Propozycje zabaw dla Boróweczek – 30.03.2020r
KRĄG TEMATYCZNY : Witaj, Wiosno! TEMAT DNIA: Pierwsze oznaki wiosny
Propozycje zadań :
Wiosenne przebudzenie
Ruch i zabawy gimnastyczne dostarczają dzieciom okazji do spontanicznych działań.
Dziecko poprzez zabawy ruchowe rozwija sprawność motoryczną w zakresie szybkości, skoczności, zwinności.
Rozgrzewka:
-skłony- najlepiej na wyprostowanych nogach z prostymi
-krążenia: kostek, kolan, bioder, szyi
-pajacyki i podskoki obunóż.
Zadania w dwójkach polecam:
JK Sport Zabawy z dzieckiem w domu” tutaj link https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4
Zabawy w domu dla całej rodziny:
Poszukiwanie skarbów zabawa która polega na rozwiązywaniu zadań wiosennych.
Rysujemy mapę z wyznaczoną drogą z dodawaniem zadań do wykonania specjalnych np. turlaj piłkę od łazienki do pokoju, znajdź przedmioty w domu w kolorze wiosny, wymień pierwsze kwiaty wiosenne, podlej wszystkie kwiaty w domu.
- Wiosenny kącik przyrody
Potrzebne nam będą: nasiona rzeżuchy, fasola, cebula,gałązki forsycji, pojemniczki, wata, woda, wazon, kartoniki, mazaki.
Do przygotowanych pojemników dziecko wkłada watę, nasącza ją wodą i posypuje nasiona rzeżuchy.
Nasiona fasoli umieszcza w kąpieli wodnej, a cebulę umieszcza na podłożu z ziemią. Gałązki forsycji wkłada do wazonu z wodą. Następnie za pomocą rysunków i rozsypanki literowej wykonuje tabliczki, które umieszcza obok pojemniczków.
- Siła fasoli i grochu -eksperyment badawczy – z gipsem
Do tego zadania będą nam potrzebne: gips, woda pojemnik, na rozdrabnianie gipsu, patyczek, fasola lub groch, plastikowe kubeczki do gorących napojów.
Dziecko z pomocą rodzica rozdrabnia w pojemniku gips z wodą do gęstości śmietanki. Mieszamy patyczkiem. Wsypują do tego garść fasoli lub grochu. Napełniamy plastikowe kubeczki mieszanką gipsu i ziaren. Odstawiamy na parapet. W ciągu najbliższych kolejnych dni zraszamy gips wodą ze spryskiwacza. Na stężonym gipsie wkrótce pojawią się rysy, wreszcie kiełkujące ziarna rozsadzą plastikowy kubeczek.
- Doświadczenie -Rośliny i światło
Potrzebne nam będą: kilka pasków papieru, spinacze biurowe, roślina z dużymi liśćmi.
Wybieramy roślinę doniczkową, z dużymi liśćmi stojącą na co dzień na parapecie z dostępem do światła słonecznego. Przymocowujemy za pomocą spinaczy biurowych kilka pasków papieru do jednego, dwóch liści rośliny. Po kilku dniach ściągamy paski i porównujemy kolory liści na roślinie.
Pierwsze oznaki wiosny
Przed przeczytaniem tekstu proszę o przypomnienie dziecku następujących po sobie pór roku.
Zadanie 1. Czytamy opowiadanie o wiośnie.
„Chomik szuka wiosny”
Pewnego dnia mały chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął , przeciągnął się, przetarł oczy łapką i wyszedł z norki szukać wiosny.
–Zimno – mruknął zaspany chomik. Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe, puchate wierzbowe kotki.
– Co robicie tak wysoko?- spytał chomik
-Rośniemy, rośniemy – zawołały kotki wierzbowe.
– A wiosny nie widziałyście? – spytał chomik
Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i chomik nie usłyszał, co mówią wierzbowe kotki.
Poszedł więc dalej. Świeciło słonko , a po niebie przepływały małe chmurki.
– Halo – zawołał do nich chomik. Czy nie widziałyście wiosny?
A wtedy jedna z chmurek zasłoniła słońce i na chomika spadły krople deszczu.
– Brrr……skulił się chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki.
– Może wy widziałyście wiosnę? – spytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły mówić . Chomik poszedł dalej szukać wiosny. W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki na budowanie gniazd.
– Może wy wiecie, gdzie jest wiosna ?- zawołał chomik, ale patki śpiewały, ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu chomika.
-Muszę iść dalej tutaj jeszcze nikt wiosny nie spotkał – mruknął do siebie.
Aż wreszcie chomik doszedł na łąkę , a tam… na długich nogach stał pan bocian. Chomik zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi. Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone. A bocian też przyjrzał się chomikowi i zaklekotał:
– Coś podobnego! Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko , a ja myślałem ,że to już wiosna i odleciał.
A chomik powędrował dalej szukać wiosny.
Proponowane pytania do tekstu:
- Czego szukał chomik?
- Co zobaczył chomik na gałązkach wierzby?
- Jakiego ptaka spotkał na łące ?
- Powiedz jakie znasz oznaki wiosny?
Zadanie 2
Podziel wyrazy na sylaby (dzieci zazwyczaj wyklaskują sylaby w wyrazach) Jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu ,a jaką na końcu wyrazu?
wiosna, krokus, wierzba, bratek, przebiśnieg, kwiaty, wiatr, deszcz, ogródek, żonkil, tulipan
Zadanie 3.
Wiosenny kącik przyrody – zabawa badawcza założenie hodowli fasoli https://www.youtube.com/watch?v=OajgI3hvaiY
Do doświadczenia potrzebny będzie słoik, gaza, fasola. Nalewamy do słoika wodę. Na słoik kładziemy gazę i przymocowujemy gumką lub sznurkiem . Fasolę kładziemy na gazie. Celem tego zadania jest obserwowanie zmian zachodzących podczas wzrostu fasoli. Proponuję, aby dziecko malowało wzrost rośliny na kartkach. Kartki łączymy spinaczem tak , aby powstała książeczka wzrostu fasoli 🙂
Zadanie 4.
Utrwalenie piosenki o wiośnie https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY