Propozycje zabawa dla Gruszeczek – 23.03.2020r
Słuchanie wiersza Tomasza Plebańskiego „Astronauta”
Cele zadania : Rozwijanie uważnego słuchania i poznanie nowych słów związanych z kosmosem
Co tu robić? Nudzi mi się… Nudzą klocki, nudzi misiek,
Nudzą kredki, nudzi auto… Wiem! Zostanę astronautą!
W szopie z drugiej strony domu, zrobię stację kosmodromu.
Jabłka w sadzie to planety, a jaskółki to komety.
Sień to Mars! A tamta ściana, to Mgławica Magellana!
Studnia będzie czarną dziurą. Lampa? Gwiazdą. Tylko którą?
Trzy, dwa, jeden, zero, zero… Startujemy! Och! Meteor!
Aj, nabiłem sobie guza!… Start! Kierunek Betelguza!
* *Betelguza to wyjątkowa planeta. Można ją zobaczyć tylko wtedy, gdy niechcący uderzy się w głowę. Prawdziwa gwiazda nazywa się Betelgeza i znajduje się w gwiazdozbiorze Oriona.
Rodzic inicjuje rozmowę na temat treści wiersza, wyjaśnia znaczenie słów:
- Kosmodrom – to port kosmiczny, centrum lotów kosmicznych, miejsce, gdzie przeprowadza się starty statków kosmicznych oraz starty i lądowania promów kosmicznych.
- Kometa – to małe ciało niebieskie składające się z lodu i pyłu kosmicznego. Wyglądem przypomina gwiazdę
z długim warkoczem. - Mgławica Magellana to galaktyka położona w pobliżu Drogi Mlecznej.
- Meteoryty to skalne okruchy, niektórym udało się przedostać przez warstwy atmosfery Ziemi i dotrzeć do jej powierzchni, dlatego często są nazywane spadającymi gwiazdami.
Załącznik:
Zadanie kosmos