Propozycje zabaw dla Boróweczek – 24.03.2020r
Temat: Kto nam pomaga w segregowaniu śmieci?
1.Słuchanie literatury dziecięcej.
„Potwór ekologiczny” N. Usenko
Raz potwór na śmietniku żył, wybredny niesłychanie.
Od wschodu słońca, aż po zmrok wciąż chrupał śmiecie niczym smok-
na podwieczorek , obiad, lunch, kolację i śniadanie…
Miał śliczny przód i cudny tył, i uszy miał futrzane .
By wszędzie porządek był, pochłaniał śmiecie z całych sił ,
lecz tylko sortowane..! Zapamiętajcie jak to szło?…
Oddzielnie PLASTIK, PAPIER, SZKŁO, OBIERKI i OGRYZKI
By nam oczyścić ślicznie świat, potworek wstrętne śmieci jadł bez łyżki i bez miski!
Więc skoro już się znalazł ktoś, kto nasze brudy zjada, chyba zgodzicie się – no nie? Że warto posortować je, bo wymieszanych dań na stół PODAWAĆ NIE WYPADA!
Proponowane pytania.
Co to takiego jest ekologia? Wyjaśniamy dziecku znaczenie słowa ekologia.
Gdzie mieszkał potwór ekologiczny?
Co zjadał potwór ekologiczny?
Jakie śmieci zjadał potwór?
Czy potwór ekologiczny jadł śmieci używając łyżki?
2.Oglądamy bajkę edukacyjną pt: „Rady na odpady” https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
3.Proponuję wykonać z dziećmi filtr do wody.
Demonstrujemy dzieciom 2 przeźroczyste naczynia z wodą. Do jednego naczynia wrzucamy kawałki mydła, drobne papierki, ciemny piasek. Mieszamy wodę. Opisujemy wygląd wody i własne odczucia przy oglądaniu jej. Następnie przygotowujemy filtry. Na słoiku gumką recepturką przymocowują gazę, na nią kładziemy trochę waty, na to kawałek lnianej szmatki, na wierzch ponownie złożony gazik. Wolno przelewamy połowę brudnej wody przez filtr. Porównujemy wygląd wody brudnej i przefiltrowanej. Podajemy własną definicję słowa „filtr”. Wyjaśniamy dziecku , że prawdziwe filtry dokładniej oczyszczają brudną wodę.
Praca plastyczna – wykonanie na kartce A4 rysunku “Ekologicznego potwora”,którego można wyciąć