Propozycje zabaw dla Boróweczek – 03.04.2020r
Temat: Odkrywamy tajemnice przyrody
Proszę o nazwanie jaj i przekazanie informacji do jakiego ptaka należy jajko. Prosimy, aby dziecko zwróciło uwagę na różnice i podobieństwa jajek. Który ptak znosi największe jaja ? Który ptak znosi najmniejsze jajka?
Zadajemy dziecku pytania :
- Czy ze wszystkich jajek wykluje się pisklę? ( w tych , których jest zarodek)
- Jakie warunki musi mieć jajko, żeby wykluło się pisklę (ciepło)
- Czym żywi się zarodek w jajku ? ( w jajku są zapasy pokarmu – żółtko)
- Do czego służy białko? (chroni zarodek przed wstrząsami)
- Czy zarodek w jajku oddycha ?
- Co się dzieje z jajkiem, gdy wyklują się z jajek? (Przykładowe odpowiedzi: rosną, uczą się latać, dorastają, zakładają swoje rodziny i gniazda, wysiadują pisklęta, opiekują się potomstwem)
Zabawa badawcza – Dziecko umieszcza jajko w szklance z wodą. Obserwujemy pęcherzyki powietrza na skorupce jajka. Tłumaczymy dziecku , że przez skorupkę do zarodka dostaje się powietrze.
Wykluwanie się pisklęcia
Zachęcam do obejrzenia filmu podczas , którego można zobaczyć wykluwanie się pisklęcia z jajka.
https://www.youtube.com/watch?v=whsdyV0O318
Ptasie gniazda – zabawa konstrukcyjna
Dzieci budują gniazda z papierowych torebek i samodzielnie zgromadzonych materiałów, które posiadają w domu. Dziecko przycina i wywija torebkę papierową do której następnie przykleja gałązki , patyczki , papierki, piórka ,szmatki.
Zabawa ruchowa – ”Slalom” – przeprawa przez rzekę
Do tego zadania potrzebne będą:
- Plastikowe krążki
- Poduszki
- Koce
Rozkładamy po kolei wszystkie przedmioty, które będą służyły jako kamienie, po których dziecko przeskakuje by, dotrzeć do celu. Po każdym dotarciu zmieniamy ustawienia i przechodzimy na wyższy poziom.
Siła grochu i fasoli – podsumowanie obserwacji, wyciągnięcie wniosków.
Wspólnie z dzieckiem oglądamy efekty umieszczenia ziaren grochu i fasoli w gipsie.
Kiełkujące ziarna rozsadziły plastikowy kubeczek.
Rodzic opowiada:
Starożytni Grecy rozbijali skalne bloki w ten sam sposób. Wzdłuż planowanej linii pęknięcia, odłupania skały wiercili otwory, które wypełniali fasolą i wodą. Pęczniejące ziarna rozsadziły skały.