Amelka, która właśnie przyniosła swoje arcydzieła.
– Bo to znak Pana Jezusa wyjaśnił jej brat. – On zmartwychwstał dlatego świętujemy.
– Ale pisanki też są ważne, prawda?
– Prawda.- Kiwnęła głową babcia. – Jajka to znak życia. Wiecie na pewno, że z jajek wykluwają się….- Kurczaki- odpowiedział szybko Franio.
– Kurczaki!- olśniło Amelkę. – Kiedy byliśmy na placu, tatuś kupił dwa- dla mnie i dla Frania. Mogę je tu włożyć?- No pewnie!
– Mama powiedziała żebyśmy nie zapomnieli o chlebie- przypomniał sobie Franio.
– Oby nam go nigdy nie zabrakło. – Kiwnęła głową babcia. – Co jeszcze włożymy?
– Kiełbasę?- Amelka z lubością pociągneła noskiem, bo świeżo uwędzona swojska pachniała w całej kuchni.
– Smakowite wędlinki to znak radosnego świętowania przy stole po czterdziestu dniach postu- wyjaśniła babcia.
– Mama przygotowała jeszcze malutką miseczkę z chrzanem – poinformował dla porządku Franio. Chociaż ja to go specjalnie nie lubię. – Kiedy tato go tarł, tośmy wszyscy płakali.
– Zupełnie jak w życiu. – Westchnęła babcia. – Raz jest uśmiech a raz łzy. Gdyby słońce świeciło nieprzerwanie, nie umiałbyś docenić ładnej pogody.
– A sól też jest potrzebna?- zapytała Amelka, patrząc na pękatą solniczkę, którą mama postawiła obok miseczki z chrzanem.
– Też pytanie!- Babcia aż wzięła się pod boki.- Czy potrzebna? Jeszcze jak! Spróbowałabyś nie posolić ziemniaków albo mięsa. Brrr… Najciekawsze jest to, że wystarczy mała szczypta soli, aby cała potrawa nabrała smaku. Może dlatego ludzi dobrych, mądrych i szlachetnych nazywamy solą ziemi. Choćby ich było niewielu, potrafią zmieniać świat na lepszy.
– Tato kupił jeszcze takie gałązki z małymi ciemnozielonymi listeczkami- przypomniało się Amelce. – To bukszpan. – Uśmiechnęła się babcia. – Kiedy udekorujemy nim koszyczek, będzie nie tylko smakowicie, ale i pięknie.
– Jeśli skończyliście możemy iść do kościoła- oświadczyła mama, stawiając na stole koszyczek pani Halinki.
Dzieciaki z ciekawością zerknęły do środka: chleb, kiełbasa, sól, chrzan…. Zupełnie jak u nas.
– A czemu te jajka są takie rude?- zdziwiła się Amelka, patrząc na pięknie zdobione pisanki w koszyczku sąsiadki.
– Pani Halinka gotuje wielkanocne jaja w łupinkach z cebuli, a kiedy przybiorą już intensywny brązowy kolor, specjalnym rysikiem wyskrobuje na skorupkach prześliczne wzorki- odpowiedziała babcia. – I ma jeszcze taką małą babeczkę- zauważyła Amelka.
– Pewnie dlatego, żeby nie zabrakło jej w życiu odrobiny słodyczy. – Usmiechnęła się mama.
– Oj, byłabym zapomniała. – Sięgnęła do kieszeni. – To czekoladowy zajączek od niej, z życzeniami, aby i wam było słodko w te święta.
Po wysłuchaniu treści opowiadania dzieci odpowiadają na pytania:
Co przygotowała mama Amelki i Franka?
Jakie przedmioty włożyły do koszyczka dzieci?
Czym go ozdobiły?
Gdzie w tym czasie była mama?
Jak wyglądał koszyczek sąsiadki?
Jak przygotowała swoje pisanki pani Halinka?
Możemy objaśnić dzieciom symbolikę wielkanocnego koszyczka:
Dekoracje: biała serwetka, gałązki bukszpanu, czekoladowy zajączek
Pokarmy: Chleb– symbol ciała Pana Jezusa;
Baranek– symbol zmartwychwstania Jezusa, który nazywany jest Barankiem Bożym, ukazuje zwycięstwo życia nad śmiercią;
Jaja– symbol rodzącego się życia;
Chrzan- symbol męki Pańskiej, ale także siły, odwagi i męstwa
Sól- oznaka prawdy i oczyszczenia domostwa ze wszystkiego co złe,
chroni przed zepsuciem
Wędlina, kiełbasa– oznaka dobrobytu i radości z zakończenia Wielkiego Postu
Ciasto, babka– symbol umiejętności
Zachęcamy aby wraz z dzieckiem stworzyć koszyczek wielkanocny – do wyboru dwie propozycje:
„koszyczek wielkanocny 1″ –
„Koszyczek wielkanocny – 2″
Potrzebne będzie: kartka, nożyczki, klej
Wykonanie:
Wybór koloru kartki (koloru koszyczka)
Wyciąć po linii koszyczek,
Złożyć po linii spód koszyczka
Pozaginaj górne linie koszyczka
Posklejaj ze sobą przeciwne ściany koszyczka
„Baranek wielkanocny” – ćwiczenia grafomotoryczne
Dzieci otrzymują kartkę z konturem baranka. Zadaniem dzieci jest narysować na tułowiu jak najwięcej malutkich spirali (będzie to wełna), pozostałe części koloruje. karta pracy baranek
Dzieci śpiewają tylko sylabą „me” lub „be” znaną melodię piosenki (np. „Wlazł kotek na płotek”). Spróbujcie razem zaśpiewać dowolną melodię sylabą „me” lub „be”, pozostali domownicy odgadują, co to za piosenka.
Zabawy z językiem angielskim dla dzieci
Słówka dla wszystkich
Zbliżają się Święta Wielkanocne zapraszam więc do nauki angielskich słówek związanych z Wielkanocą.
Obejrzyjcie filmik i słuchajcie słówek potem je powtarzajcie. Możecie wydrukować lub narysować obrazki i pobawić się w zgadywanie nazw obrazków (losujesz obrazek i mówisz jego nazwę lub zagrać w grę memory)
https://www.youtube.com/watch?v=ANyXUJ3esWE
https://learnenglishkids.britishcouncil.org/sites/kids/files/attachment/flashcards-easter.pdf
Dla młodszych dzieci
Posłuchajcie piosenki o Wielkanocnym Króliczku. Naśladujcie czynności z piosenki i dobrze się bawcie.
https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc
Dla starszych dzieci
Posłuchaj piosenki „Ten Easter Eggs”. Możecie wyciąć 10 jajek z papieru , pokolorować je i odegrać historyjkę z piosenki. Miłej zabawy życzę
https://www.youtube.com/watch?v=FjgRqkpmRss
życzę dobrej zabawy
Sylwia Rojek
Zboża występujące w Polsce- zakładanie hodowli owsa
„Jakie to zboże?” – rozpoznawanie i nazywanie zbóż na podstawie okazów lub ilustracji. Porównywanie wyglądu.
Plakat rodzaje zbóż- https://blizejprzedszkola.pl/plakat-rodzaje-zboz,2,3426.html#
Z pszenicy i żyta robi się mąkę, a z niej chleb i makaron. Owies wykorzystywany jest głównie jako pasza dla zwierząt, ale również do produkcji płatków. Z ryżu produkuje się kaszę (czyli powszechnie znaną formę ziarenek) jak również płatki, mąkę i ryż preparowany. Jęczmień jest wykorzystywany do produkcji kaszy. Kukurydzę można spożywać w kolbach ale też wytwarza się z niej mąkę i płatki. Z gryki produkuje się kaszę gryczaną oraz mąkę.
Zadajemy dziecku pytanie „Co jest potrzebne roślinom do życia?” –
„Zakładamy hodowlę owsa”
Wielkanoc tuż tuż. Przygotujmy wraz z dzieckiem hodowlę owsa na nadchodzące święto. Dziecko z przyjemnością wykona codzienne obserwacje oraz podleje swoją roślinkę.
Potrzebne będą: ziemia, doniczka, woda, ziarna owsa
„Pisanki” – słuchanie piosenki. Rozmowa na temat słów piosenki.
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
– Ile pisanek występuje w piosence?
– Co jest narysowane na pisankach?
– Jak rozumiecie słowa z piosenki: „… na każdej pisance piękne opowiastki?”
Piosenka- https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8
Ponowne wysłuchanie piosenki z równoczesnym wyklaskiwaniem rytmu.
„Malujemy jajka” – zabawa muzyczno – rysunkowa do piosenki.
Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym konturem jajka. Bierze kredkę w dowolnym kolorze i ozdabia jajo według własnego pomysłu.
„Gdzie ukryły się literki?” – wyszukiwanie wskazanych liter spośród innych.
Na dywanie rozłożone są różne litery. Usiądźcie razem i wspólnie wyszukajcie podanych przez rodzica liter. Podajesz wyraz dzieci szukają litery, która jest odpowiednikiem pierwszej lub ostatniej głoski podanego wyrazu. Układanie przez dzieci prostych wyrazów z liter rozłożonych na dywanie.
„Uwaga!” – zabawa orientacyjno-ruchowa
– Usiądźcie razem na dywanie. Wybrana osoba wydaje polecenia typu:
– Dzieci które mają niebieską bluzkę robią pięć przysiadów.
– Dzieci które mają krótkie włosy robią trzy pajacyki.
– Dzieci które mają …. (Liczę na Waszą kreatywność) 😊