Propozycje zabaw dla Borówek – 10.04.2020r
TEMAT DNIA: DZIEŃ ZAGADEK /WIELKANOCNE PRZYGOTOWANIA
Kwiecień jest miesiącem, w którym przyroda wybudza się do życia – tydzień poświęcony był na zadania obejmujące zjawiska pogodowe.
Dzisiaj krótko przypomnimy zagadnienia z zakresu zjawisk atmosferycznych.
Wiosna to przygotowania do Świąt Wielkanocnych, dlatego proponujemy również zadania związane z Wielkanocą.
1.Przypomnienie wiadomości z całego tygodnia”
- Szyfrowana pogoda – rozwiązywanie zagadek o zjawiskach pogodowych.
Gdy słońce świeci
i deszczyk pada,
ona na niebie cudnie się rozkłada. (tęcza)
Płyną po niebie
wielkie, kłębiaste,
czasem gradowe,
czasem pierzaste. (chmury)
Ono latem najmocniej grzeje
i sprawia, że skóra brązowieje.
(słońce)
O szyby dzwoni kroplami,
muzykę cudną układa,
kiedy uważnie posłuchasz,
możesz z nim cicho pogadać. (deszcz)
Lodowe kule z nieba spadają,
na szybach i dachach muzykę grają. (grad)
Ewa Grzywińska
Źródło E. Grzywińska „Zgadywanki malowanki na wieczory i poranki, Wydawnictwo Harmonia Gdańsk 2007,s. 78-81
- Quiz pogodowy
- W szyby dzwoni, gdy chmura łzy roni go zabierasz ( parasol)
- Rankiem srebrzy się na łące. Potem wysuszy ją słońce.(rosa)
- W szyby dzwoni, gdy chmura łzy roni.(deszcz)
- Kiedy deszczyk pada, to szybko ją wkładasz.(peleryna)
- Konewki mu nie trzeba. A podlewa kwiaty, warzywa i drzewa.(deszcz)
2. Zabawy
- Ciepło, zimno: Szukamy jajka
Dziecko zamyka oczy lub wychodzi z pokoju, a rodzic chowa jajko wielkanocne, lub zabawkę, która kojarzy się dziecku ze świętami Wielkanocnymi. Rodzic instruuje mówiąc ciepło zimno, jeżeli dziecko idzie w dobrym kierunku mówi ciepło, jeżeli w złą stronę mówi zimno. Gdy jajko znajdzie zamieniamy się rolami. I zabawę powtarzamy.
- Pląs „Jajo kurze”
Stajemy w parze naprzeciwko siebie i mówimy:
Małe duże jajo kurze, duże jajko kurze, jajo kurze, jajo kurze, duże małe, ogniotrwałe, ogniotrwałe, bęc.
Pokazujemy za pomocą dłoni wielkość jaja, a następnie kreślimy w powietrzu kształt jaja, za pomocą łokci naśladując skrzydła kury poprzez skierowanie rąk z wyciągniętymi łokciami. Na słowo bęc klaszczemy. Kolejność wykonywania zabawy dowolna można urozmaicać wg uznania.
3. Zabawa z literami” Jajko’
Rozmawiamy z dziećmi na temat jajek.
- Co z jajek powstaje? (jajecznica, jajko na twardo, piana, ciasto, ciasteczka, kurczaczki, pisanki itp.)
- Rozmawiamy z dziećmi do czego służy skorupka, Jakie mamy jajka-rodzaje – kurze, strusie ptaków itp.
- Pokazujemy literę „J, j” drukowaną i pisaną wielką i małą
- Omawiamy kształt liter, różnic i podobieństw.
- Dziecko próbuje pisać literę J w powietrzu, na tacy z ryżem, kaszy, mąki itp.
Wyszukujemy wyrazy z liter „J”
- Wyszukiwanie wyrazów z literą „j”
- Odszukujemy miejsca głoski „J w wyrazie
Pytamy dziecko:
- Gdzie słyszysz głoskę „j”?
- Na początku wyrazu? np. jabłko, jeż.
- W środku wyrazu? np. zając.
4. Wyklejamy literę skorupkami po jajkach
5. Wielkanocne karty pracy- dla chętnych
-karta pracy-załącznik 1. Karta pracy Borówki
-karta pracy-załącznik 2 Karta pracy Borówki