Treści programowe marzec – Jabłuszka
Tydzień I: Odkrywamy tajemnice ziemi
- kształtowanie czynności samoobsługowych – spożywanie posiłku z użyciem sztućców, nakrywanie do stołu i sprzątanie po posiłku
- przygotowywanie do rozumienia uczuć i emocji własnych i innych ludzi wywołanych kontaktem z przyrodą
- dostrzeganie potrzeby ochrony przyrody
- kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu
- wdrażanie do uważnego słuchania i czekania na swoją kolej
- budowanie systemu wartości dziecka – tolerancja, empatia, szacunek, uznanie
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat
- rozwijanie umiejętności porównywania i klasyfikowania przedmiotów według podanego kryterium
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
Tydzień II: Zwierzęta i rośliny wokół nas
- kształtowanie nawyku zgłaszania potrzeb fizjologicznych
- kształtowanie czynności samoobsługowych – samodzielne ubieranie się i rozbieranie
- kształtowanie umiejętności rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych
- wdrażanie do współdziałania w zespole rówieśniczym
- wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka o nazwy zwierząt i roślin
- rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania w najbliższym otoczeniu kształtów, wzorów i kolorów
Tydzień III: Kosmiczne przygody
- rozwijanie wielokierunkowej aktywności dziecka
- kształtowanie czynności samoobsługowych – spożywanie posiłku z użyciem sztućców, nakrywanie do stołu i sprzątanie po posiłku (zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie łyżki, widelca)
- budowanie więzi emocjonalnej z naturą, w tym odpowiedzialności za otaczający nas świat (woda, ziemia, powietrze)
- wdrażanie do poszanowania i ochrony przyrody
- wdrażanie do oceny własnego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych
- wzbogacanie czynnego i biernego słownika dziecka o zwroty i wyrażenia związane z kosmosem
- wdrażanie do wypowiadania się na dany temat
- wdrażanie do rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej
Tydzień IV: Mali ekolodzy
- rozwijanie motoryki małej (chwyt, manipulacje, praca nadgarstka)
- przygotowywanie do rozumienia uczuć i emocji własnych oraz innych ludzi wywołanych kontaktem z przyrodą
- budowanie więzi emocjonalnej z naturą, w tym odpowiedzialności za otaczający nas świat (ludzie, rośliny, zwierzęta)
- kształtowanie poczucia empatii i troski o zdrowie swoje i innych
- budowanie wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym
- kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania i segregowania przedmiotów według podanego kryterium