• sekretariat@przedszkole-w-przeclawiu.edu.pl
  • 782-557-554 Sekretariat Przedszkole
  • -

Propozycje pracy dla Malinek – 31.03.2020r

Jeż- zwierzę chronione”

  • Rozwijanie mowy i myślenia

  • Poznanie wiadomości o jeżach

  • Wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy

Zagadka:

Krótkie nóżki, długi ryjek, ostre kolce ciało kryją.

Ach cóż to za dziwny zwierz? Czy już wiesz? To mały…..

Słuchanie wiersza „Jeż” Doroty Kossakowskiej

Mieszkam w lesie i w ogrodzie.

Na spacery chodzę co dzień.

Moja tajna broń to igły,

nie dotykaj więc mnie nigdy.

Dwie dżdżownice, trzy ślimaki

oraz cztery muszki-

Wszystko to zjadają

Jeże łakomczuszki.

Rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu i sposobu odżywiania się jeża.

Jeże należą do stosunkowo dużych owadożernych. Mają ciało o krępej

i mocnej budowie. Płaska, klinowata głowa o masywnej czaszce jest zakończona wydłużonym ryjkiem. Grzbiet i boki ciała są pokryte kolcami lub sztywnymi włosami. Kolce jeży to przekształcone włosy, zbudowane z kreatyny. Jeże nie są jadowite, ale kiedy ich igły wbijają się w ciało, trudno je wyjąć. Kolce jeża są mocno osadzone w jego ciele, w przeciwieństwie do kolców jeżozwierza. Kiedy jeż się przestraszy, zwija się w kulkę najeżoną kolcami oraz wydaje charakterystyczne posapywania. Taka technika obronna sprawdza się przeciwko większości drapieżników. Jedynie borsuki dzięki długim i mocnym pazurom nie są narażone na pokaleczenie i wobec nich jeże są bezbronne. Najbardziej niebezpiecznym miejscem dla jeży są drogi z odbywającym się na nich ruchem samochodowym, nie tylko na terenach leśnych, ale równie często w pobliżu siedzib ludzkich w sąsiedztwie parków i ogrodów, nawet w wielkich miastach. Jeże prowadzą naziemny i nocny tryb życia. Potrafią się wspinać i pływać. Są wszystkożerne- żywią się ślimakami, dżdżownicami, jajami ptaków, małymi ssakami i płazami, ale głownie owadami. Wbrew ludowym przesądom 9 a także wbrew licznym bajkom jeże nie noszą jabłek. Jako ssaki zjadające owady i gryzonie przyczyniają się do zmniejszania populacji szkodników roślin uprawnych przez ludzi. Jeż jest w stanie podczas jednej nocy zjeść 200 gramów owadów. Kiedy jednak spożyje szkodniki zabite pestycydami, może ulec zatruciu. W klimacie umiarkowanym jeże zapadają w sen zimowy. Często zagrzebują się w stertach opadłych liści, aby przespać chłodny okres roku.

Swobodne wypowiedzi dziecka- odwołanie się do jego wiedzy.

Jeż- zrób go sam:

Zadanie matematyczne– rozwijanie umiejętności matematycznych.

Dziecko otrzymuje komplet liczb od 1 do 10 ( liczby mogą być napisane na kartkach).

  • Ułożenie liczb od największej do najmniejszej

  • Przedstawienie liczb (np. jestem liczbą 2 przypominam łabędzia)

  • Podnoszenie odpowiednich liczb (np. o 1 większą od 5, o 3 mniejszą od 4)

Obrazek na głoskę”- zabawa plastyczna

Rysowanie na kartce obrazków zaczynających się daną głoską. Dziecko otrzymuje obrazek, który zaczyna się dowolnie wybraną głoską. Zadaniem dzieci jest dorysować jak najwięcej obrazków, zaczynających się tą głoską.

  • Rozwijanie myślenia i słuchu fonematycznego

  • Ćwiczenie umiejętności niezbędnych do nauki czytania

Praca przestrzenna – „Mój jeż”

Pomoce: ziemniak, farby, pędzle, zapałki, wykałaczki, plastelina

Wykonanie: Przekroić ziemniaka na pół, pomalować brązową farbą, kolce zrób z zapałek lub wykałaczek a plastelina będzie wam potrzebna na oczy, buzię i nosek.

W naszej grupie siedzi jeż” – zabawa integracyjna. Siedzicie razem w kręgu na dywanie i wybieracie spośród siebie jeża, który wchodzi do środka koła. Wszyscy wypowiadają słowa: „ W naszej rodzinie siedzi jeż, Co on zrobi to my też .” po tych słowach, wybrana osoba wykonuje ruchy, które naśladują pozostałe osoby. Może to być ruch dłonią, skoki np. pajacyk itp. Następnie powtarzacie dalej słowa wierszyka: „Kogo jeż wywoła, ten wejdzie do koła, czy dziewczynkę czy chłopaka czy fajnego przedszkolaka ”, do koła wchodzi kolejna wybrana osoba, zabawę powtarzamy.


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 30.03.2020r

Żubr- zwierzę chronione”

Zapoznanie z zwierzęciem chronionym w Polsce

Wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy

Rozwijanie mowy i myślenia

 

Wytłumaczenie pojęcia „ Ochrona ścisła”

Ochrona ścisła polega na całkowitym zakazie przemieszczania, niszczenia i zabijania określonych zwierząt- celem ochrony ścisłej jest zachowanie przebiegu naturalnych procesów przyrodniczych czyli całkowite i trwałe zaniechanie bezpośredniej ingerencji człowieka w stan ekosystemów, tworów i składników przyrody oraz w przebieg procesów przyrodniczych.

Żubr europejski” – gatunek pod ochroną

Opowieści o wyglądzie, pożywieniu, miejscu zamieszkania żubra:

Wygląd

Głowa żubra jest stosunkowo duża i ciężka o szerokim i wypukłym czole, oczy małe, krótkie rogi skierowane do góry i zagięte do środka. Szyja żubra jest gruba, krótka z wyraźnym podgardłem. Przód tułowia wygląda na bardzo potężny na skutek silnie rozwiniętego kłębu i porastającej go kasztanowo-brunatnej sierści, która w zimie jest ciemniejsza niż latem.

Pożywienie

Żubry zjadają wiele gatunków roślin. Podstawę diety stanowią rośliny zielne i trawy znajdowane na dnie lasu, na łąkach i polach w jego pobliżu. Uzupełnienie diety, zwłaszcza w okresie późnej zimy i wczesną wiosną, stanowi kora oraz pędy niektórych drzew i krzewów. Ponadto zimą zjadane są żołędzie.

Zamieszkanie

Żubry zamieszkują środowiska leśne, jednak zimą nie dostarczają one wystarczającej ilości pożywienia dla tak dużego roślinożercy. Większość żubrów jest w czasie cięższych zim dokarmianych przez człowieka. Brak pokarmu lub niedostateczne dokarmianie powoduje, że zwierzęta migrują na tereny otwarte, powodując szkody w uprawach rolniczych. Większość żubrów żyje w stadach wolnościowych w Puszczy Białowieskiej.

Swobodne wypowiedzi dzieci na omawiany temat– odwołanie się do wiedzy dzieci.

Mała żubrzycahttps://www.youtube.com/watch?v=Il2QkDi-f9U

Ogólnopolski projekt edukacji ekologicznej „Tropem żubra”– zeszyt ćwiczeń dla przedszkolaka- https://smz.waw.pl/wp-content/uploads/2015/02/przedszkole.pdf

Zabawa ruchowa. Powtarzamy wierszyk i wykonujemy ruchy zawarte w tekście.

  • kształtowanie równowagi i umiejętności panowania nad własnym ciałem.

Prawa rączka, lewa rączka (wyciągamy raz prawą rękę w przód, potem lewą)

Sprawdźmy czoło czy gorączka (dotykamy dłońmi czoła)

Oko prawe, oko lewe (paluszkiem prawej ręki wskazujemy raz prawe raz lewe oko)

Spójrz na Krzysia, spójrz na Ewę (patrzymy wzrokiem w prawą i w lewą stronę)

Prawa nóżka, lewa nóżka ( wysuwamy w przód raz jedną raz drugą nóżkę)

Chęć skakania ma jak kózka (podskakujemy w miejscu jak kózki)

Z przodu brzuszek, z tyłu pupa (dłońmi dotykamy brzuszka, a potem pupy)

Trochę wyżej plecki mamy (ramiona wyciągamy w górę i staramy się dotknąć dłońmi łopatek)

Rączki w bok wyciągamy i w wiatraczki się zmieniamy (wyciągamy ramiona w bok i kręcimy się dookoła własnej osi naśladując wiatraczki).

Ćwiczenie oddechowe

  • wzmocnienie mięśni biorących udział w oddychaniu.

Dziecko otrzymuje chusteczkę higieniczną wykonuje leżenie tyłem, chusteczkę kładzie na twarz, wykonuje wdech nosem i wydech ustami tak, żeby chusteczka uniosła się ponad twarz, powtarzamy kilkakrotnie.


  • -

Teatralne inspiracje – „Dzień Teatru”

Teatralne inspiracje zabawy z dzieckiem

A może teatr w domu? W linku ćwiczenia buzi i języka, inspiracja stworzenia w kilka minut pacynki ze skarpety i propozycja wyczarowania w warunkach domowych teatru

https://www.youtube.com/watch?v=Xq9N9KHoFBQ

https://www.youtube.com/watch?v=uoa4xhzCuyA

https://dziecisawazne.pl/pomyslow-zabawe-teatr-bok/

A może tetr cieni stworzony z rąk i lampki? Bardzo ekonomiczna wersja teatru o dużym ładunku ekspresji

https://polki.pl/rodzina/dziecko,zabawa-w-teatr-cieni-jak-pokazac-rozne-zwierzeta,10394631,artykul.html

A może teatr paluszkowy? Tu gotowe szablony do pokolorowania i wycięcia. Bardzo kreatywna zabawa

https://mojedziecikreatywnie.pl/wp-content/uploads/2016/07/Paluszkowe-zabawy-1.pdf

A może pantomima? Tutaj ciałem grają dzieci w sztuce „Miejska bajka o…”- można obejrzeć

https://www.youtube.com/watch?v=vcKdIrab2Ig

A może kalambury? To wprawka do odgrywania krótkich etiud teatralnych. W linku propozycja haseł, zapisanych obrazkowo do pokazywania, żeby pozostali odgadywali

http://www.holkapolka.pl/wp-content/uploads/2018/04/urodzinowe-kalambury.pdf

A jak to się robi w profesjonalnym teatrze?

https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

A może obejrzeć spektakl? „Czerwony Kapturek” tutaj link

https://www.youtube.com/watch?v=3vFr_54oWMo&feature=emb_title

A może wirtualne Muzeum Lalkarstwa?

http://teatrlalkitecza.pl/wirtualne-muzeum-lalkarstwa-kolekcji-baltyckiej-biblioteki-cyfrowej

Wspaniałych wrażeń!


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 27.03.2020r

Marzanna” – rodzic czyta opowiadanie o zwyczaju robienia Marzanny.

Marzanna, to kukła która była symbolem zimy. Dawno temu robiono ją ze słomy, ubierano w białą suknię, przyozdabiano wstążkami, koralikami i kwiatami. Dzieci chodziły z kukłą po wsi od domu do domu. Wieczorem młodzież w pochodzie wynosiła Marzannę ze wsi nad wodę. Tam podpalano ją, a następnie wrzucano do wody, co miało symbolizować koniec zimy i początek wiosny”.

Zróbcie proszę razem kukłę. Jeśli chcecie pochwalić się Waszą wspólną pracą prześlijcie mi na maila, a ja chętnie udostępnię na naszej stronie przedszkola 😊 patrycja343@tlen.pl

  • Przygotowanie drewnianego patyka.

  • Wykonanie z gazety kuli – głowy i owinięcie białą bibułą.

  • Wykonanie z bibuły sukienki.

Marzanna to zimowa panna” – nauka krótkiej rymowanki.

(do wyboru)

Płyń Marzanno w daleki świat, bo teraz wiosny nadszedł już czas.”

Gdy Marzannę utopimy. wiosnę do nas zaprosimy.”

Żegnamy Marzannę, zimową pannę, witamy Wiosnę, porę radosną.”

Marzanną, kukłą szmacianą, Zimę żegnamy. a uśmiechem radosnym Wiosnę przywitamy.”

Niech nurt tej rzeki Marzannę do morza poniesie, a nam niech szybko Wiosnę na łąki przyniesie.”

Rachunki Pani Wiosny– zagadki matematyczne.

Dzieci słuchają zagadek matematycznych, następnie przeliczają w zakresie 10 za pomocą metody E. Gruszczyk Kolczyńskiej przy użyciu klamerek i papierowych tacek. Wysłuchują ile liczb występuje w zagadce i przyczepiają do papierowej tacki tyle samo spinaczy. Przeliczają je.

Przyszła Wiosna do lasku

Z kluczykiem przy pasku

A te kluczyki brzęczące

To kolorowe kwiaty pachnące

Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy

Oblicz proszę ile kwiatów wyszło

spod zimowych pierzynek?

Stąpa wiosna po łące

Zbiera kwiaty pachnące

Ma trzy stokrotki, cztery tulipany

Powiedz z ilu kwiatów

Zrobi wiosna bukiet pachnący?

Siedziało dziesięć jaskółek

Na sosnowej gałązce

Pięć odleciało

Ile teraz jaskółek będzie

Z gałązki spoglądało?

W ogrodzie na grządce

Rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce

Przyszła Kasia i trzy zerwała,

Bo bukiet piękny zrobić chciała.

Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?

Chodzi wiosna po lesie

Promyki słońca w koszach niesie

Dwa kosze ma dla kwiatów

Trzy dla trawki

Trzy dla leśnej zwierzyny

Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?

Głosy wiosny”- słuchanie odgłosów przyrody.

Dziecko słucha każdego z odgłosów (wiatru, burzy, śpiewu ptaków), próbując je nazywać.

Linki do odtworzenia odgłosów:

Wiatr- https://www.youtube.com/watch?v=kaAGsHnjOms

Deszcz- https://www.youtube.com/watch?v=cR9H0ymyjhM

Burza- https://www.youtube.com/watch?v=6J-9GOGMvRI

Śpiew ptakówhttps://www.youtube.com/watch?v=yiRIvZplphA

Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania odgłosów przyrody,

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania odgłosów wiatru, burzy, deszczu, śpiewu ptaków.

Słuchanie odgłosów przyrody (śpiew ptaków, szum morza czy wodospadu) wpływa wyciszająco, wzmacniająco i regenerująco na system nerwowy.

Zabawy z literą J, j.

Przyjrzenie się i opisanie, z jakich elementów się składa litera „J”. Co przypomina?

Zapoznanie z wyglądem małej i wielkiej litery „J, j”.

Rozpoznawanie litery „J” w innych wyrazach rozpoczynających się lub zawierających literę „J” (jajko, jabłko, jeleń)

Ozdabianie litery „J, j”.

Pisanie ołówkiem małej i wielkiej litery „j” po śladzie.

„Smutne i wesołe literki” –dziecko wypowiada literę różnymi sposobami: głośno, cicho, smutno, wesoło.

Szukamy liter”- dziecko otrzymuje gazetę w której poszukuje litery J, j.

Zagadki pantomimiczne- „Na jaką literę zaczyna się to co pokazuję?”

Rodzic próbuje pokazywać dziecku wyraz określający jakiś przedmiot. Dziecko zgaduje na jaką jest on literę.

Załączniki: J,j jabłko kontury kartapracyj grafomotoryka


  • -

Inspiracje na spędzenie czasu w domu …

Kilka inspiracji dla dzieci, żeby ciekawiej spędziły czas w domu…

1.Czytanie na drugie śniadanie, czyli dobra literatura dla dzieci. Codziennie od poniedziałku do piątku o 9.30 Kraków Miasto Literatury UNESCO zaprasza do wspólnego spędzenia czasu przy bajce czytanej przez znane postaci krakowskiej kultury. Można spotkać się z autorem Pana Kuleczki, twórcą Bromby… https://www.youtube.com/playlist?list=PLq_blACKj_-zQbBxcGURJ98IC5y-ZC_hM

2. Ebook dla dzieci, gdzie jest bajka, doświadczenia i inne niespodzianki związane z koronawirusem

https://karolinapiotrowska.com/wp-content/uploads/2020/03/zostanwdomuebook.pdf?v=9b7d173b068d

3. Dobranocki ze szczecińskim Teatrem Gwitajcie https://www.youtube.com/watch?v=F1VdB_PVJJ4

4. Możemy wybrać się na wirtualny spacer, np. do miasta, w którym żył Smok Wawelski https://krakow.pl/spacer czy zwiedzić kopalnię soli w Wieliczce https://www.ai360.pl/panoramy/279

5. Bajka muzyczna „Król Bul” prezentowana przez Centrum Teatru Muzyki i Tańca z Kutna https://www.youtube.com/watch?v=a1Ox_pD7nXw&t=1467s ,
czy teatrzyk „Misiowe opowieści”
https://www.youtube.com/watch?v=PfG7rfKXKrk

To tylko kilka propozycji na kulturalne spędzenie kilku chwil. Trzymajcie się zdrowo!


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 26.03.2020r

„W bocianim gnieździe”

Zachęcamy dziecko do odgadnięcia zagadek (rozwijanie logicznego myślenia)

Powrócił do nas z dalekiej strony,

ma długie nogi i dziób czerwony.

Dzieci się śmiały, gdy go witały,

żabki płakały przez dzionek cały.

Przysiadły na topoli,

stare gniazdo poznały,

dzieciom na powitanie

o wiośnie klekotały.

Kiedy dziecko rozszyfruje zagadki, rozpoczynamy rozmowę na temat bociana.

– Kiedy powracają do nas bociany?

– Czego dowiadujemy się o bocianie z tych zagadek? O czym klekotały te ptaki?

– Gdzie „mieszkają” bociany?

– Jak wygląda bocian?

Rodzic w rozmowie zwraca uwagę na szczegóły budowy ptaka, zadając różne pytania, np. Jakim ptakiem jest bocian: dużym czy małym? Po czym z daleka rozpoznaje się bociana? Wspomina, że bocian jest duży, rozpiętość jego skrzydeł dochodzi do 2 m, a stojący ptak mierzy około 80 cm. Ma charakterystyczne długie, czerwone nogi i długi, czerwony dziób. Upierzenie białe z czarnymi lotkami.

Czy bocian zjada żaby?”, „Czym żywi się nasz bocian?”. Rodzic uzupełnia wiadomości dziecka: Pokarm boćków, składa się głównie z gryzoni i owadów, a nie żab. Żaby są ważnym składnikiem diety tylko na przedwiośniu, gdy owady i gryzonie są jeszcze nieliczne. Bociany nie specjalizują się jednak w jednym określonym rodzaju pokarmu. Zjadają wszystko, co trafi im pod dziób. Mogą to być zarówno dżdżownice, jak i pisklęta ptaków, żaby, traszki, jaszczurki i węże, małe i duże owady, w tym głównie szarańczaki i chrząszcze, gryzonie, ryby.

-Poszerzanie wiedzy na temat życia bocianów

Zadanie dla dziecka: Narysuj bociana i zwierzątka, które mogą być jego pokarmem.

Kształtowanie sprawności manualnej oraz wyobraźni.

Nadchodzi wiosna” – recytacja wiersza Anny Surowiec.

Nadchodzi wiosna zielona, radosna,

do życia budzi przyrodę i ludzi.

Drzewa okrywa pąkami kwiatów,

w oddali słychać wesoły śpiew ptaków.

Słońcem maluje tęczę na niebie,

by świat rozjaśnić właśnie dla ciebie.”

– Z jakimi kolorami kojarzy się wiosna?

– Jakie kolory są ciepłe?

– Jakie kolory są zimne?

Zabawa farbami” – tworzenie barw pochodnych.

Z barw podstawowych (czerwony, żółty, niebieski) tworzenie barw pochodnych. Pokaż proszę pojemniki z farbami – kolory podstawowe. Jakie dwa kolory trzeba połączyć, żeby uzyskać kolor: • Pomarańczowy, • Zielony, • Fioletowy

Uzyskacie poprzez mieszanie farb odpowiedni kolor pochodny. Omówcie wspólnie jak powstały kolory pochodne.

Ćwiczenia gimnastyczne (kształtowanie prawidłowej postawy):

Szukamy słońca” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dziecko w siadzie skrzyżnym, ręce ma uniesione. Wykonuje skręty tułowia w lewo i w prawo- szukanie słońca na niebie.

Bociany chodzą po łące” zabawa z elementem równowagi.

Chód z wysokim unoszeniem kolan, co pewien czas dziecko – bocian zatrzymuje się i staje na jednej nodze, rozkładając szeroko ramiona.

Zajączek” – zabawa z elementem podskoku.

Podskoki raz na jednej, raz na drugiej nodze. Po serii podskoków zajączek zatrzymuje się i nasłuchuje- dłonie przy uszach, skręty w jedną i w drugą stronę.

Wypatrujemy wiosny przez lornetkę”– ćwiczenie mięśni grzbietu.

Dziecko leży na brzuchu, łokcie ma wsparte o podłogę, dłonie przy oczach, naśladuje lornetkę. Co pewien czas dziecko wznosi łokcie.

Mucha na suficie”– ćwiczenie mięśni brzucha.

W leżeniu na brzuchu poruszanie uniesionymi w górę rękami i nogami- naśladowanie poruszającej się muchy.

Link do krótkiego filmu edukacyjnego dotyczącego dzisiejszego tematu: „Wywiad z bocianem” https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 25.03.2020r

Temat: Wiosna nadchodzi z całą paletą barw.  Słuchanie literatury dziecięcej.

 Kolory tęczy – Agnieszka Borowiecka

Pewnego wiosennego dnia w Tęczowej Krainie pojawiło się na niebie kilka pierzastych chmur, z których spadł pierwszy wiosenny deszcz. Zaraz jednak zachodni wiaterek rozwiał kłębiaste obłoki i spoza chmur wystrzeliły ciepłe słoneczne promienie. Wszyscy mieszkańcy Tęczowej Krainy zadarli główki, wypatrując na niebie kolorowej tęczy, która zwykle w takich okolicznościach mieniła się przepiękną paletą barw. Lecz tym razem na wielkim nieboskłonie nie rozbłysła ani jedna kolorowa smużka.

– Nie do wiary!- szepnął jeż, skulony pod paprociowym liściem, gdzie schronił się przed deszczem.

– Coś musiało się stać!- zaszumiała zaniepokojona paproć.

– Może tęcza się rozchorowała- martwiły się mrówki.

– Albo przeprowadziła się do jakiejś innej krainy – rzekł strapiony żuk.

Wtem na gałęzi rozłożystego buka przysiadła sójka i obwieściła wszystkim, że w tym roku tęczy nie będzie.

– To niemożliwe!- krzyknął jeż.

– Ależ tak- odparła sójka. – Tęcza strasznie się wstydzi, gdyż jej suknia przez zimę całkiem wyblakła i straciła swe piękne kolory.

Jeżyk bardzo się zasmucił, ponieważ całą zimę czekał na to, by wreszcie ujrzeć tęczę. Zaraz więc zwołał wszystkich mieszkańców Tęczowej Krainy na naradę.

– Musimy pomóc Tęczy odzyskać jej barwny strój- powiedział z przekonaniem, gdyż był pewny, iż mieszkańcy krainy zrobią wszystko, by tęcza znów pojawiła się na niebie. Pierwsza zgłosiła się biedronka, która zgodziła się podzielić z Tęczą swym czerwonym kolorem. Tulipan obiecał oddać tęczy troche pomarańczowego, a żonkile pokiwały ochoczo główkami mówiąc, że mają aż nadto żółtego koloru i chętnie pomogą w tej trudnej sytuacji. Żabki na spółkę z trawami ustaliły, że to one dostarczą koloru zielonego. A szafirki postanowiły przekazać cały kolor granatowy jaki miały w zapasie. Fiołki zaś obiecały zaopatrzyć tęczę w kolor fioletowy, tak by już żadnej barwy im nie brakowało.

– Wspaniale ucieszył się jeż, myśląc że sprawa została załatwiona. Lecz wtem do głosu doszedł bocian, który najlepiej widział tęczę ze swego gniazda: Wciąż brakuje nam jednego koloru. Mamy czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, granatowy i fioletowy. Lecz zawsze pośrodku tęczowego łuku widnieje piękna niebieska smuga, bez której tęcza nie byłaby sobą.

Zapadła ponura cisza. Wszyscy popatrzyli po sobie z lekkim rozczarowaniem, gdyż nikt nie miał niebieskiego koloru, którym mógłby podzielić się z tęczą .

– Co robić?- westchnął ciężko jeż. Aż tu nagle spośród gęstych traw wychyliła się mała niebieska główka z trzęsącymi się piórkami na czubku. Chwilę potem zielona gęstwina ugięła się pod rozłożystym ogonem i oczom wszystkich ukazał się paw, w całej swej okazałości. Jego długa szyja lśniła niebieskim kolorem, dokładnie takim jakiego brakowało tęczy do kompletu. Tak więc mieszkańcy Tęczowej Krainy podzielili się z tęcza swoimi kolorami. A gdy następnym razem słońce zaczęło przepychać się na niebie z deszczowymi chmurami, na horyzoncie zajaśniała wielka kolorowa smuga- tak wyraźna i barwana jak nigdy dotąd, gdyż jej kolory wzięły się z przyjaźni.

  1. Dzieci uważnie słuchają opowiadania. Następnie próbują wymienić wszystkie kolory tęczy, zwierzęta i rośliny występujące w opowiadaniu.
  2. Tworzymy kolory tęczy– zabawa plastyczna.

Potrzebujemy pojemników z farbami w kolorach podstawowych (Czerwony, Żółty, Niebieski). Wraz z dzieckiem spróbujmy zastanowić się jakie dwa kolory trzeba połączyć, żeby uzyskać kolor: • Pomarańczowy, • Zielony, • Fioletowy. Mieszamy farby aby uzyskać odpowiedni kolor pochodny.  Wspólnie omawiamy jakie powstały kolory. Spośród powstałych kolorów dzieci wybierają te, które kojarzą im się z wiosną, uzasadniając swój wybór. Następnie tworzymy dowolną  prace plastyczną na podstawie opowiadania „Kolory Tęczy”

Kompozycja przestrzenna z papieru – ”Tęcza”.

Aby dzieci mogły stworzyć własną tęczę zachęcamy do wykonania  tęczowej pracy plastyczne

Do jej wykonania potrzebujemy:

  • kartka papieru białego A4,
  • kolorowe kartki papieru ( mogą być białe kartki pokolorowane kredkami lub pomalowane farbami)
  • czarny mazak
  • rolka po papierze toaletowym
  • sznurek

Kolejne kroki do wykonania takiej pracy plastycznej zamieszczone są na stronie internetowej: http://krokotak.com/2018/04/rainbow-craft/ 

„Wiosenne rymowanki”. Dzieci tworzą rymy do podanych zdań:

  • Przez deszczyk pokropione rosną listeczki ….….(zielone)
  • Zajączki kicają i trawki ……… (szukają)
  • Na gałęzi siedzi wrona, czarna wrona bez ……… (ogona)
  • Nad stawem żabki kumkają, przed bocianem się….. (chowają)
  • Bocian ma ostro zakończony dziób ….. (czerwony)

Wiosenne zgadywanki – rozwiązywanie zagadek słownych

Wiszą frędzelki
Kto ich dotyka
Ten zamieni się
W Chińczyka (leszczyna)

Mleczka nie piją, Myszek nie jedzą
Te bure kotki, na drzewie siedzą (kotki wierzbowe)

Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy
Zima grzeje słabo, latem z całej mocy (słońce)

O szyby dzwoni
Gdy chmura łzy roni (deszcz)

Pascale Vedere d`Auria– „Powrót Jaskółki”

Zachęcam do przeczytania dzieciom bajki, którą znajdą Państwo na stronach internetowych.


  • -

Zabawy logopedyczne

Szanowny Rodzicu! 

W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i zarządzeniu dotyczącemu zdalnego nauczania Państwa dzieci,  zwracam się do Państwa o pomoc w opanowaniu umiejętności prawidłowej wymowy dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną.

Poniżej przedstawię kilka ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Prosiłabym o znalezienie chociaż 5 minut każdego dnia na ćwiczenia. Wybierzcie stałą porę, aby ćwiczenia były stałym rytuałem dnia. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Proszę, bądźcie Państwo cierpliwi, gdy coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesu Państwa dziecka.

załącznik: zabawy logopedyczne

Pozdrawiam Magdalena Tochman


  • -

Propozycje zabaw dla małych tancerzy.

Witamy Serdecznie 🙂

Wychodząc na przeciw sytuacji panującej w kraju proponujemy Państwu oraz naszym małym tancerzom utrzymanie ciągłości zajęć tanecznych i rytmicznych, które na co dzień prowadzone są w przedszkolach. W naszej zamknięte grupie publikować będziemy materiały, dzięki którym Państwa dzieci będą mogły spędzić miło i aktywnie czas w domu. Wystarczy włączyć filmik i bawić się razem z nami. Zapraszamy serdecznie.

W celu dodania do grupy proszę odpowiedzieć na pytania weryfikacyjne. Link do grupy (jeśli nie działa należy skopiować i  wkleić w przeglądarkę) https://www.facebook.com/groups/tance.wygibance/ 

pozdrawiam serdecznie

pani Ada


  • -

Propozycje zabaw dla Malinek – 24.03.2020r

  1. „Tak czy nie” – zabawa słowna w zgadywanie. Dzieci odpowiadają na pytania dotyczące wiosny, poprzez podniesienie lizaka z napisem ”tak” lub „nie”. Przykładowe pytania:

– czy na wiosnę pada śnieg ?

 – czy na wiosnę odlatują bociany?

– czy na wiosnę robi się coraz cieplej?

  • Dostrzeganie zmian zachodzących na przedwiośniu w świecie roślin i zwierząt, zmian pogodowych.
  1. „Pierwsze kwiaty” – kolorowanie kredkami obrazków

( przylaszczka, pierwiosnek, zawilec, krokus, sasanka)

  • Zapoznanie dzieci z pierwszymi wiosennymi kwiatami: przylaszczka, pierwiosnek, zawilec, krokus, sasanka.
  1. Podziel z dzieckiem nazwy kwiatów na sylaby.
  • dokonywanie analizy i syntezy słuchowej
  1. Praca plastyczna „Mój krokus” – wylepienie plasteliną konturu krokusa.
  • uzmysłowienie dzieciom bogactwa różnych tworzyw, ich faktur i barw